Størrelse på bilder

Moderator: Styret 2019

Brukeravatar
Ingvild
Sofaspiser
Sted: Stenbråten, Oslo

Størrelse på bilder

Legg innav Ingvild » 25 okt 2007, 13:19

Jeg er forholdsvis ny på forumet og har hatt mye glede og nytte av det de siste ukene, noe som jeg håper kan fortsette i mange år framover. Det er bare en forumregel jeg gjerne skulle hatt annerledes, det er regelen om maksstørrelse på bilder.

I "gamle" dager, da folk flest satt på isdn-linjer og pcene knirket når de gikk, var sikkert dette en fin regel. Men hvis man i dag går inn på for eksempel Dagbladet, Aftenposten eller VG, så er disse fulle av store bilder, ofte veldig mange av dem også. Og mitt generelle, personlige inntrykk er at store bilder ikke lengre er et problem når det gjelder lasting av nettsider.

Jeg er litt spesielt skrudd sammen på mange måter, og synes at bildene bare blir mer vakre jo større de er. Selvsagt begrenset til skjermstørrelsen min, man vil da vel ikke sitte og scrolle seg ihjel bortover heller... Statistisk sett har vel de fleste en skjermstørrelse på 1024 pixler i bredde eller større. Jamnfør tidligere nevnte nettaviser, de er på rundt 1000 i bredden de og.

Så mitt forslag er å tillate bilder opp til 1000 pixler i bredden, og ubegrenset nedover. Så kan man heller forby sitering av bilder?

Mulig dette er feil sted å fremme et slikt forslag, og isåfall må jeg høflig be om en korreksjon, så kan jeg henvende meg til rett instans. Eller kanskje dette er en av de tingene medlemmene bør kunne diskutere seg fram til en løsning på?

:-)

Brukeravatar
§ RatGirl §
Gammelrotte
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav § RatGirl § » 25 okt 2007, 14:21

Hei :)

Det er ikke pga. av lasting av bilder vi har en lav maksgrense, men fordi bildet ikke skal være så stort at det blir vanskelig å se hele skjermen innenfor forumets rammer. Dette er avhengig av hvilken oppløsning du har på skjermen din. Har du en lav oppløsning må du ved store bilder scrolle sidelengs for å lese teksten i innleggene og for å se hele bildet.

Da jeg tidligere hadde en skjermoppløsning på 1024*768 så måtte jeg scrolle sidelengs når bildene som ble lagt ut på forumet f.eks. var på 800*600 piksler.

Har det seg slik at de aller fleste har en høy oppløsning, slik at de kan se bildet under og lese all teksten - uten å måtte scrolle - så kan vi selvfølgelig vurdere å sette opp maksgrensen.

Bilde

Hvis du ønsker å vise store bilder, så kan du linke til bildene i innlegget ditt. Eventuelt lage en enkel HTMLside med bilder, så du kan vise flere om gangen.

Brukeravatar
tantepose
Gammelrotte
Sted: møreogromsdal
Kontakt:

Legg innav tantepose » 25 okt 2007, 15:04

Jeg kan se bildet,og lese teksten :D

Brukeravatar
Mar
Gnager på ledninger
Sted: Alta, Finnmark
Kontakt:

Legg innav Mar » 25 okt 2007, 15:28

Jeg har ingen problem med å se bildet og lese teksten, og jeg synes også større bilder er flott :D

Brukeravatar
Ailani
Gammelrotte
Sted: Asker, Akershus
Kontakt:

Legg innav Ailani » 25 okt 2007, 15:28

Da vi engang for lenge siden prøvde å lage en hvordan ser vi ut tråd, fikk vi ikke ha den fordi noen i styret sa det tok for mye plass. Men stemmer jo ikke helt...
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Kjeksen

Legg innav Kjeksen » 25 okt 2007, 19:15

Bilder som er på 800x600 er for skjermer som er 15" eller større.

De fleste skjermer nå om dagen er det, så å faktisk poste dette i et forum burde gå helt fint, og de fleste forum jeg er dette også lov. Ikke bare ser man mer, som noen mener, men man slipper å f.eks trykke på en link for å få de større. (Selvom dette heller ikke er noe problem).

640x480 er "standard" på et forum til vanlig. Dette passer "perfekt" for de aller aller fleste, men igjen så blir det lite for de som ønsker større.

Selv mener jeg at 800x600 IKKE er noe problem, og burde være lov whatsoever!

Anbfaler egentlig alle å bruke denne siden til å laste opp bilder: http://www.imageshack.us/

Denne lar deg velge størrelse, og gir en grei forklaring på hvor bildene passer. Bruker du også linkene du får med, så kan du også få de som linker, samtidig som de er både større og mindre å sette inn etter eget ønske. :afro:

Brukeravatar
Ailani
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav Ailani » 25 okt 2007, 21:10

Ja jeg må si at jeg syns det er irriterende å sitte å måte gjøre om bilder bare for å legge det inn her.

Brukeravatar
tantepose
Gammelrotte
Sted: møreogromsdal
Kontakt:

Legg innav tantepose » 25 okt 2007, 23:31

Og jeg er så innmari dum at jeg får det ikke til! :roll: Så dere går glipp av mange fine bilder av bartejentene mine...... :smack:

Kjeksen

Legg innav Kjeksen » 26 okt 2007, 00:04

Ok, for de som både har problemer med å legge inn bilder, og de som ikke synes det er altfor lett å gjøre om størrelsen, følg denne lille guiden jeg lager nå til punkt og prikke!!

1. Gå inn på http://www.imageshack.us/

2. Trykk på Velg, midt på siden og finn bildet du vil legge ut og press ok.

3. Rett under samme sted hvor du nå har lagt inn bildet ditt, så står det resize image?. Huk av den lille firkanten ved siden av, også velger du i feltet til høyre hvor stort du vil ha bildet.

Jeg anbefaler deg å velge 640x480 (for message boards) (ette mener jeg ikke burde være noe problem, og visst moderatorene faktisk bryr seg med denne størrelsen er det noe rart ute å går.)

Huk gjerne også av firkanten like under igjen hvor det står remove size/resolution bar from thumbnail?

4. Trykk på den nederste firkanten der det står host it! og vent til bildet er ferdig med å opplaste seg til "nettet".

5. Når bildet er opplasted får du en masse rart foran deg, også BILDET DITT som du har opplastet rett under til venstre. Trykk på bildet ditt, da vil du få opp en ny side med bildet.

6. Her kommer det litt ann på hvem nettleser du bruker. Om du bruker Internet Explorer eller f.eks Opera. 2 løsninger:

Internet Explorer: Når du har åpnet bildet i den nye siden vil du se noe stort og grått under bildet, hvor det er 5 felt med linker inni. Velg den nederste hvor det står Direct, og kopier dette.

Opera: Når du har åpnet bildet i den nye siden så høyreklikker du på bildet og trykker Kopier billedadresse.

7. Når du skal ha dette inn i formet, så gjør du som vanlig. Åpner for å skrive en tråd, trykker på Img som står rett under feltet hvor du kan skrive Tema. Da blir det slik [img]så%20bare%20kopierer%20du%20inn%20linken%20din,%20som%20for%20min%20del%20nå%20er%20http://img180.imageshack.us/img180/6778/tcf410ne8.jpg%20og%20trykker%20Img%20igjen.[/img].

Da skal du få inn bildet ditt slik:
Bilde

ps: husk at linken til bildet ditt skal ligge imellom Img tegnene [img]%20altså%20her[/img]

Brukeravatar
Heidi
Gammelrotte
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Heidi » 07 nov 2007, 14:17

Jeg tillater meg å komme med en kommentar, selv om jeg ikke lenger er i styret. For et år siden ble det diskutert både i styret og blant NTFs betalende medlemmer hvilken bildestørrelse vi syntes det var ok å ha på forumet. Den gang hadde vi en bruksanvisning på hvordan man la inn bilder, hvor det sto at man skulle velge maks 800*600 pixels. Noen hadde en skjermoppløsning som gjorde at de da måtte scrolle vinduet for å se hele bildet, og ønsket derfor at vi satte ned maksgrensen. Vi ble da enige om å sette ned til 550*413 pixels. Ønsket man å vise større bilder var det bare å legge inn en URL (link) til bildet på sine egne sider.

Bruksanvisningen styret lagde i fjor ligger her:
http://www.tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=4093

Denne regelen er ikke omgjort, og forumreglene sier derfor at maksstørrelsen på bilder er 550*413 pixels. Jeg synes det er ufint å oppfordre til å bryte reglene! Ta heller diskusjonen og vent til styret har tatt en avgjørelse.

Jeg kan ikke huske at styret noen gang har argumentert med manglende serverplass (det gir ikke mening, ettersom vi ikke har en funksjon for å la medlemmer laste opp bilder til NTFs server), men mulig Ailani misforstod skjermplass-argumentet?

Selv ser jeg ikke noen problemer med å ha en lav maksgrense på bilder, det gjør forumet utrolig mer lettlest sammenlignet med forumer som ikke har maksbegrensning. Vil man vise frem større bilder er det like enkelt å legge inn en URL.

Brukeravatar
Ailani
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav Ailani » 07 nov 2007, 14:46

Det med manglende plass på server ble argumentert med etter den "her er jeg " tråden hvor medlemmer la ut bildet, ble slettet.Siden da reagerte mange medlemmer. Husker ikke om det ble lagt ut offentlig eller om det var jeg som fikk det på pm. Men nå nylig var det noen i styret som trodde at de måtte betale mer for plassen. Så tror ikke det er jeg som misforsto. det var ikke jeg som først reagerte på det for så mye om data kan jeg ikke. Det var min kjæreste som har en utdannelse innenfor data som reagerte på dette. Jeg vet ikke om du var i styret da den andre tråden ble slettet, men jeg skrev ihvertfall pm eller mail til styret fordi jeg hadde fått denne rare grunnen. Dette ble ikke noe mer svart på..
Men sånn er det.

Er ikke sikker på om jeg skjønner hva scrolle betyr.. men hvis det er å måtte dra på den pila på siden så du drar deg lenger ned på skjermen så skjønner jeg..

Jeg kan ikke helt forstå at det skal være noe problem å gjøre det. Det tar deg noen få sekunder.. Men det er ihvertfall bare min mening.. Det er jo til diskusjon nå så man kan vel si hva man mener ;) Så får de i styret ta det med i diskusjonen

Kjeksen

Legg innav Kjeksen » 08 nov 2007, 00:03

Nå skal det jo også sies at det å drive et forum koster en god del fritid, og kanskje en 5 - 6 flasker brus i måneden for rimelig mye plass. :konge:

Brukeravatar
Alvrina
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav Alvrina » 08 nov 2007, 00:21

Da burde dere vel egentlig skaffe fler forum moderatorer?
Hvis dere synes det tar for mye tid å endre noen regler for bilder..
Er 1 grunn til at jeg ikke legger inn bilder her, og det er pga at det er et styr å endre størrelsen på dem.

Ikke minst er det skuffende og betale 100 kr for å få tilgangt til å legge ut bilder som uansett blir omgjort til linker.... Tenker ikke bare på meg selv, men på andre som kanskje ikke har så peil på det med å redigere bilder. :smack: .

Brukeravatar
Maja
Tisser i køyene
Sted: Lørenskog/Trondheim
Kontakt:

Legg innav Maja » 08 nov 2007, 00:30

Heidi skrev:Selv ser jeg ikke noen problemer med å ha en lav maksgrense på bilder, det gjør forumet utrolig mer lettlest sammenlignet med forumer som ikke har maksbegrensning. Vil man vise frem større bilder er det like enkelt å legge inn en URL.

Så enig, så enig! Store bilder er fine å se på, men ikke i en forumtråd. Der blir de bare til at man må vente vinter og votter for å få se dem, og etterpå må man scrolle ustanselig frem og tilbake for å få med seg hele bildet pluss teksten som hører til.

Og, Alvrina, du betaler jo for litt mer enn retten til å legge ut bilder ;)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Kjeksen

Legg innav Kjeksen » 08 nov 2007, 00:31

Maja skrev:
Heidi skrev:Selv ser jeg ikke noen problemer med å ha en lav maksgrense på bilder, det gjør forumet utrolig mer lettlest sammenlignet med forumer som ikke har maksbegrensning. Vil man vise frem større bilder er det like enkelt å legge inn en URL.

Så enig, så enig! Store bilder er fine å se på, men ikke i en forumtråd. Der blir de bare til at man må vente vinter og votter for å få se dem, og etterpå må man scrolle ustanselig frem og tilbake for å få med seg hele bildet pluss teksten som hører til.

Og, Alvrina, du betaler jo for litt mer enn retten til å legge ut bilder ;)

hva betaler man for??

Gå tilbake til «Tilbakemeldinger til styret»