Endring i forumreglene?

Moderator: Styret 2019

Brukeravatar
Larm
Gammelrotte
Sted: Bergen
Kontakt:

Endring i forumreglene?

Legg innav Larm » 07 jan 2013, 14:32

Tidligere har endringer i forumreglene blitt stemt over på årsmøtet. Er det en grunn til at disse nå har blitt endret uten å la medlemmene stemme over det???
Ser også at en mengde ting som ligger til valg på saksilsten egentlig er rene styresaker og ikke noe medlemmene trenger å stemme over.
Derfor synes jeg det er ekstra rart at forumreglene endres av styret uten stemming fra medlemmene :huh:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no
http://www.mystic.no

Brukeravatar
Matmor
Gammelrotte
Sted: Sandefjord

Re: Endring i forumreglene?

Legg innav Matmor » 07 jan 2013, 15:58

Jeg kan ikke huske at foreningen har pleid å stemme over endringer i forumreglene. Det har vært helt vanlig at de forskjellige styrene har endret forumreglene undervegs i et år når de har sett behov for det.
Eksempler er endringer i hvordan annonsere for kull, hvilke underforum som eksisterer, hva slags begrensninger det er på bilder. Ingen av disse endringene ble det stemt over på generalforsamlingen før de ble innført.

Når styret har vedtatt endringer som flere av medlemmene er sterkt uenige i har det hendt at medlemmene har kommet med føringsforslag for neste generalforsamling.

Brukeravatar
WillyWonka
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne
Kontakt:

Legg innav WillyWonka » 07 jan 2013, 16:07

Hva er det som er blitt endret larm? Jeg kan ikke se at det er endringer (meeeeen nå er ikke jeg den som kjenner alle reglene best heller) :) Men jeg vet at de er blitt samlet for å gjøre det lettere å finne dem :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav wollf » 07 jan 2013, 18:24

Larm skrev:Tidligere har endringer i forumreglene blitt stemt over på årsmøtet. Er det en grunn til at disse nå har blitt endret uten å la medlemmene stemme over det???
Ser også at en mengde ting som ligger til valg på saksilsten egentlig er rene styresaker og ikke noe medlemmene trenger å stemme over.
Derfor synes jeg det er ekstra rart at forumreglene endres av styret uten stemming fra medlemmene :huh:

ble litt forvirret nå. du mener at styret ikke skal endre regler uten medlemmer, men at styret skal stemme selv over saker medlemmene skal stemme over?

kan du gi eksempler,f or jeg ble litt forvirret?

uansett mener jeg det bare er positiv om medlemmene får ta større del av stemmingen over saker de selv han foreslått. da blir flere fornøyde enn om styret bare skal ta alt i egene hender :grin:

Brukeravatar
sanca
Alfatryne
Sted: Krokstadelva

Legg innav sanca » 07 jan 2013, 18:34

Som Willy Wonka sier, det har ikke blitt foretatt noen regelendringer nå, bare Renya som har vært så flink og samlet dem på et sted, for det var litt rotete når regler for ulike ting lå på hver sine deler av forumet :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Brukeravatar
Larm
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav Larm » 08 jan 2013, 14:22

sanca skrev:Som Willy Wonka sier, det har ikke blitt foretatt noen regelendringer nå, bare Renya som har vært så flink og samlet dem på et sted, for det var litt rotete når regler for ulike ting lå på hver sine deler av forumet :wink:

Disse reglene kan jeg ikke huske å ha sett tidligere, jeg så nemlig etter dette i begynnelsen av år 2012 da det var massivt personangrep av meg på åpent forum
Første gang man bryter en av forumets regler får man en skriftlig advarsel på e-post fra NTF med en forklaring på hva man har gjort feil. Andre gang blir man utstengt en uke, for å så være velkommen tilbake på samme vilkår som alle andre. Skulle man starte opp igjen etter en utstengelse med den samme tonen som da man ble utstengt, så ender det med to nye ukers utestegning. Hvis det trengs en tredje utestegning, som vi håper ingen vil trenge, blir det utestegning på ubestemt tid. Utstengning vil alltid bli begrunnet.

wollf skrev:ble litt forvirret nå. du mener at styret ikke skal endre regler uten medlemmer, men at styret skal stemme selv over saker medlemmene skal stemme over?

Mange av sakene på sakslisten er rene styresaker og hører ikke hjemme på noe årsmøte.
Noen få eksempler er:
Sak 12,
A) Skal treffet prioriteres mer i bladet?
Dette bør vel være opp til redaktør
B) korrekturlesing
hvilke rutiner styret velger å ha med korrekturlesing er vel opp til styret. Korrektur er alltid lurt og leder har hovedansvaret for styret.
Leder har jo ingen mulighet til å vite om redaktør en gang har begynt på bladet dersom ingenting sendes til korrekturlesing.
Ser ikke at dette er noen årsmøtesak

Sak 11;
A) bør vi engasjere flere folk til rottetreff?
Man prøver jo alltids å engasjere så mange som mulig, man kan ikke pålegge andre til å bli engasjert.
Konkrete tiltak på hvordan engasjere hadde vært en ting å stemme over. Ikke bare et ja/nei sprøsmal uten eksempler.
B)skal det være 2 steder?
Det er vel opp til kapasiteten til styret, om man finner sted, engasjerte mennesker... Man kan ikke pålegges å ha det mange steder dersom det ikke er marked for det, sykdom oppstår...

Sak 10,
A) bør medlemmene oppdateres med hva styret jobber med?
Det kommer vel helt an på kapasitet og hvilke saker det gjelder
B) bør det åpnes for at medlemmene kan bidra i løpet av året?
Dette har det alltid vært åpent for, så hvorfor dette taes opp som et punkt skjønner jeg ikke.

Sak 9,
A) skal NTF promoteres mer,
Om det svares ja, hvordan da? konkrete tiltak for promotering kan høre hjemme på et årsmøte, men et ja/nei spørsmål uten praktiske gjennomførbare eksempler har ingen hensikt
B)Skal vi gjøres synligere...
Samme som over, ingen konkrete tiltak, og så vidt jeg vet så er dette noe Renya gjør jevnlig.
Det hører hjemme internt i styret, ingen årsmøtesak

Sak 7,
A) Medlemskort, skal man ha det eller ikke?
Styresak
B) Laminert, innkjøp av maskin?
Styresak

Sak 6,
A) dersom en person ikke har stemt innen 2 uker..
Her har rutinen hvert at det settes en en tidsfrist, folk stemmer innen den, så teller man opp stemmer.
Selv purret jeg på folk for å få de til å stemme, dersom de ikke har stemt, så er det jo ingen stemme å telle opp.
Den blir da blank, det sier jo seg selv. Hvorfor taes dette opp som en årsmøtesak???
B) Skal leders stemme telle dobbelt?
Dette ble nedstemt ved tidligere årsmøter.

Sak 5.
A) Dersom en ikke er aktiv....
Dette virker på meg som en måte å prøve å skvise folk ut på dersom man ikke ønsker å ha de der.
Mange ting kan oppstå, da har det vært vanlig at andre trer til i perioder ved behov slik at personen skal kunne komme tilbake for fult med en gang det er mulig.

Sak 4,
A) Arrangement, skal NTF være ansvarlig...
Hvis dette skal stemmes over bør det opplyses om rutiner rundt dette.
Skal NTF dekke pakker som kommer vekk, hvor mange skal dekkes, hvor stort maksbeløp...?
Dersom NTF er ansvarlig gjelder dette også økonominsk dersom noe forsvinner.
NTF skal vel først og fremst fremme rotter, rottehold.... ikke bruke tiden på masse annet.
Dersom det allerede er problem med et innaktivt styre så bør vel fokus være rettet på andre områder?

Sak 1:
A)Visittkort. Skal NTF kjøpe inn dette...?
Dette er en styresak, som med lamineringsmaskin, foldere...

Med andre ord; årsmøtesaker er
sak 2, sak 3, sak 8 og sak 13.
Siden du nå spurte hva jeg mente :wink:
Lisbeth
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja

wollf
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav wollf » 08 jan 2013, 14:48

Larm skrev:
sanca skrev:Som Willy Wonka sier, det har ikke blitt foretatt noen regelendringer nå, bare Renya som har vært så flink og samlet dem på et sted, for det var litt rotete når regler for ulike ting lå på hver sine deler av forumet :wink:

Disse reglene kan jeg ikke huske å ha sett tidligere, jeg så nemlig etter dette i begynnelsen av år 2012 da det var massivt personangrep av meg på åpent forum
Første gang man bryter en av forumets regler får man en skriftlig advarsel på e-post fra NTF med en forklaring på hva man har gjort feil. Andre gang blir man utstengt en uke, for å så være velkommen tilbake på samme vilkår som alle andre. Skulle man starte opp igjen etter en utstengelse med den samme tonen som da man ble utstengt, så ender det med to nye ukers utestegning. Hvis det trengs en tredje utestegning, som vi håper ingen vil trenge, blir det utestegning på ubestemt tid. Utstengning vil alltid bli begrunnet.

disse reglene har stått her så lenge jeg kan huske i allefall

wollf skrev:ble litt forvirret nå. du mener at styret ikke skal endre regler uten medlemmer, men at styret skal stemme selv over saker medlemmene skal stemme over?

Mange av sakene på sakslisten er rene styresaker og hører ikke hjemme på noe årsmøte.
Noen få eksempler er:
Sak 12,
A) Skal treffet prioriteres mer i bladet?
Dette bør vel være opp til redaktør
B) korrekturlesing
hvilke rutiner styret velger å ha med korrekturlesing er vel opp til styret. Korrektur er alltid lurt og leder har hovedansvaret for styret.
Leder har jo ingen mulighet til å vite om redaktør en gang har begynt på bladet dersom ingenting sendes til korrekturlesing.
Ser ikke at dette er noen årsmøtesak

Sak 11;
A) bør vi engasjere flere folk til rottetreff?
Man prøver jo alltids å engasjere så mange som mulig, man kan ikke pålegge andre til å bli engasjert.
Konkrete tiltak på hvordan engasjere hadde vært en ting å stemme over. Ikke bare et ja/nei sprøsmal uten eksempler.
B)skal det være 2 steder?
Det er vel opp til kapasiteten til styret, om man finner sted, engasjerte mennesker... Man kan ikke pålegges å ha det mange steder dersom det ikke er marked for det, sykdom oppstår...

Sak 10,
A) bør medlemmene oppdateres med hva styret jobber med?
Det kommer vel helt an på kapasitet og hvilke saker det gjelder
B) bør det åpnes for at medlemmene kan bidra i løpet av året?
Dette har det alltid vært åpent for, så hvorfor dette taes opp som et punkt skjønner jeg ikke.

Sak 9,
A) skal NTF promoteres mer,
Om det svares ja, hvordan da? konkrete tiltak for promotering kan høre hjemme på et årsmøte, men et ja/nei spørsmål uten praktiske gjennomførbare eksempler har ingen hensikt
B)Skal vi gjøres synligere...
Samme som over, ingen konkrete tiltak, og så vidt jeg vet så er dette noe Renya gjør jevnlig.
Det hører hjemme internt i styret, ingen årsmøtesak

Sak 7,
A) Medlemskort, skal man ha det eller ikke?
Styresak
B) Laminert, innkjøp av maskin?
Styresak

Sak 6,
A) dersom en person ikke har stemt innen 2 uker..
Her har rutinen hvert at det settes en en tidsfrist, folk stemmer innen den, så teller man opp stemmer.
Selv purret jeg på folk for å få de til å stemme, dersom de ikke har stemt, så er det jo ingen stemme å telle opp.
Den blir da blank, det sier jo seg selv. Hvorfor taes dette opp som en årsmøtesak???
B) Skal leders stemme telle dobbelt?
Dette ble nedstemt ved tidligere årsmøter.

Sak 5.
A) Dersom en ikke er aktiv....
Dette virker på meg som en måte å prøve å skvise folk ut på dersom man ikke ønsker å ha de der.
Mange ting kan oppstå, da har det vært vanlig at andre trer til i perioder ved behov slik at personen skal kunne komme tilbake for fult med en gang det er mulig.

Sak 4,
A) Arrangement, skal NTF være ansvarlig...
Hvis dette skal stemmes over bør det opplyses om rutiner rundt dette.
Skal NTF dekke pakker som kommer vekk, hvor mange skal dekkes, hvor stort maksbeløp...?
Dersom NTF er ansvarlig gjelder dette også økonominsk dersom noe forsvinner.
NTF skal vel først og fremst fremme rotter, rottehold.... ikke bruke tiden på masse annet.
Dersom det allerede er problem med et innaktivt styre så bør vel fokus være rettet på andre områder?

Sak 1:
A)Visittkort. Skal NTF kjøpe inn dette...?
Dette er en styresak, som med lamineringsmaskin, foldere...

Med andre ord; årsmøtesaker er
sak 2, sak 3, sak 8 og sak 13.
Siden du nå spurte hva jeg mente :wink:

Huff larm. jeg forstår ikke hva det er å henge seg opp i. Om medlemmene ønsker å stemme på dette så må de få gjøre det og så er det opp til styret etter årsmøtet å prøve å løse medlemmenes ønsker på best mulig måte? du trenger egentlig ikke å beskymre deg så mye over hva som er styrets jobb og ikke og hvor mye jobb dette blir for styret. for du har ikke stillt til valg og sitter ikke i styret. så om det blir ekstra jobb og mye jobb på styret 2013 så blir det opp til de som da sitter å finne ut av. det fine er at nå kan medlemmene få ta noen avgjørelser.
jeg forstår ikke hvorfor du skal henge deg så fælt opp i slike ting? om medlemmen ønsker å stemme over visittkort, medlemskort, ol. for at de har sett behov for dette i løpet av året og ønsker at dette skal være et varig tiltak som ikke forandres fra styre til styre så ser jeg absolutt hvorfor det skal stemmes over.
som styremedlem selv setter jeg stor pris på så mange innspill fra medlemmene og gleder meg masse til å sette i gang med å jobbe mot de nye målene for 2013.
det er jo ikke ntf styre som er det viktigste leddet til ntf, det er medlemmene. uten dem er det ikke noe ntf

Brukeravatar
Marit Fosen
Alfatryne
Sted: Moksheim

Legg innav Marit Fosen » 08 jan 2013, 15:04

Jeg må bare si meg enig i Larms innvendinger og kommentarer.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Brukeravatar
Matmor
Gammelrotte
Sted: Sandefjord

Legg innav Matmor » 08 jan 2013, 16:22

Jeg er helt sikker på at utestengelsesreglene eksisterte i begynnelsen av 2012 ettersom jeg også sjekket dem da... men jeg brukte litt tid på på finne dem. De første forsøkene på å søke inne på forumet gav ikke resultat. Plutselig kom jeg på at de stod på den siden man må klikke forbi for å komme til forumet: http://www.tamrotter.com/om_forumet.php
Jeg vet at jeg også sjekket dem i 2007 eller 2008. Så vidt jeg husker har vi hatt de samme reglene helt siden jeg meldte meg på forumet.

Tilbake i april 2006 var den annerledes. Da het det:
Brudd på reglene
NTF opererer med en tre-prikks-policy. En bruker vil bli advart maksimalt 3 ganger i løpet av en 3-måneders periode angående en eller flere av forumreglene. Hvis en fjerde advarsel trengs, vil brukeren kunne bli midlertidig utestengt fra 1-7 dager. Utestengning vil alltid bli begrunnet.

(Funnet ved hjelp av Wayback.)
Dessverre har ikke Wayback tatt noen ny oppdatering av NTF's inn-til-forumet-side siden april 2006, men jeg mener bestemt at prikksystemet ikke var i bruk den gangen jeg sjekket reglene i 2007 eller 2008, uten at årsmøtet i mellomtiden hadde sanksjonert noen endring. Endringen står heller ikke i referatene.

Når det gjelder mengden med saker til årsmøtet er det noen av dem der jeg kommer til å stemme nei til av prinsipp, fordi jeg mener styret bør ha anledning til å bestemme disse sakene på egenhånd. Jeg blir sikkert ikke de eneste som gjør det. Men det hender at styrer går vel langt i å bestemme ting på egenhånd, og da er det fint at vi har en mekanisme for å gi styret pålegg om at nå arbeider de i strid med medlemmenes vilje :jepp:

I stedet for å kritisere styret for å være villige til å ta opp disse sakene til debatt og dermed være lydhøre overfor medlemmene synes jeg det hadde vært fornuftig å både diskutere sakene på forhånd på forumet, og å eventuellt tenke høyt om når og hvordan det er greit at styret avviser inkommne saker :)

For eksempel har jeg vært borti innkommne forslag i andre styresammenhenger hvor forslagene har vært ulovlige eller begrunnet med forhold som bunnet i misforståelser - eller så dårlig formulert at det ikke var mulig å forstå hva forslagsstiller mente. I mange tilfeller er det da fornuftigst at styret forklarer forslagsstilleren hvorfor forslaget ikke tas med til avstemning, og eventuellt hjelper til å formulere et forslag som kan stemmes over.

Brukeravatar
WillyWonka
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav WillyWonka » 08 jan 2013, 16:35

Det er flott med tilbakemeldinger :)
Du har jo vært med en stund, Larm, så du vet nok litt om hvordan ting har fungert tidligere.
Jeg formin del synes det er fint at sakene blir lagt ut slik at medlemmene får si sin mening på det, selv om enkelte saker sikkert er som du sier, nemlig styresaker.
Jeg er en av de som stiller til valg for det nye styret og kan godt hende at denne måten å presantere saker på gir styret mye merarbeid :p meeen vi kan jo forsøke, og om dette ikke er rett måte å gjøre det på, så har vi i hvertfall prøvd, så finner vi en annen løsning senere :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Brukeravatar
tantepose
Gammelrotte
Sted: møreogromsdal
Kontakt:

Legg innav tantepose » 08 jan 2013, 19:47

Jeg ble medlem av Ntf i 2007 fordi det var en voksen,oppegående forening med mange kunnskapsrike folk som arbeidet seriøst for å bedre rotter forhold.Det har vært trist å se hvordan mange av disse ikke orker å bruke sin tid og kunnskap her lengre.
Noen mener vi vil ha lekeland her inne,med :narr: :cheeeers: :boing: og :liker:

Også små skritt er skritt sier man,men når de går bakover er jeg blitt for gammel til å heie.
Jeg kommer ikke til å fornye medlemskapet mitt dette året,og altså ikke stemme.Ser ingen menig i det faktisk.Selvfølgelig håper jeg det vil forandre seg en dag,for min kjærlighet til rotter har ikke minket en smule.Jeg kommer også til å være aktiv på forum som vanlig,og hjelpe rotteeiere der jeg kan.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav wollf » 08 jan 2013, 20:08

kan vi ta dette i en egen tråd og bruke denne til å diskutere saker og stille spørsmål om årsmøtet? synes ikke det passer med hvordan ntf va før og nå ol. alle har rett til en oppfattning. jeg er av en annen. men kan vi ta dette et annet sted så de som har spørsmål kan få svar uten av det forsvinner inn i en diskusjon?

Brukeravatar
Tonje Lenore
Gammelrotte
Sted: Over alt
Kontakt:

Legg innav Tonje Lenore » 08 jan 2013, 20:16

Send dette pr mail, som alle andre saker, så tar vi det opp i styret.
Alle skal få lov til å si sin mening, du også Larm, men send oss en mail :thu:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:

:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:

http://Www.selgerotter.blogg.no

Brukeravatar
Larm
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav Larm » 08 jan 2013, 20:23

tantepose skrev:Jeg ble medlem av Ntf i 2007 fordi det var en voksen,oppegående forening med mange kunnskapsrike folk som arbeidet seriøst for å bedre rotter forhold.Det har vært trist å se hvordan mange av disse ikke orker å bruke sin tid og kunnskap her lengre.
Noen mener vi vil ha lekeland her inne,med :narr: :cheeeers: :boing: og :liker:

Også små skritt er skritt sier man,men når de går bakover er jeg blitt for gammel til å heie.
Jeg kommer ikke til å fornye medlemskapet mitt dette året,og altså ikke stemme.Ser ingen menig i det faktisk.Selvfølgelig håper jeg det vil forandre seg en dag,for min kjærlighet til rotter har ikke minket en smule.Jeg kommer også til å være aktiv på forum som vanlig,og hjelpe rotteeiere der jeg kan.
Trist Tantepose, men jeg skjønner deg godt. :trist:
Selv vurderer jeg daglig om jeg skal fornye medlemsskapet eller ikke.
Lisbeth

Brukeravatar
kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt
Sted: vestfold
Kontakt:

Legg innav kikky » 08 jan 2013, 20:28

:hæ:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Gå tilbake til «Tilbakemeldinger til styret»