hva gjør dere med rottene?:)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Fridaruthograndi
Pinky

hva gjør dere med rottene?:)

Post by Fridaruthograndi »

Har bare noen spørsmål på min vei har nylig fått to søte jenter, men er lenge siden jeg hadde rotter sist! Så lurer på litt forskjellig! Hva er det dere gjør år dere har rottene ute av buret? av stort og lite:)

Og hva er forskjellen på en tam, litt tam og ikke tam rotte?

Og til sisthva gjør jeg for å temme de? Fra start til ende?:)

Matmor
Gammelrotte

Re: hva gjør dere med rottene?:)

Post by Matmor »

Og hva er forskjellen på en tam, litt tam og ikke tam rotte?
Vi har sikkert forskjellige oppfatninger av det, men for meg er en tam rotte en som ikke er redd mennesker ved normal håndtering og som oppsøker mennesker den har et forhold til. Det er minimumet.

En "litt tam" rotte vil enten ikke oppsøke noen selv om den ikke virker redd, eller være redd fremmede, men kunne håndteres lett av kjente og oppsøker dem.

En rotte som ikke er tam motsetter seg å bli håndtert og kommer ikke av seg selv annet enn kanskje i et nyskjerrig øyeblikk før den stikker av igjen. Eller kanskje den blir helt stiv av skrekk så den kan plukkes opp og koses med, men liker det ikke.

Linda&Rottene
Pinky

Post by Linda&Rottene »

Jeg gjør ikke så veldig mye MED DEM direkte. Jeg pleier å slippe de ut når barna har lagt seg også er de med på dagens opprydding. Løper som regel rundt der jeg er og klatrer opp buksebein og ryggen for litt kos på skulderen. Han ene her elsker å plage pus.. Tror han har skjønt av pus synes de er skumle og i flertall.. Også har jeg en real koseklump som kan ligge sene kvelder på magen min og bli klødd.. Husker ikke helt hva jeg gjorde for å få de tamme, men de var masse masse ute, også mener jeg å huske at den kun var kjedelig tørrfór i buret og at de fikk masse frikst snadder når de kom til meg på egenhånd...

anni

Post by anni »

For å få rottene tam har jeg pleid å ha de masse ute av buret, i starten lar jeg rotten kravle på meg, ligge i hetten på hettegenseren osv. Har bare kjedelig tørrfor i buret men gir masse godsaker fra hånden min.

Om ettermiddagen pleier jeg å slippe ut rottene, da løper de rundt i stuen, klaterer opp i møbler og opp beina mine og opp på et spisebord som jeg bruker til pc, der har jeg noen rotteting, fleeshus, rør og noen leker. Har lært de å ikke gå på tastaturet, (flinke rottene).
Når de er ute roper jeg på de av å til, da kommer de løpende for de vet det er noe godt å få, en bit banancips, en mais, eller noe annet godt. Er de mett så løper de inn i buret å legger fra seg godsakene og springer tilbake til meg for å hente mer.

Pleier å ha de ute til jeg skal legge meg, så sant jeg ikke har besøk.
:crazy:

Søstrene Halvorsen
Bygger bol

Post by Søstrene Halvorsen »

Alle mine rotter fått lov til og være under gensern og i hetten våre fra de kom til oss de er ikke av den typen som vil ha mat uten for bure men masse kosing får dem de elsker og bli kløpp og klappet.
Mine har lær seg til at når jeg sier hei og navne dems så er det gobit tid.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Svarer bare på noe av det du spurte om.

Rottene mine springer ganske mye fritt, men vær obs på at de gjerne spiser på ledninger og det de ellers måtte føle for å spise på. Det er selvfølgelig ulike ting man må sikre, eksempelvis ledninger og at de ikke kommer seg bak kjøleskap osv. Hovedsakelig springer rottene fritt på stua og kjøkkenet uten at jeg følger med dem (så fremt jeg er hjemme eller kun skal ut en snartur). Så kommer de ofte hoppende opp i sofaen for kos eller lek. Som regel lar jeg altså de komme bort til meg når de er ute av buret. De er jo såpass tamme at de oppsøker meg selv, med unntak av ei jeg nettopp har fått tak i. Jeg tar de også gjerne opp når de springer rundt føttene mine. Hender seg de følger etter meg når jeg går. Da kan jeg ha de litt på skuldra mens jeg gjør litt forskjellig småting, eller jeg bare duller med de. F.eks. ruller de rundt på gulvet og kiler på magen deres. Løfter de ofte opp for å nusse og kose på. Noen ganger setter jeg meg på gulvet og koser/leker med de. Så smatter jeg og roper på de, så kommer de nesten alltid springende bort til meg for å få godbiter. Øver litt på triks når jeg tar meg tid. Triksguide kan man finne bl.a. på youtube. En gang i blant får rottene bade (selvfølgelig frivillig). Da bruker jeg en babybadebalje jeg har kjøpt, og legger nedi diverse ting de kan leke med. Bl.a. store pyntesteiner som de dykker etter, og noen godbiter (f.eks. rosiner). Tja... Det er dette det går i for det meste. Ellers snakker jeg MASSE til gullene mine. De har et veldig stort bur (80x75x161), så de har det jo ikke vondt inni der, men synes ingen skal måtte BO I ET BUR, hvis du skjønner. Har forresten en hel haug med masse hengekøyer og diverse stæsj som jeg bruker å skifte ut i buret hver uke, og innrede på nye måter. Finner f.eks. ulike ting på Ikea som man kan bruke i buret. Vær kreativ! Rottene elsker å utforske!

Leela
Pinky

Post by Leela »

MIn er ute så fort jeg står opp eller kommer fra jobb. Hun løper i sofaen og leker med hunden stort sett. Men en tom brusflaske(med kork på) er kjempemoro. Den ruller bortover når hun klatrer på den. Ellers skal hun sitte på skulderen min og kose.
Eller rase rundt og undersøke folk som er på besøk.

Tomme pappesker er kjempemoro. Samme er tomme doruller. Og når jeg har litt dårlig samvittighet for liten tid hjemme, så lar jeg henne få en kjempeskål med mat i sofaen, for da flyr hun 100 ganger fram og tilbake med matbiter som hun gjemmer bak en pute. (det er jo bare å lempe tilbake i skålen etterpå) det holder henne aktivert lenge.

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Hehe, den ene rotta mi, som dessverre måtte avlives pga hjertefeil, var en fantastisk dykker. Men jeg måtte lukke burdøra når hun og de andre var ute og badet, for hun dykket etter slike pyntesteiner og sprang rundt og lagret de. Ville jo ikke det skulle bli vått i buret, så da måtte jeg lukke det :p Kom til å tenke på dette når du nevnte hamstring. Problemet med hamstring her i gården er at de skal lagre hva enn det måtte være på plasser det er trasig for meg å komme til, f.eks. bak/under sofaen... Og gjerne på flere steder!

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Men Leela, har du bare én rotte? :trist:

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Tips for temming o.l.: La de være MYE med deg de første dagene. La de ligge i genseren, i et teppe i sofaen med deg eller lignende. Lag smattelyder/si navnet til rotta e.l. når du gir godbiter (dog den kanskje ikke tør å ta imot godbiter de første dagene - i alle fall gjorde ikke min siste det), slik at den raskt forstår at lyden betyr noe positivt. Da vil du kunne få den til å komme bort til deg når du roper på den, allerede etter kort tid. Snakk mye til den, rolig og litt forsiktig. Jeg har i alle fall tro på at det har en positiv effekt på rotta. Vær obs på at harde smattelyder kan virke skremmende for rotta dersom den er usikker på deg. Da kan du gjøre som meg; lag "smattelyder" med TUNGA, ikke med leppene. Da blir ikke lyden så skarp. Hvis rotta er i buret og du vil lære den til å komme opp i hendene dine, frist den med en godbit og trekk den gradvis nærmere din andre hånd. Det er ikke sikkert rotta tør å komme opp i hånda di med en gang. Belønn den når den kommer nærmere deg! Etter hvert vil nok rotta komme helt opp i handa di, og du kan gi godbiten mens den sitter i handa.

Leela
Pinky

Post by Leela »

Ja jeg har bare EN rotte. Grunnen er at jeg ikke har hatt rotte på noen år, og alltid har overtatt rotter folk har gått lei av. Disse har sjelden gått sammen med andre, er aggresive mot andre rotter og må derfro holdes fra hverandre. Og en rotte klarer seg faktisk alene. Hunder er også flokkdyr, men man KAN ha de alene for det.

Hun vi kjøpte nå var et impulskjøp, fordi bikkja nektet å forlate buret i butikken. Dro seg ut av båndet og ville ikke gå. (hun er kjempelydig til vanlig, så dette var merkelig oppførsel) Jeg spurte om hun kunne hilse på en av rottene, og det fikk hun. Men hun brydde seg ikke om den første vi løftet ut. Men nr to kastet seg over snuten hennes og rundslikket henne. Og bikkja var helt vill og logret og slikket den tilbake.
Og de har lekt hver dag siden...
Skulle egentlig ikke ha flere rotter. Gav bort buret to uker før dette skjedde så det er jo typisk...

Planen var å kjøpe et av søsknene etter noen dager når katten hadde vendt seg til rotta.(vi har hatt marsvin noen år, men rotter er naturlige byttedyr) Men så ble alle søsknene solgt... Og da bestemte jeg meg for at hun skulle parres når hun ble gammel nok og vi beholder da to unger. I skrivende stund ligger rotte og hund inntil hverandre i sofaen og vasker hverandre.

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Rotter skal uansett alltid være minimum to, og så vil jeg anbefale deg å lese gjennom avlsveiledningen før du setter igang noe kull :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Leela
Pinky

Post by Leela »

"Skal alltid være to"???? Så om man overtar to rotter som ikke går sammen, så skal man skaffe to til for at disse skal ha en å gå sammen med også?
I såfall.. Hvis de ikke går sammen med de to man kjøper til dem, skal man da kjøpe fire rotter til, slik at de to siste får en venn hver, og de to første får en ny mulighet til å passe sammen med de to nyeste? Og om de fire ikke passer sammen, skal man da kjøpe fire til som selskap til de andre? osv osv...

Jeg har overtatt 5 rotter gjennom tidene, som ikke har gått sammen med andre. Og jeg tør påstå at de ikke har lidd noen nød.

Når det gjelder rotter som er såpass aggresive at de ikke går sammen med andre, mener du da at de bør avlives øyeblikkelig? selv om de fungerer helt utmerket som enerotter? Skal man følge normen "alltid være to" så er jo dette tilfelle. JEG er helt imot avliving så sant dyret er friskt.

Jeg mener å ha lest et par tråder her inne hvor noen forteller om rotter de har alene fordi de ikke går med andre. Eller var det på et annet rotteforum?

Når det gjelder avl på min, så har han som eier den evt faren lang erfaring med avl. Så jeg regner med å få god hjelp derfra bare han er tilbake.

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Er fullt mulig at jeg har mistforstått her, men mener du at du da skal avle på en rotte som ikke går ilag med andre...?

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Lang erfaring med avl er et vidt begrep. Selv om noen har lang erfaring med avl betyr ikke det at de har god peiling på det de driver med. Har vært borti mange gamle menn som har hatt jakthund hele livet og fremdeles gir den sjokolade en gang om dagen! Tid har ingenting med erfaring å gjøre, det er hvor mye du setter deg inn i saken som avgjør hvor god peiling du har.. Jeg tør å påstå at de kravene jeg setter til mine avlsdyr sannsynligvis er vesentlig strengere enn de du setter.. Jeg ville ikke satt sammen rotter bare fordi jeg har lyst på babyer, og jeg tenker meg nøye igjennom med valg av partner.. Jeg har nå 16 rotter, hvor av kanskje 3-4 vil inngå i avl, resten lever late dager som pensjonister!
Og hvis du lurer på mitt syn på alene rotte så er det så enkelt som dette:
Hvis rotta er aggressiv mot andre rotter, men fremdeles trives i menneskelig selskap så tror jeg den kan leve som alene rotte å ha det helt greit. Men det er absolutt ikke optimalt! Er det en hanne det er snakk om ville jeg prøvd kastrering før noe annet.. Men så er faktisk ikke dette tilfelle i din sak.. Rotta di har ikke problemer med andre rotter, du lot bare være å kjøpe to.. Rotta di var jo et impulskjøp som du så fint kalte det.. Hvis du uansett hadde tenkt å gå tilbake dagen etterpå, hvorfor kjøpte du ikke bare en venn til henne med en gang? Grunnen til at hun står aleine nå er ikke fordi hun ikke liker andre rotter, men fordi du har bestemt det for henne..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply