Vanilje's bebiser - oppdatering.

Det gamle rottekullforumet, denne delen er nå låst.

Moderator: Moderatorer

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Vanilje's bebiser - oppdatering.

Post by Topolinis »

Vanilje har tilbrakt de siste 2 nettene i fødeburet, men hun har ikke begynt å lage rede ennå. Hun veier nå 340 gram, det vil si at hun har gått opp 90 gram siden rottefesten natt til 25. Juli, og jeg regner da med at det kommer 7-10 unger. Håper på så få som mulig, med tanke på hennes unge alder. Hun virker frisk og fin, og personligheten har ikke forandret seg under drektighetsperioden. Håper hun beholder det gode humøret sitt etter ungene er født også! Ungene ventes natt til den 15. August, hvis Vanilje går 21 dager med ungene. Krysser fingrene for at hun klarer fødselen, og at alle ungene er friske og velskapte! :) Vil oppdatere med antall og kjønn i løpet av neste uke.
Mvh Ida S. Eggen

9na

Post by 9na »

det må være kjempespennede da,gøy å høre åssen det går med henne da :D

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Med hensyn til unge mødre, så har jeg haft 3 kuld på mødre, der var for unge (to af dem købt drægtige i dyrehandel) og antallet af unger lå mellem 8 og 9, så vi kan da krydse fingre for, at Vanilje har læst lidt på den statestik ;)

Du må endelig fortælle mere, når ungerne kommer :D
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Vanilje har ikke begynt på redet ennå. Hun viser ingen tegn til at hun skal ha unger i nærmeste fremtid, og formen ellers er fin. Hun er stor og tung, men beveger seg fint, og ser ikke ut til å ha problemer med magen. Jeg spekulerer nå på hvor lenge hun har tenkt å gå drektig, jeg begynner nemlig å bli utålmodig. Er fra før av redd for at hun ikke skal klare fødselen, og når det ikke skjer noe blir jeg skeptisk til situasjonen. Til nå har Vanilje klart å holde meg rolig, med å være helt normal, og ikke vise tegn på ubehag eller sykdom. :) Jeg sjekker henne med jevne mellomrom, men prøver å ikke forstyrre for mye. Hun har nå flyttet inn på gjesterommet, der hun kan slappe av uforstyrret. Vet av erfaring at enkelte rotter ikke lager reder før rett før fødselen setter i gang, mens andre begynner byggingen en uke før fødselen...
Mvh Ida S. Eggen

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Vanilje har begynt å lage rede av avis-strimlene jeg har lagt inne i buret hennes! Hun har ordnet seg et fint lite bol, og det ser ut som om hun er fornøyd med resultatet - så langt. :) Var innom henne med litt mais som snacks, hun tok et par, men ga seg fort med spisingen. Vanligvis spiser Vanilje mais til det er tomt, men nå har tydeligvis appetitten blitt svekket. Mer info kommer med en gang jeg har nytt å dele med dere! :)
Mvh Ida S. Eggen

9na

Post by 9na »

å det er så spennende,håper bebiene kommer snart da :D

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Så kan det ikke vare længe :D Ungerne plejer gerne at komme indenfor 24 timer efter redebygningen :D Ih, hvor bliver det spændende :D
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Vanilje sover ennå, hun har ligget i redet sitt i natt.. :) Ingen bebiser, og magen er enda større nå. Hun veier 366 gram :shock: Og har da altså lagt på seg 26 gr på to dager...! Ser ut til at Vanilje går over statistikken, eller har store bebiser der inne. Hittil har jeg hatt store kull, det minste var på 14 og det største var på 18 levendefødte :!: - men en liten gutt døde etter det første døgnet, han tok aldri til seg næring. :( Passer nå ekstra godt på henne, hun får RM-1 fôret og litt tillegg som ris, kylling, mais, egg, babygrøt/havregrynsgrøt, grønnsaker og frukt :)
Mvh Ida S. Eggen

Caroline

Post by Caroline »

å så gøy :!:
Blir spennende å se hvordan det utvikler seg :!: Håper du på store bebiser eller mange små :?: :P Lykke til og gratulerer på forhånd :D

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Fremdeles ingen bebiser her, men Vanilje er veeeldig rolig nå. Og sover så å si hele tiden. Kommer ikke ungene snart får jeg dyrlegen min til å komme å ta en titt på henne. Er så redd for å miste Vaniljejenta mi. Guttene fra Melody's var store som bebiser, og jeg er redd ungene blir for store for henne, og at hun ikke klarer fødselen.. :( Er så utrolig lei meg for at jeg ikke hadde sikret dørene på burene tidligere! Men jeg har lært av mine feil, og kommer aldri til å ha et uplanlagt kull igjen. I så fall må rottene mine lære seg i dirke opp hengelåser, og det tror jeg ikke de klarer.. :roll: :D
Mvh Ida S. Eggen

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Ettermiddagen den 17. August fødte Vanilje 15 store og fine unger, en er litt mindre enn de andre. Kommer ikke til å forstyrre redet og ungene mer i dag. Men vil ta en skikkelig opptelling, å sjekk av kjønn når det har gått et par dager. Vanilje er fremdeles den samme gamle, og viste ingen tegn til aggressjon da jeg tok en smugtitt :) Alt står bra til, og jeg er utrolig lettet! :D
Mvh Ida S. Eggen

Caroline

Post by Caroline »

HURRA :!:

Så gøy da :D
Gratulerer og lykke til videre med vaniljemor og bebisene :wink:
Last edited by Caroline on 31 Aug 2004, 22:45, edited 1 time in total.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Tillykke :D
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Nå ja, det glemte jeg lige: VI VIL SE BILLEDER :bravo:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Henriette

Post by Henriette »

Endnu engang tillykke.... Stort antal :wink:

Locked