Squeakers

Det gamle rottekullforumet, denne delen er nå låst.

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Squeakers

Post by Heidi »

Min store drøm om å oppdrette "det perfekte kull" kan snart gå i oppfyllelse, så jeg har oppdatert websidene mine, og har nå laget en norsk versjon av Squeakers. Takk til Henrik som lar meg få låne Søte Sukho!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Så har jeg fått veterinærattestene på plass (kan sees på web), parring vil skje om kort tid! Jeg vil bare være helt sikker på at Sukho trives her først. Hun har flyttet inn hos Ida og Lee, og det ser ut til å gå veldig bra.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

En aldri så liten gladmelding: Sukhothai er nå ca 17 dager på vei og har gått opp fra 350 til 398 gram. Magen vises godt nå!

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Tillykke :D
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Så spennende ;) Håper hele svangerskapet vil gå bra. Lykke til!
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det har vært masse vektøkning her også, så jeg går ut ifra at Cha-Am følger et par dager senere... 5. eller 6. mai. Lykke til til oss! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

hihi ja lykke til til dere også ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

hihi en stork med gutter [img]http://home.no/skaubytrollet/stork-boy[1].gif[/img] og en stork med jenter [img]http://home.no/skaubytrollet/stork-girl[1].gif[/img]
hihi kan tenke meg dere er spente begge to [img]http://home.no/skaubytrollet/bigjumping[1].gif[/img]
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Avl av friske rotter

Post by Topolinis »

Hei Heidi!

Hvor store planer har du angående avl av rotter med friske linjer? Er på god vei til å starte dyrebutikk gjennom Tropehagen zoo, og vil kun selge friske dyr. Jeg er klar over at dette vil koste meg mye mer enn hvis jeg hadde kjøpt av masseprodusenter. Men jeg håper salg av andre varer vil holde meg gående. Vet i dag ikke av en eneste dyrebutikk som er seriøse angående dyrene de kjøper/selger. Jeg kommer også til å være litt selektiv på kjøperene, og ha aldersgrense. Jeg vil ikke pakke full butikken av dyr, men kjøpe av seriøse oppdrettere. Og prøve å overleve hovedsakelig på salg av fôr og utstyr. Vet dette blir fryktelig trangt, men jeg er sikker på at jeg skal klare det! Heller tomme bur, enn bur stappfulle av syke dyr! Det er kanskje veldig optimistisk av meg, men jeg vil ta risikoen, og prøve i det minste. Jeg ser også for meg at jeg kan annonsere kommende kull i butikken, og ta i mot bestillinger. Det er bare dumt å stille ut dyrene når de er små og søte. Så alt for mange kjøper dyr, bare for at den var så søt der den stod, helt alene stakkars! Interessert i å komme i dialog med oppdrettere. Skjønner det er mange som helst vil selge rottene sine privat (gjorde det selv også), men en vil jo aldri få slutt på de syke linjene så lenge folk fortsetter å handle masseproduksjonsrottiser i nærmeste dyrebutikk... Dette gjelder ikke bare rotter. Men marsvin, hamster, mus, ørkenrotter, kaniner, finker, undulater, papegøyer og chichillaer også!
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvor store planer jeg har... tjaa, jeg har jo tenkt å avle frem "den perfekte rotte" da! :D

Nå har jo jeg og de andre i avlsrådet lagt ned temmelig masse arbeid i avlsveiledningen, og den kommer jeg selvfølgelig til å følge så godt jeg kan. Men grunnlaget for rotteavl i Norge er veldig dårlig, og det er utrolig vanskelig å finne gode avlsrotter. Jeg har faktisk ventet i 4 år! Så det blir nok ikke så veldig mange kull herfra, ennå. Men jo flere det er som avler seriøst, og er kritiske til valg av avlsrotter, jo lettere blir det å kanskje i fremtiden komme et lite skritt nærmere "den perfekte rotte". Jeg har skrevet litt mer om det på websidene mine, både i faq og på Squeakers-sidene (muligens mest i den engelske versjonen?).

Planene dine høres jo veldig bra ut, håper det lykkes! Men å drive lønnsom butikk kan være vanskelig å kombinere med å drive kritisk avlsarbeid, spesielt når det gode avlsgrunnlaget er så lite som det er nå.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Planene dine høres jo veldig bra ut, håper det lykkes! Men å drive lønnsom butikk kan være vanskelig å kombinere med å drive kritisk avlsarbeid, spesielt når det gode avlsgrunnlaget er så lite som det er nå.


Er fullstendig klar over dette, og hadde derfor håpet på å anskaffe meg avlsdyr fra gode linjer og avle hjemme hos meg selv. Det blir mange dyr, da jeg har ikke tenkt å avle i hjel avlsdyrene. Så jeg hadde håpet på å komme i kontakt med noen som kunne tenkt seg å avle friske dyr for meg også. Jeg vil ha faste leverandører, og kommer ikke til å ta inn unger fra privatpersoner som har vært "uheldige". Jeg vil heller ha få dyr, og bestillingslister fra de som er interessert, enn å pakke full butikken av alt mulig rart. Som jeg nevnte i forrige innlegg, har jeg tenkt å legge hovedvekt på salg av fôr og utstyr. Vet at kjøpere i dag gjerne vil ha noe spesielt, og friske dyr. Rotter med stamtavler f.eks er mer attraktivt enn rotter uten. Noe jeg ser på som positivt. Tropehagen zoo har 16 års grense for kjøp av dyr- også noe jeg synes er positivt. Barn må ha med seg foreldre eller foresatte for å få kjøpt dyr. Dette er en (liten) sikkerhet på at kjøpet er planlagt, og at dyret vil bli behandlet bra. Kjeden jeg skal jobbe for er også flinke til å informere om dyrene, hvor lenge de lever og hvilke behov de har. Det er små informasjonsplakater ved burene til hver enkelt art. Mange kjøpere er ikke klar over at et marsvin kan bli rundt 8 år gammelt, og hvor stor burplass en rotte egentlig skal ha vet omtrent ingen! De fleste vil ha med seg hamsterbur ( Som også er for små til Hamster), når de kjøper seg rotter. Og mange vet heller ikke at rotter er flokkdyr. Har flere ganger sett at kjøpere har ombestemt seg angående art når de har lest disse infoplakatene. Skulle ønske alle dyrebutikker hadde slike! Men for å avle må jeg kjenne linjene, og det er derfor jeg spør. Hadde jeg fått tak i avlsdyr, der oppdretterene allerede er godt kjent med linjene, hadde jeg jo vært sikker på at det jeg avlet på ville ende med friske unger.
Mvh Ida S. Eggen

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nye bilder av de søte små, under "nåværende kull"! Gjett om vi er stolte her hjemme da! :konge: :dro:
Squeakers' hjemmeside

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ja, nå begynner de å bli skikkelig søte! Kjempefine bilder du har tatt! :D
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

De er kjempe søte!!
Er alle reseverte?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja, alle er reserverte. Hvem som skal til hvem er ennå ikke helt bestemt, det er noen treginger som har fått lov til å "velge først"... :D

Locked