Jeg er en jente på 16, blir 17 i oktober. I dag var jeg med mamma til kongsvinger, og måtte selvfølgelig en tur inn i zooen som den dyre-elskeren jeg er.
Mamma går litt rundt å titter, og sier at hun ønsker seg rotte og det var synd de ikke hadde noen til salgs. Det er grunnen til at jeg oppsøkte et forum, for å kjøpe dyr over disk er ikke aktuelt for meg!
Jeg har drevet med kaniner siden 2005, og er medlem i norsk kaninforening, og norges kaninhoppforening. Jeg ser ikke en eneste dyrebutikk som driver forsvarlig hold av kanin, og derfor stoler jeg heller ikke på at de har noe særlig bra hold av rotter heller. kaninforum.no bruker jeg aktivt, og det er utrolig lærerikt og vet at å oppsøke et forum før jeg skaffer meg en ny art lønner seg veldig.

Med mine kaniner driver jeg avl, og er opptatt av god helse, pleie og kondisjon. Derfor driver jeg med kaninhopping for å holde dyrene i form, og for å aktivisere de. Dyrehold av dyr som kun sitter i bur er ikke noe jeg står ansvarlig for, jeg lever ikke for å kjede ihjel dyr!
Derfor ønsker jeg litt info om rotter.

Dere som avler rotter, avler dere etter en standard for de forskjellige rasene, fargene og tegningene, for utstilling?
Finnes det aktiviteter for rotter (har hørt om rotte agility :cheerful: )?
Mamma ønsker isåfall å kjøpe rotte av oppdretter (det bestemmer jeg), eller å få noen omplasseringdyr da det er veldig koselig å hjelpe dyr i nød.
Hun er forelsket i hetterotte, om det er noe som heter det på "fagspråket". :nottelling:
På forhånd, takk for svar!