Lukt og støy?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Lukt og støy?

Post by Isabell96 »

Jeg skal ha de to jente rottene mine på rommet mitt.
Det er ikke så veldig stort, men sånn passelig. (Vi kan si normalt stort).
Er det sånn at det kommer til å lukte veldig da?
Jeg har jo tenkt å gjøre rent buret minst 1 gang i uken + bade rottene en gang i måneden.
Også lurer jeg på om dem bråker veldig mye?
Er det sånn at du kan høre rottene utenfor rommet ditt selv om døren er lukket?

Oppsummering:

1. Kommer rommet mitt til å lukte veldig selv om jeg er flink med regelmessig rengjøring?
2. Høres rottene ut rommet om dem bråker litt, selv med lukket dør?

Takk på forhånd. :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Lukt og støy?

Post by wollf »

nei og ja:P

rotter lukter litt, jenter noe mindre. mye kommer ann på hva du har i buret, bunnstrø, leker, hengekøyer, hvilker materiale det er.

rotter er nattaktive så de bråker en del ja... men jeg har vendt meg til det

MissGuardian

Re: Lukt og støy?

Post by MissGuardian »

Nå har eg ganske stort rom, men mitt rom lukter ganske lite(det blir jo alltid litt lukt da..)
Jeg vasker gulvet minst hver 3.dag(de går løs på gulvet på rommet), og buret en gang i uken(men jeg har STORT bur, vasket oftere når jeg hadde "normalt stort"(dvs lite) bur..)
Å bade de en gang i uken synes jeg hørtes VELDIG ofte og ikke minst unødvendig ut..
Jeg bader mine maks en gang i halvåret med mindre de skitner seg veldig til med noe..
Kanskje mer når de blir gamle og ikke klarer vaske seg skikkelig selv da :cheerful:

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Lukt og støy?

Post by Isabell96 »

MissGuardian wrote:Nå har eg ganske stort rom, men mitt rom lukter ganske lite(det blir jo alltid litt lukt da..)
Jeg vasker gulvet minst hver 3.dag(de går løs på gulvet på rommet), og buret en gang i uken(men jeg har STORT bur, vasket oftere når jeg hadde "normalt stort"(dvs lite) bur..)
Å bade de en gang i uken synes jeg hørtes VELDIG ofte og ikke minst unødvendig ut..
Jeg bader mine maks en gang i halvåret med mindre de skitner seg veldig til med noe..
Kanskje mer når de blir gamle og ikke klarer vaske seg skikkelig selv da :cheerful:

Hmm, okei da..
Jeg skal bade de en gang i måneden, ikke en gang i uken.. Hehe :)
Men uansett kanskje jeg får litt mer lukt da iogmed at jeg har middels stort rom og middels stort bur?
Jaja, får lufte litt regemessig også da + vaske gulv 2-3 ganger i uken..
Kanskje det hjelper.

MissGuardian

Re: Lukt og støy?

Post by MissGuardian »

Isabell96 wrote:
MissGuardian wrote:Nå har eg ganske stort rom, men mitt rom lukter ganske lite(det blir jo alltid litt lukt da..)
Jeg vasker gulvet minst hver 3.dag(de går løs på gulvet på rommet), og buret en gang i uken(men jeg har STORT bur, vasket oftere når jeg hadde "normalt stort"(dvs lite) bur..)
Å bade de en gang i uken synes jeg hørtes VELDIG ofte og ikke minst unødvendig ut..
Jeg bader mine maks en gang i halvåret med mindre de skitner seg veldig til med noe..
Kanskje mer når de blir gamle og ikke klarer vaske seg skikkelig selv da :cheerful:

Hmm, okei da..
Jeg skal bade de en gang i måneden, ikke en gang i uken.. Hehe :)
Men uansett kanskje jeg får litt mer lukt da iogmed at jeg har middels stort rom og middels stort bur?
Jaja, får lufte litt regemessig også da + vaske gulv 2-3 ganger i uken..
Kanskje det hjelper.
Jeg ville i grunn ikke badet de i det hele tatt hvis ikke de var skitten..
Tørker ut huden på de..
Det hjelper nok litt ja..
Min erfaring, er: jo større bur, jo mindre lukt..
Det buret jeg hadde først STINKET.. og da hadde jeg bare to rotter i det, nå har jeg tre..
Nå er det nesten ikke lukt hos meg, og jeg har et Royal savic bur(plass til ca 10 rotter).
Planen min var egentlig å vaske gulv daglig, men ble ikke så mye av det gitt :nottelling:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Lukt og støy?

Post by Itchigo »

Om du tar bort rottebæsjen hver dag og fjerner all tisset en gang i uken lukter de nesten ingenting :cheerful:

Mine rotter har bare bråkt når de har vært uvenner, ellers sover de mye på natten. Om du lar de gå løst derimot kan det blir ganske forstyrrende. Våknet i dag av at Lavendel klatret over hodet mitt :suspicious:
Aurora

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Lukt og støy?

Post by Isabell96 »

MissGuardian wrote:
Isabell96 wrote:
MissGuardian wrote:Nå har eg ganske stort rom, men mitt rom lukter ganske lite(det blir jo alltid litt lukt da..)
Jeg vasker gulvet minst hver 3.dag(de går løs på gulvet på rommet), og buret en gang i uken(men jeg har STORT bur, vasket oftere når jeg hadde "normalt stort"(dvs lite) bur..)
Å bade de en gang i uken synes jeg hørtes VELDIG ofte og ikke minst unødvendig ut..
Jeg bader mine maks en gang i halvåret med mindre de skitner seg veldig til med noe..
Kanskje mer når de blir gamle og ikke klarer vaske seg skikkelig selv da :cheerful:

Hmm, okei da..
Jeg skal bade de en gang i måneden, ikke en gang i uken.. Hehe :)
Men uansett kanskje jeg får litt mer lukt da iogmed at jeg har middels stort rom og middels stort bur?
Jaja, får lufte litt regemessig også da + vaske gulv 2-3 ganger i uken..
Kanskje det hjelper.
Jeg ville i grunn ikke badet de i det hele tatt hvis ikke de var skitten..
Tørker ut huden på de..
Det hjelper nok litt ja..
Min erfaring, er: jo større bur, jo mindre lukt..
Det buret jeg hadde først STINKET.. og da hadde jeg bare to rotter i det, nå har jeg tre..
Nå er det nesten ikke lukt hos meg, og jeg har et Royal savic bur(plass til ca 10 rotter).
Planen min var egentlig å vaske gulv daglig, men ble ikke så mye av det gitt :nottelling:
Hmm, jeg vet ikke om buret mitt er stort nok for 2 rotter men jeg skal beskrive det..
Du kan se det ann på en størrelse med et normalt hamsterbur for 5-600kr, men det er litt lengre og litt bredere + at det er litt høyere.
Jeg har på en måte to etasjer pga det var med sånne sprinkler eller hva det er som man kunne feste i midten av buret og en stige, sånn at det er på en måte to etasjer, hehe..

Jeg kan ta bilde av det imorgen og legge det ut så dere får se, så får dere selv dømme om det er plass til to rotter der eller ikke.
En annen ting, hører man rottene om man går ut av rommet med lukket dør? Sånn, hører du rottene utenfor rommet om de bråker også?

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Lukt og støy?

Post by Isabell96 »

Itchigo wrote:Om du tar bort rottebæsjen hver dag og fjerner all tisset en gang i uken lukter de nesten ingenting :cheerful:

Mine rotter har bare bråkt når de har vært uvenner, ellers sover de mye på natten. Om du lar de gå løst derimot kan det blir ganske forstyrrende. Våknet i dag av at Lavendel klatret over hodet mitt :suspicious:

Hmm, okei men bruker man et rottedo med kattesand oppi eller?
Hehe, må jo være litt kos å våkne til noe sånt også da ^^

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Lukt og støy?

Post by torasrotter »

Det høres ikke ut som det er stort nok for to rotter, men ta å mål det du, så er det bare å legge ut målene her :cheerful: hvis den hyllen som kan dele buret i to er laget av sprinkler, burde du ikke bruke den. Hvis rottene går på sprinkler kan de få noe som heter bumblefoot, som i verste tilfelle kan være dødelig.. Ikke for å skremme deg altså, men det er bare verste tilfelle.. :cheer: Jeg synes ikke rottene bråker så veldig mye, men det kommer nok litt ann på hvor mye du har de ute og aktiviserer de.. hvis de er mye ute og herjer, så vil de nok sove litt mer når de kommer inn igjen i buret.. :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Isabell96
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 26 Nov 2010, 23:01

Re: Lukt og støy?

Post by Isabell96 »

torasrotter wrote:Det høres ikke ut som det er stort nok for to rotter, men ta å mål det du, så er det bare å legge ut målene her :cheerful: hvis den hyllen som kan dele buret i to er laget av sprinkler, burde du ikke bruke den. Hvis rottene går på sprinkler kan de få noe som heter bumblefoot, som i verste tilfelle kan være dødelig.. Ikke for å skremme deg altså, men det er bare verste tilfelle.. :cheer: Jeg synes ikke rottene bråker så veldig mye, men det kommer nok litt ann på hvor mye du har de ute og aktiviserer de.. hvis de er mye ute og herjer, så vil de nok sove litt mer når de kommer inn igjen i buret.. :cheerful:
Okei, jeg kan godt måle det men jeg har ikke buret her..
Skal sørge for at jeg har dem ofte ute :)

MissGuardian

Re: Lukt og støy?

Post by MissGuardian »

et normalt hamsterbur er nok MYE for lite..
Men hvis du tar mål, så er det rottekalkulator her(http://www.tamrotter.com/kalkulator/kalkulator.php), da får du opp hvor mange rotter du har plass til:)
Jeg pleier alltid ha minst en rotte mindre enn det kalkulatoren sier..
Ekstraburet jeg har ligner på dette http://www.bristols.no/bolzano_rottebur/P_1751, men er kanskje litt større.. Det sier kalkulatoren er plass til to rotter, så jeg ville ikke hatt mer enn en i det..

Ang bråk, jeg hører sjelden mine rotter utenfor rommet, når de er i buret..
Når de går løs hører jeg de derimot veldig godt, for jeg har ei som er glad i å rive ned metallbokser og sånn :nottelling:

Jeg bruker et strø som heter yesterday´s news.
Vanlig kattesand er vel farlig for de?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Lukt og støy?

Post by torasrotter »

Ja det kan være farlig hvis det er sånn som klumper seg, for hvis rottene da spiser det så kan det klumpe seg i magen dems :oops: Ofte støver kattesand endel også..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

MissGuardian

Re: Lukt og støy?

Post by MissGuardian »

torasrotter wrote:Ja det kan være farlig hvis det er sånn som klumper seg, for hvis rottene da spiser det så kan det klumpe seg i magen dems :oops: Ofte støver kattesand endel også..
Var det jeg mente..
Men jeg har aldri hatt katt og aldri brukt kattesand så :nottelling:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Lukt og støy?

Post by torasrotter »

Jeg har katt, eller faktisk så har jeg tre katter :cheerful: Men har aldri brukt kattesand :cheer:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

MissGuardian

Re: Lukt og støy?

Post by MissGuardian »

torasrotter wrote:Jeg har katt, eller faktisk så har jeg tre katter :cheerful: Men har aldri brukt kattesand :cheer:
Sånn kan det gå :rofl:

Post Reply