Obs obs SDA utbrudd!

Moderator: Styret 2019

Brukeravatar
Vitania
Betarotte
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Obs obs SDA utbrudd!

Legg innav Vitania » 12 jan 2012, 08:39

Da gjør jeg det. :cheer: Kan ikke så mye om emnet, men skal informere etter beste evne.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Brukeravatar
Woodgirl
River avispapir
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Woodgirl » 12 jan 2012, 16:42

Supert at dere står på. Viktig at dyrebutikker rundt om blir informert om hvor alvorlig dette er. :jepp:
Men utifra hva jeg har lest i trådene som omhandler dette forstår jeg at ingen enda har tatt kontakt med den butikken som faktisk har solgt rotter med sda smitte? ZooHjørnet i Østfoldhallen?
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Brukeravatar
Radney
Betarotte
Sted: Løvstakksiden
Kontakt:

Legg innav Radney » 12 jan 2012, 19:21

Er det noe som kanskje har kontakt med den butikken? Visst ikke ligger kontakt info her; http://www.zoo1.no/visbutikk.asp?Butikk=20119&Fylke=
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Brukeravatar
Rubisco
Markeringsbehov

Legg innav Rubisco » 14 jan 2012, 01:00

Hvor farlig er det at jeg går inn og snakker med dem om det? Jeg har en 6uker gammel rotte hos meg nå og vil absolutt ikke risikere han eller de andre 2.

Med litt hell så har de sett denne tråden :D Så at denne nettsiden var åpen på dataen deres en stund siden.

Brukeravatar
BlackNenne
Stjeler søppel
Sted: Tau/Stavanger

Legg innav BlackNenne » 14 jan 2012, 01:22

Rubisco skrev:Med litt hell så har de sett denne tråden :D Så at denne nettsiden var åpen på dataen deres en stund siden.

Ja han kranglefanten fra tråden om Østfoldhallen skulle jo følge med i tråden med disse "argusøynene" sine så... :nottelling:
Men siden har det jo vært overraskende stille fra den kanten. :roflmao: :cheeeers:

Brukeravatar
Matmor
Gammelrotte
Sted: Sandefjord

Legg innav Matmor » 14 jan 2012, 09:06

Det aller tryggeste når det gjelder dyrebutikker er selvsagt å informere pr. e-post :)
Smitterisikoen ved å bare snakke med noen i kassen er antagelig liten. Vanligvis er dyrerommet langt inne i lokalene, og kassen nær inngangen. Selv om viruset spres med luft blir det jo veldig fortynnet i et større lokale. Hvis du håndhilser på betjeningen (som kan ha vært i direkte kontakt med syke rotter), finn et toalett og vask hendene etterpå.

Viruset lever ikke fryktelig lenge utenfor rottekroppen. Har det gått 4 timer fra du var i butikken til du er hjemme trenger du ikke bekymre deg. (Handlerunde pluss bibliotekstur?)

Men hvis det skal gjøres noe mer enn å bare informere forretningen om at det er et mulig SDA-utbrudd i området, og lenke til NTF's brosjyre, synes jeg at det er styret i NTF som burde ta den kontakten! Det blir håpløst å bevise i ettertid at smitten faktisk kom fra butikken. Det kan bare gjøres hvis det skulle dukke opp flere syke rotter som er solgt derfra, uten å ha vært innom Ida.K og hennes venninne. Derfor bør man trå litt forsiktig.

Brukeravatar
Rubisco
Markeringsbehov

Legg innav Rubisco » 14 jan 2012, 14:37

Okay. Området hvor rottene holdes er ikke langt fra kassa, synes jeg. Men jeg kan ta en tur tidlig neste uke og gi dem brosjyren. Skal passe på at jeg er ute 4timer før jeg går hjem igjen. :)

Hvis dere vil at jeg skal gjøre noe annet så bare si ifra.

Brukeravatar
Tonje!
Alfatryne
Sted: Bærum
Kontakt:

Legg innav Tonje! » 17 jan 2012, 17:08

Oi, er det SDA-utbrudd i Norge igjen? Dette har jeg ikke fått med meg. Hvor i landet mistenkes det at SDA er i omløp? Så kan jeg informere kort om det inne på Dyreprat og, vet det er noen tamrotte-eiere der.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Brukeravatar
Matmor
Gammelrotte

Legg innav Matmor » 17 jan 2012, 17:51

Utbruddet er så langt bare kjent fra Østfold, hvor det har rammet minst tre rotter innkjøpt i Østfoldhallen i siste halvdel av desember, fordelt på minst to eiere. Mest sannsynlig (på grunn av inkubasjonstiden) var rottene smittet før de kom til butikken.

Siden det er uklart hvor rottene stammet fra vet vi ikke om det dreier seg om en stor leverandør eller ikke. I følge kunde ble det opplyst at rottene var importert fra Danmark, men det lokale Mattilsynet benektet at det var registrert import av rotter fra Danmark til yttre Østfold i Traces den siste tiden.

utmeldt

Legg innav utmeldt » 17 jan 2012, 20:22

Burde jeg informere her oppe i Tromsø ? eller skal jeg vente med det til vi vet om det har sprett seg nordover ?

Brukeravatar
Niana
Alfatryne
Kjønn: Kvinne
Sted: Oslo

Legg innav Niana » 17 jan 2012, 20:36

Anniken skrev:Burde jeg informere her oppe i Tromsø ? eller skal jeg vente med det til vi vet om det har sprett seg nordover ?

Skader sikkert ikke å si i fra :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

utmeldt

Legg innav utmeldt » 17 jan 2012, 20:51

Uceninde skrev:
Anniken skrev:Burde jeg informere her oppe i Tromsø ? eller skal jeg vente med det til vi vet om det har sprett seg nordover ?

Skader sikkert ikke å si i fra :)

var det jeg og tenkte! jo flere som er klar over situasjonen jo bedre er det :wink:

Foresten var det snakk om at medisinen oppført i brosjyren var feil ?
Isåfall kan jeg jo innformere om hvilken medisin de heller skal bruke dersom det kommer rotter med SDA-viruset innom klinikkene og dyrebutikkene her i Tromsø ?

Brukeravatar
Matmor
Gammelrotte

Legg innav Matmor » 17 jan 2012, 22:00

Det som het Vibramycin før, finnes ikke lenger. Men det finnes Vibranor, som inneholder samme virkestoff. I tillegg er det kommet Ibaflin, og Azitromycin. Azitromycin kan brukes til unger, diegivende hunner og drektige hunner. Det viktige er å bruke et middel som er virksomt mot Mycoplasma. Både Vibranor, Baytril, Ibaflin og Azitromycin er det.

utmeldt

Legg innav utmeldt » 17 jan 2012, 22:04

Matmor skrev:Det som het Vibramycin før, finnes ikke lenger. Men det finnes Vibranor, som inneholder samme virkestoff. I tillegg er det kommet Ibaflin, og Azitromycin. Azitromycin kan brukes til unger, diegivende hunner og drektige hunner. Det viktige er å bruke et middel som er virksomt mot Mycoplasma. Både Vibranor, Baytril, Ibaflin og Azitromycin er det.

Den er grei, har sendt mail til begge klinikkene i byen nå, med vedlagt brosjyre og info om riktig meds :wink:
dyrebutikkene tar jeg i morgen, for der må man nok komme innom om de skal høre og ta innover seg hva man har å si :cheer:

Brukeravatar
Rubisco
Markeringsbehov

Legg innav Rubisco » 07 feb 2012, 16:58

Hvordan er situasjonen nå? Noen oppdatering?

Gå tilbake til «Tilbakemeldinger til styret»