Ufrivillig parring?
Moderator: Moderatorer
Ufrivillig parring?
Heisann. Jeg passet hannrotten til en kompis en ukes tid. Og ved et uhell klarte jeg å ha både min lille hunnrotte ute samtidig som Junior løp i sofaen. (glemte faktisk at det var en rotte til her i farta, når jeg slapp ut min som vanlig om morgenen)...
Han kastet seg over henne, i et par sekunder før jeg fikk løftet han opp. Og det jeg lurer på da, er.. KAN de ha klart å parre seg på den korte tiden? ca halvannet sekund da han var på henne? Eller kan jeg slappe av framover?
Han kastet seg over henne, i et par sekunder før jeg fikk løftet han opp. Og det jeg lurer på da, er.. KAN de ha klart å parre seg på den korte tiden? ca halvannet sekund da han var på henne? Eller kan jeg slappe av framover?
-
- Gammelrotte
Re: Ufrivillig parring?
Rotter er i løpetid ca hver 3-4 dag så de kan absolutt ha klart å parre seg ja
Det er ikke sikkert de har rukket å holde på lenge nok, men du kan jo være max uheldig.. Prøv å veie jenta annehver dag eller hver dag fremover, hvis hun går mye opp i vekt er hun sannsynligvis drektig.. De går drektige i ca 21 dager, og bør ha et lite hus og noe rede-matrealer til å bygge bol av.. Dette bør helst ikke være av vanlig stoff (Kluter, dynetrekk etc) fordi trådene kan surre seg rundt nyfødte bebiser og stoppe blodtilførselen :sjokkert: Et gammelt flisteppe eller noe sånn blir de veldig fornøyde med! Det er lurt å gi henne litt ekstra god mat gjennom svangerskapet, feks babygrøt eller barnemat på glass
Lykke til, så få vi håpe hun ikke er drektig.

A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon
I løpet av de første 5 dagene etter en parring er det mulig å få satt "angresprøyte" på rotter. Hvis du ikke er forberedt på å kanskje ta imot et kull kan jeg skaffe referanser til dosering til veterinæren din.
Takk for svar begge to...
Hun HAR faktisk lagt på seg litt. Men mulig det er fordi jeg har byttet for..
Hus har hun, og jeg skal følge nøye med. Hun er jo ute og løper hele tiden, så jeg skal holde nøye øye med henne.
Angresprøyte er veldig hardt for kroppen, så det er uaktuelt egentlig.. Men kjekt å vite at det går an. Jeg visste ikke de gjorde det på rotter:)
Krysser labber her for at hun ikke er drektig..
Hun HAR faktisk lagt på seg litt. Men mulig det er fordi jeg har byttet for..
Hus har hun, og jeg skal følge nøye med. Hun er jo ute og løper hele tiden, så jeg skal holde nøye øye med henne.
Angresprøyte er veldig hardt for kroppen, så det er uaktuelt egentlig.. Men kjekt å vite at det går an. Jeg visste ikke de gjorde det på rotter:)
Krysser labber her for at hun ikke er drektig..
-
- Alfatryne
Vei henne jevnlig, om hun går opp masse på kort tid er hun nok gravid!
Om du ikke er klar for å ha rotteunger, så er det greit å si hvor du bor, for om noen av oppdretterne her bor i nærheten
kan jo de hjelpe deg ang hva du skal gjøre osv : )
Om du ikke er klar for å ha rotteunger, så er det greit å si hvor du bor, for om noen av oppdretterne her bor i nærheten
kan jo de hjelpe deg ang hva du skal gjøre osv : )
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:
[HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART]
http://Www.selgerotter.blogg.no
http://Www.selgerotter.blogg.no
Jeg bor i Oslo.. Heldigvis har farens eier avlet før, så han kan en del om det.
Men hvor mange kan jeg vente hun får? Synes hun er veldig ung... vet de får fra 9-14 unger, men kan jeg håpe det blir færre siden det er første kull?
Men hvor mange kan jeg vente hun får? Synes hun er veldig ung... vet de får fra 9-14 unger, men kan jeg håpe det blir færre siden det er første kull?
Hvor gammel er hun egentlig? Hvis hun er noe særlig over to måneder tror jeg ikke at det har så stor innvirkning på kullstørrelsen.
Tror ikke du bør satse på at det blir mindre unger pga at det er første kull... Min første rotte ble gravid ved et uhell, og hun fikk 17 små... :crazy:
17???????? å pokker... Da må jeg kjøpe et bur til. For blir neppe kvitt så mange rotter til seriøse hjem.
Hun er desverre bare 6 mnd. Så jeg er liksom litt usikker på om hun vokser fordi hun er drektig eller fordi hun ikke er utvokst ennå..
Hun er desverre bare 6 mnd. Så jeg er liksom litt usikker på om hun vokser fordi hun er drektig eller fordi hun ikke er utvokst ennå..
Hehe, ja. Men har aldri hørt om noen andre som har fått så mange før da. Det ironiske er at de klarte å parre seg enda en gang i løpet av de 7 dagene det tok fra hun fikk kullet til jeg fikk kastrert hannrotta, så kom det 17 unger enda en gang kort tid etter... :nottelling: Tror nok det er normalt å få færre. Skjønner det kan være vanskelig å si om hun legger på seg pga modning eller pga graviditet ja :crazy:
Men burde ikke en veterinær klare å finne ut om hun er gravid? Kanskje litt vel tidlig, men ungene ligger jo ikke noe lenge i magen, så de vokser vel fort?
Hvis hun er 6 måneder gammel er hun i "vanlig" parringsalder for hunner. Det er ikke uvanlig at de fortsatt legger på seg i den alderen uten å ha vært parret, og det er heller ikke uvanlig at rotter går i falskt svangerskap etter å ha vært parret. Men hvis det er falskt svangerskap pleier vektøkningen å stoppe opp etter en 14 dager (+/- noen dager). Ved en vanlig rottegraviditet går vekten ganske kraftig opp den siste uken av svangerskapet. Jeg har liggende vektkurver for noen normalstørrelse kull (11-13 unger) på hjemmesidene mine, og flere for tilfeller av falsk drektighet. Det går ikke an å se forskjell i starten. En rotte med færre små i magen vil naturligvis ikke legge like mye på seg mot slutten av drektighetsperioden.
Jeg krysser fingre for at det bare er falsk alarm, men hvis det fortsatt ser ut som graviditet fem dager før termin (fem dager før dag 21) må du regne med at det kommer noe smått.
Det er neppe noe poeng i å ta med rotta til veterinær for å få fastslått om den er drektig hvis eier ikke ønsker å sette i gang en abort. Selv om hunnen er drektig nå kan ungene bli reabsorbert slik at det ikke duker opp noen rotteunger likevel.
Jeg krysser fingre for at det bare er falsk alarm, men hvis det fortsatt ser ut som graviditet fem dager før termin (fem dager før dag 21) må du regne med at det kommer noe smått.
Det er neppe noe poeng i å ta med rotta til veterinær for å få fastslått om den er drektig hvis eier ikke ønsker å sette i gang en abort. Selv om hunnen er drektig nå kan ungene bli reabsorbert slik at det ikke duker opp noen rotteunger likevel.
Jeg har alltid overtatt voksne rotter, som folk har gått lei av, så har ikke noe greie på parring og slikt.
Hun er mye mer aktiv nå enn for et par uker siden. Raser rundt som et trekkoppdyr...,Bikkja klarer nesten ikke følge med lenger. Men ligger desto mer stille og sover når hun endelig legger seg ned.
Nå er det to uker og tre dager siden, så jeg burde kanskje sett det om hun var drektig? Forøvrig har hun begynnt å plukke på gardinene, genseren min og drar hår ut fra bikkja.. Så det er noe med henne.
Får satse på at det evt er innbildt svangerskap.
Men OM hun er drektig, vil hun da lage reir i buret sitt, eller i sofaen? hun er jo ute hele tiden. Bør jeg la henne være mer i buret for å venne henne til å evt få de der? jeg har ingenting imot om hun føder de i sofaen, men kan man da flytte de uten at det plager henne?
Hun er mye mer aktiv nå enn for et par uker siden. Raser rundt som et trekkoppdyr...,Bikkja klarer nesten ikke følge med lenger. Men ligger desto mer stille og sover når hun endelig legger seg ned.
Nå er det to uker og tre dager siden, så jeg burde kanskje sett det om hun var drektig? Forøvrig har hun begynnt å plukke på gardinene, genseren min og drar hår ut fra bikkja.. Så det er noe med henne.
Får satse på at det evt er innbildt svangerskap.
Men OM hun er drektig, vil hun da lage reir i buret sitt, eller i sofaen? hun er jo ute hele tiden. Bør jeg la henne være mer i buret for å venne henne til å evt få de der? jeg har ingenting imot om hun føder de i sofaen, men kan man da flytte de uten at det plager henne?
Hvis det er to uker og tre dager siden hun ble parret burde hun ha begynnende pærefasong nå hvis hun har rotteunger i magen. Det høye aktivitetsnivået høres også litt uvanlig ut for en drektig hun - men jeg har ikke erfaring med mer enn to stykker, da.
Hvis hun er drektig vil hun legge bolet sitt der hun er mest trygg, enten det er ute av buret eller inni. Det er ikke noe heldig å måtte flytte på bolet kort tid etter at hun har født, så jeg vil anbefale at hun ikke får være ute av buren annet enn når du følger med på hva hun holder på med de neste dagene. Hengekøyer, tekstiler annet enn fleece og hyller bør ut av buret hennes. Hvis en rotte føder oppe i en hengekøye skal det ikke så mye til før en av de små ramler ut. Den klarer ikke å kravle opp igjen på egenhånd på de første ukene. Og tråder fra vanlige tekstiler kan surre seg rundt lemmene på ungene slik at blodtilførslen strypes. Resultatet kan faktisk være at benet amputeres.
Men har hun fått stor mage som du kan se når du løfter opp overkroppen hennes så bare bena står i bakken? Og har hun begynt å få hårløse ringer rundt pattene?
Hvis hun er drektig vil hun legge bolet sitt der hun er mest trygg, enten det er ute av buret eller inni. Det er ikke noe heldig å måtte flytte på bolet kort tid etter at hun har født, så jeg vil anbefale at hun ikke får være ute av buren annet enn når du følger med på hva hun holder på med de neste dagene. Hengekøyer, tekstiler annet enn fleece og hyller bør ut av buret hennes. Hvis en rotte føder oppe i en hengekøye skal det ikke så mye til før en av de små ramler ut. Den klarer ikke å kravle opp igjen på egenhånd på de første ukene. Og tråder fra vanlige tekstiler kan surre seg rundt lemmene på ungene slik at blodtilførslen strypes. Resultatet kan faktisk være at benet amputeres.
Men har hun fått stor mage som du kan se når du løfter opp overkroppen hennes så bare bena står i bakken? Og har hun begynt å få hårløse ringer rundt pattene?
Selv har jeg så å si ingen peiling på hvordan det bør være når rotta får unger, men tror nok ganske sikkert det er viktig at hun lager rede på en plass det er rolig. Så må det selvsagt være godt og varmt. Såvidt jeg har forstått det skal man røre ungene så lite som mulig i starten. Mener å ha hørt at hun kan støte fra seg ungene hvis hun oppfatter de som fremmede etter at vi har vært i kontakt med dem.