skal jeg avlive?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

de små er joe bare en liten innimellom. og det er ikke yppelig å ha den alene til en annen kommer. nå er ikke det problemet nå. men hva når pussi går bort. da skal de små stå i egen flokk og de andre i egen. introduksjonen blir vanskelig når de er eldre. i tillegg liker jeg at de ynge oppdras litt av de elsdre jeg har. jeg liker ikke å ha mange små flokker og ikke har jeg plass til det heller:(

men jeg får vurdere å finne en kastrat kanskje det løser litt.

at hun går ok med flokken nå er jo bare inne i buret og fremdeles ikke igjennom

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

dere må skjønne min situasjon litt også!?
soria mangler en tå, hennes oppførsel påvirker alle de andre. hun vil ikke håndteres lenger i det hele tatt, buster seg og snur seg etter fingrer. jeg blir bare litt rådløs. har jo skrevet at jeg vil ikke avlive og at jeg skriver det her viser bare min desperasjon :trist2:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by Larm »

Jeg lar ikke mine rotter løpe løs på rommet hvor burene står, fordi det er et allment problem at de skal nappe etter tær gjennom sprinklene. Spesielt hvis det er andre hunner som går på buret til hunnene. Hannrotter på buret går greit.
Derfor får mine rotter løpe løs i stuen og forstuen i stedet.

Jeg har også en hamster som står på dette rommet, så jeg vil ikke risikere noe med tanke på biting gjennom sprinkler.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

har ikke andre rom:( har hund og katt i resten av huset. har rottene løse i stua litt hver dag, men da er resten av dyra ute. jeg håper bare hun roer seg snart:( er jo ikke ille for ikke blod på noen av dem hun bare løper etter og plager og nafser dem

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by oliver;) »

det er ikke alle som har mulighet til å ha rottene på andre rom..
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: skal jeg avlive?

Post by Tifa »

Ikke på soverommt engang? Jeg dekker til toppen av buret, for Majs biter gjennom gitter. Det har fungert bra her hvertfall :thu:
Rotteløs :trist:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

toppen er dekt på alle bur her også. men de klatter opp langs sidene. soverommet er nok ingen sjans. det er i kjelleren og der må vi ha gjennontrekk for at treverket ikke skal slå seg. og typen må ha åpent vindu. huset er stort liksom. men føler at det å stue dem inn på et rom i kjelleren som man nesten ikke er på eller å ha dem på et veldig trafikert rom er ikke noe bedre for en stressa rotte

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by Stine »

Det er jo vanelig at rotter biter andre rotter gjennom gitteret.
Har noe av den samme problemstillinen selv. Pippen vil ikke godta min nye rotte Colin, de kan ikke være ute ¨på samme rom hvor burene står.
Dette førert til at jeg må ha 3 flokker isteden for 2 , og flytte buret rundt ut av rommet når de skal være løse og jeg ikke er der.
Jeg mener at man skal ta ansvar for de dyrene man har. Når hun jo allerede funker fint med sin nåværende flokk kan du jo feks starte en ny flokk, eller la Pussi være alene med 1-2 andre rotter. Du kan jo feks ha utetid med henne på sofaen et par timer om dagen istedenfor å la henne være løs på rommet?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

sorry, men å nevne sånne ting som at man må ta ansvar for de dyra man har synes jeg blir litt sånn slemt.
det sårer for jeg tar virkelig ansvar. jeg er bare redd for at hun og de andre ikke skal ha det bra.

jeg er en person som virkelig tar dyreholdet mitt særiøst og jeg blir levdig lett emosjonell da det kommer til slikt.

jeg ville aldrig skrevet denne tråden om jeg virkelig ikke hadde følt meg rådløs.

jeg VIL jo ikke avlive. og der har heller ikke vært snakk om at jeg skal. men at jeg lurte på om det kommer til å ende på det punktet.

jeg er jo super glad i henne. hu er den søteste og mest femenine rotta jeg vet. og stine du bør da huske at jeg holdt henne opp og var like stolt av henne som alle andre. men hun har forandret seg skikkelig i det siste og det har gjort at jeg har blitt usikker på a. jeg vil ikke ha en rotte som hugger og ender opp med å sitte fast i fingeren min. og selv da vil jeg ikke avlive. whiskeu og milly går sint i buret med alle andre, men da pussi sitter for seg selv og buster seg og løper etter de 2 andre så fort i kommer nært henne, så ser jeg det ikke som et godt tegn eller at hun har det bra

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by Itchigo »

Har du prøvd å la noen andre passe henne? Kan jo hende at viss det er en rolig, trygg person så går det bra for henne å komme til et hjem som er mer tilpasset henne?
Aurora

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

har ikke prøvd det. men det kan jo oppfattes feil da om jeg sender en problem rotte til noen andre:( med dizzy gikk det jo kjempe bra. hun stråler jo nå hos tora.
jeg vil jo prøve mer, men redd det kan få motsatt effekt også.
digger pussi for den selvstendige og litt egene rotta hun er. altid akseptert hennes måte å være på og ikke har jeg hatt lyst å tvinge henne til noe heller. hun har sine øyeblikk der hun bare smelter meg helt. og så er hun så vanvittig vakker.

vil bare det beste for henne og de andre. og jeg kom i en neggativ tankegang i går der jeg tenkte at heller 9 lykkelige rotter enn en. men det gjorde det vist bare værre. jeg ville aldrig avlivd henne om ikke det hadde føltes 100% riktig. da hadde jeg nok bare gått å gnagd på det lenge og fått det værre

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by oliver;) »

Nå får jeg sikkert mange i mot meg her, men jeg vil si det at agrisive dyr har det ikke noe bra! Min onkel avler på Border collie og har vunnet NM i gjeterhund et par ganger. Han avler frem fine hunder, og det han sier er at et hvert dyr som er agrisiv ikke har det noe bra! De som blir det er det av en grunn... Og hvis dette skaper uro, og bekymring rundt de andre rottene og at du Marlen ikke er sikker på om det går utover de andre på en negativ måte, så må jeg bare si at 1 rotte som skal ha det bra eller 9? Det påvirker de andre, det er jeg sikker på, tilogmed Beauty hunden min ble påvirket av Lynet..

Dette er helt og holdent ditt valg Wolf, og jeg respekterer det valget du tar uansett, gjør det riktige for ratpacken din og for deg! :cheer:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by Stine »

En rotte som fungerer med sin nåværende flokk, vil jeg ikke si er aggresiv.
Man bør kanskje prøve å finne en årsak til at hun har blitt som hun har blitt for å kunne finne en løsning? Regner med det har skjedd i løpet av kort tid, siden hun ikke har slik når jeg var til deg for 1 mnd siden.
En rotte på 17 mnd blir liksom ikke aggresiv for ingenting så fort.

Jeg mener iallefall det beste og riktige er å finne en løsning til henne hjemme hos deg. Det blir kanskje litt mer prakk og tar litt tid, men sånn er det jo med dyr innimellom.

Å sende henne videre til noen andre kan jo være en løsning, men om hun er aggresiv mot nye og mennesker er det lite sansynelig. Om det ikke går der har du jo igjen sendt problemet videre, og enda vanskelige å vite hva dere skal gjøre med henne.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: skal jeg avlive?

Post by Atyla »

her er jeg enig med Oliver. og folk kan være så frekke som de bare vil...
hvorfor må det gå ille galt før man skal reagere da. hun har jo allerede bitt av ei tå!
her har jeg lært å være mer forsiktig...
jeg overtok ei rotte som ble litt småhissig. hu beit rottene mine til blods og busta seg fælt. jeg prøvde å finne nytt hjem til henne hos
ei som har hatt rotte lenge. men der endte det utrolig ille. rottene hadde kjempeslagsmål og hun døde! må det gå så langt?
dette er opp til Wollf og jeg vil ikke se ned på deg på noe som helst måte om du avliver.
som Oliver sier. ei aggressiv rotte har det ikke bra. og hun lager krøll hos de andre rottene. så de heller ikke har det bra. og du har det
heller ikke noe bra.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by Lyngrottene »

Har ikke mer og tillføje enn at jeg er enig med Oliver og Atyla her. Uansett valg du tar Wollf, intet negativt fra denne siden. :akt:
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Post Reply