Når er rotter leveringsklare?
Mimimum 80 g, minimum 5 uker, legg på er både på vekt og alder hvis de skal f.eks reise langt om vinteren for å komme hjem.
2. Hvor gamle blir de vansligvis om de får bra mat, har stort bur, er 2 eller fler sammen og får komme ut av buret hver dag?
Gjennomsnittlig levetid for en rotte er for tiden 18 måneder. Hvis en rotte klarer seg over de første månedene har den gode sjanser til å bli et sted mellom 1 1/2 og 2 år, men det er ikke så mange som blir over 2, selv om noen få blir nesten tre eller over tre.
3. Hva burde de ha i buret?
Ideer:
viewtopic.php?f=10&t=7884
(det er ikke sikkert alle linkene virker)
4. Noen som kan linke til en side der det er en liste over hva de kan/ikke kan spise? (eller skrive en liste om noen gidder det)
De fleste som skriver lister over hva rotter ikke tåler er alt for restriktive

Hvis du kan gi det til en ett-årig unge kan rotta få det, men alt med måte. Godteri, salt, sterke krydder er ikke så bra.
5. Hva er de vansligste sykdommene og dødsårsakene?
Se under Helse på hjemmesidene mine, svar på spørreundersøkelse
6. Hvilke mål burde buret ha om det skal være 2 rotter der? (Vet at det skal være ganske stort)
7. Hvaslags vær kan rotter være ute i?
Så lenge du selv er komfortabel med å sitte ute i skyggen iført T-skjorte eller tynn langermet skjorte klarer rotta seg bra, med rotta må ha skygge, og temeraturen bør ikke være over 25 grader
9. Hvor høyt og langt kan rotter hoppe?
En sprek rotte kan hoppe 50 cm
eller mer rett opp. Jeg vet ikke hvor langt...
10. Pleier det å gå greit å sette nye rotter sammen? f.eks 2 yngre huer med 2 eldre huer? Hva er beste måten å gjøre dette på? Det pleier å gå bra med hunner, se f.eks. hjemmesidene mine for tips til hvordan.