hva gjør dere med rottene?:)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Re: hva gjør dere med rottene?:)

Post by utmeldt »

Jeg har en hannrotte som lever alene, han er ekstremt aggressiv mot hanner men går veldi fint sammens med hunner. Og kun derfor er Darwin alene.
Hadde jeg vært mer innpå her for to år siden så hadde jeg nok kastrert han men viste ikke at det var mulig på rotter da og nå er det alt forseint da han nærmer seg 3 år.
Hadde jeg fått en aggressiv hann som var lik Darwin nå ville jeg forsøkt kastering og satt han inn i en jenteflokk før jeg i det hele tatt tenkte tanken på å la han bo alene!

Jeg synes det er fælt at noen rotter må leve alene og er uten tvil sikker på at vi ikke kan gi dem det samme som en artsfelle kan!

Ang. avlivning må man se an enkeltindividet før man handler. Om en rotte er aggressiv mot mennesker og andre rotter har det nok ikke så greit med seg selv og det mest humane er kansje avlivning da....

Ang avl ville jeg hørt på de over! Det er ikke noe å spøke med nemlig.
Om rotta di er butikkjøpt så kan du ikke garantere for gode linjer bakover og dermed er ikke rotta et velegnet avlsdyr spør du meg. Om du velger å holde henne alene pga at hun ikke går sammen med andre rotter så har hun jo et gemytt som vi ikke ønsker på framtidige rotter for vi ønsker å holde dem sammen siden det er det beste for dem og hva de også foretrekker :wink:
Jeg synes ikke du burde avle på henne, les mer og få deg skikkelige gode oppdrettsrotter som du kan være stolt over å avle på er mitt tips :grin:

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Helt enig i alt du skriver over Anniken :jepp:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Post by utmeldt »

torasrotter wrote:Helt enig i alt du skriver over Anniken :jepp:
:cheeeers: Jeg lærer av de beste! nemlig dere! :kisses:

Leela
Pinky

Post by Leela »

Nei, min rotte er ikke aggressiv:) hun er kjempesnill.

Jeg har aldri skrevet at jeg skulle tilbake dagen etter og kjøpe en til. Trist at innleggene ikke leses skikkelig før man svarer...
Jeg skrev at pga jeg har katt nå, så ville jeg venne henne til EN rotte før jeg dro fler i hus. Og jeg hadde tenkt meg tilbake noen dager senere og kjøpe en av søsknene. Noe som da var for sent.

Jeg snakket litt med dyrlegen min, og hun mente det var en del faremomenter med kastrering av hannrotter, men at mange sjanset på det likevel fordi da slapp de ha flere bur til rottene sine. Etter å ha lest litt om det også på nett, så vil ikke jeg utsette en rotte for det. Men man det er nå meg da.

For 20 år siden da jeg begynnte å ta imot rotter, var det ikke noe som het kastrering, og ingen av de jeg overtok var aggressve mot mennesker. Kun mot andre rotter. Jeg har aldri hatt hunnrotte før nå, så derfor jeg spør med hensyn til graviditet.

Når det gjelder han kompisen min, så har han god greie på rotter og avl selv om han ikke sitter på nett og diskuterer det. Mange som har kunnskaper selv om de ikke bryr seg om internett.

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Med en dyrlege som vet hva di gjør på, er risikoen ved kastrering liten.
Har selv kastrert(eller rettere sagt, dyrlegen har kastrert :bleh: ) 3 av mine totalt 6 rotter(av ulike grunner) med null problemer overhode.
Dette er også standard praksis i f.eks usa - fortsatt med svært liten risiko.

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Beklager, noen dager senere - ikke dagen etterpå!
Jeg er fremdeles helt uenig med deg, både med tanke på å sette kull på henne og med tanke på at hun er alene.. Du må jo altså bare gjøre som du vil, men all verdenes argumenter vil ikke gjøre meg noe mer enig med deg. Å vise til at for 20 år siden fantes det ikke noe som het kastrering er egentlig helt urelevant.. Vi lever nå ikke for 20 år siden, og dyrehold har utviklet seg på svært mange punkter! Det er ikke mange år siden man trodde det var helt greit at rotter sto på spon og fikk gnagerblanding.. Nå vet vi at begge deler kan være svært skadelig for rottene...

Så når du sier at han du kjenner som driver med avl har god peiling, hva legger du i det?
Har han en grunnleggende forståelse for genetikk?
Setter han sammen rotter fordi han vil ha kull, eller fordi han har en genuin interesse for å forbedre rottebestanden i Norge?
Selger han til dyrebutikk eller til privatpersoner?
Selger han alle rottene på kontrakt?
Har han 6,12 og 18mnd rapporter fra kjøpere fra alle kullene sine??

Dette er de kravene jeg ville satt til en som kaller seg oppdretter.. Mener ikke å si at han ikke har peiling eller at han er en dårlig person. Jeg kjenner han jo ikke engang :wink: Bare at vi kanskje setter litt ulike krav til det som kalles en "profesjonell oppdretter"..

MissGuardian

Post by MissGuardian »

torasrotter wrote:Beklager, noen dager senere - ikke dagen etterpå!
Jeg er fremdeles helt uenig med deg, både med tanke på å sette kull på henne og med tanke på at hun er alene.. Du må jo altså bare gjøre som du vil, men all verdenes argumenter vil ikke gjøre meg noe mer enig med deg. Å vise til at for 20 år siden fantes det ikke noe som het kastrering er egentlig helt urelevant.. Vi lever nå ikke for 20 år siden, og dyrehold har utviklet seg på svært mange punkter! Det er ikke mange år siden man trodde det var helt greit at rotter sto på spon og fikk gnagerblanding.. Nå vet vi at begge deler kan være svært skadelig for rottene...

Så når du sier at han du kjenner som driver med avl har god peiling, hva legger du i det?
Har han en grunnleggende forståelse for genetikk?
Setter han sammen rotter fordi han vil ha kull, eller fordi han har en genuin interesse for å forbedre rottebestanden i Norge?
Selger han til dyrebutikk eller til privatpersoner?
Selger han alle rottene på kontrakt?
Har han 6,12 og 18mnd rapporter fra kjøpere fra alle kullene sine??

Dette er de kravene jeg ville satt til en som kaller seg oppdretter.. Mener ikke å si at han ikke har peiling eller at han er en dårlig person. Jeg kjenner han jo ikke engang :wink: Bare at vi kanskje setter litt ulike krav til det som kalles en "profesjonell oppdretter"..
:jepp:

Eirorinon
Klatrer på møblene

Post by Eirorinon »

Helt enig med deg, Torasrotter. Man kan ikke bare kjøpe en rotte og sette i gang avl. Vel, man kan jo det, men det er jo på ingen måte forsvarlig. Det bør absolutt stilles strenge krav til oppdrett.

Leela
Pinky

Post by Leela »

Det er det samme i alle dyremiljøer:) Så fort man er ny så er man derfor "uerfaren"uansett hva man sier eller gjør.

Dere som anbefaler kastrering.. Rottene deres fikk ikke narkose da regner jeg med? Kun lokalbedøvelse?

For i motsatt fall, så er narkose noe av det farligste man gir noen. Enten det er mennesker eller dyr. Det er en grunn til at det er spesialutdannede folk når man legges i narkose. Og å utsette rotta mi for det hadde jeg aldri gjort om det innebærer noe slikt. I tillegg til risikoen er man kvalm, uvel og dårlig nesten et halvt døgn etterpå.

Forøvrig vet kompisen min hvor alle rottene hans ble av ja. Og hva er poenget med stamtavler? Man trenger ikke gå lenger enn til hundemiljøet for å vite at en stamtavle betyr null og niks lenger. BIkkjene er stort sett avlet istykker uansett. Noen eksemplarer i hvert kull kan gjøre det supert på utstilling, mens resten er "søppel" som selges til "vanlige"folk.

Hva med de første som startet rotteavl? Uten stamtavle.. Var de useriøse og ubetenksomme fordi de ikke hadde papirer på generasjonene bak?? I såfall hvorfor fortsetter folk å avle videre på de rottene da?
Uansett stamtavle eller ikke, så er det viktigste å føre videre friske og sunne gener. Og et godt gemytt. Det hjelper ikke hvor god stamtavle et aggressivt eksemplar har. Man skal ikke avle videre på det uansett. Og det skjer ofte, fordi folk skal tjene penger, og fordi stamtavlen teller er enn dyrets gener. Da er det bedre å få inn litt friskt blod fra sunne dyr, og la vær å henge seg opp i hvorvidt personen har vært i rottemiljøet lenge eller et papir hvor det står listet opp en stamtavle.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Ved kastrering er det gitt lokalbedøvelse og rottene er lagt rett på gass, ikke noen narkosesprøyte. I hvert fall de gangene jeg har gjort det. :cheer:

Grunnen til stamtavle er for å ha kjennskap til slekten med tanke på sykdom, helse, temperament... Det er også derfor oppdrettere får 6- 12- 18 mnds rapporter som de, i hvert fall jeg, sender ut til alle kjøperne i kullet, og eventuelt andre som ønsker dette i forbindelse med vurdering av å avle/ikke avle på slekten. :wink:

NTF hadde en utstilling på rottefesten med fokus på helse, gemytt, kjælerotte-egenskaper. Det var IKKE fokus på pels (annet enn at de så frisk og fin ut i pelsen), farger, eller stamtavler. :cheer:

Jeg har selv brukt dyrebutikkrotter i avl dersom de har harr godt temperament og vært friske og fine.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje Lenore
Alfatryne

Post by Tonje Lenore »

Ved at du er ny her betyr ikke det at du er uerfaren osv,
Leela wrote:Det er det samme i alle dyremiljøer:) Så fort man er ny så er man derfor "uerfaren"uansett hva man sier eller gjør.
Over hodet ikke, alt det folk kommer med her er for å fortelle deg deres erfaringer osv, hva du bør gjøre og ikke!
Du spurte forskjellige spørsmål - du får svar!

Hva er vitsen med å spørre om du ikke tar til deg noe av de de sier her?
Kan du ikke heller spørre han som har peiling på avling ang spørsmål du har, for det burde jo han vite siden han
er erfaren på både avling og genetikk!?
Man trenger ikke gå lenger enn til hundemiljøet for å vite at en stamtavle betyr null og niks lenger. BIkkjene er stort sett avlet istykker uansett. Noen eksemplarer i hvert kull kan gjøre det supert på utstilling, mens resten er "søppel" som selges til "vanlige"folk.

Hva med de første som startet rotteavl? Uten stamtavle.. Var de useriøse og ubetenksomme fordi de ikke hadde papirer på generasjonene bak?? I såfall hvorfor fortsetter folk å avle videre på de rottene da?
Uansett stamtavle eller ikke, så er det viktigste å føre videre friske og sunne gener. Og et godt gemytt. Det hjelper ikke hvor god stamtavle et aggressivt eksemplar har. Man skal ikke avle videre på det uansett. Og det skjer ofte, fordi folk skal tjene penger, og fordi stamtavlen teller er enn dyrets gener. Da er det bedre å få inn litt friskt blod fra sunne dyr, og la vær å henge seg opp i hvorvidt personen har vært i rottemiljøet lenge eller et papir hvor det står listet opp en stamtavle
Først og fremst syns jeg det blir feil å sammenligne rotter med hunder, det er to vidt forskjellige ting, og jeg er enig i at hunder er avlet i "stykker", men fortsatt har gode oppdrettere stamtavler for å vise at det er gode gener, gemytt, god helse osv!

Når det kommer til rotteavling er det faktisk ikke mange gode rotteoppdrettere rundt om i Norge, med dette mener jeg de som virkelig har peiling på avling og har god oppfølging når ungene har fått sine eiere!
Rotter hadde en forventet levetid på ca 4 år før, men nå er levetiden på 1-2 år... Det er hårreisende, at levetiden har gått så mye ned BARE fordi det har vært FOR mange tilfeldige avlinger slik at rottene dør alt for unge og i tillegg er den kjente årsaken hjerneslag eller blødning, før var det kreft som var normalt - sier vel kanskje litt da?

Derfor er stamtavler veldig greit å ha, for da har både avler og kjøper en god oversikt på hvem som er faren, moren, besteforeldre, oldeforeldre osv - det tyder i hvert fall på at rotta har en fin familie med gode gener, gemytt, ikke aggressiv osv!
Det er dette som skal avles frem, ikke usikre, redde og aggressive rotter!
Og igjen, det avles så klart frem aggressive, usikre og redde rotter, men det er fra de "tilfeldige" parringene som er rundt om kring, folk som ikke har peiling på hva de driver med (drar ikke alle under samme kam - noen er faktisk så uheldige å få gravide rotter fra dyrebutikk)
De som avler på rotter gjør ikke dette for å tjene penger, men for å faktisk gi folk friske, fine, godt gemytt osv rotter slik at de kan få gleden
av det, og ikke omvendt!
De avler heller ikke mange ganger i året, det er fordi de igjen ikke gjør det for pengene, men for at folk skal se at rotter er noen fantastiske dyr!

Så det blir feil å sammenligne det med hunder, for der er det mange oppdrettere som avler bare for penger som du sier og det blir jo feil!
Men i rottemiljøet her, så avles ikke rottene for penger, men for at de har god helse,gemytt, er ikke aggressive osv! :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:

:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:

http://Www.selgerotter.blogg.no

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Vennligst hold en fin tone, ellers vil innleggene bli moderert
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Det er absolutt ikke fordi du er ny! Men jeg skjønner hva du mener, for jeg gikk gjennom det samme når begynte å være her inne selv, og det samme skjedde på kaninforumet.. Men når jeg ser tilbake på noen av de parringene jeg ønsket å gjøre da, så kan jeg godt forstå at jeg fikk litt skjenn.. Jeg ville aldri gjort det samme i dag, jeg vet bedre! :wink:

Aggresjon er arvelig, og noe av de vi har hatt mye problemer med i Norge er aggresjon.. Derav stamtavle.. Ikke fordi det ser bedre ut å ha papirer på rotta, eller fordi det skal imponere noen.. Og iallefall ikke for å tjene noe på det, det er ikke mye penger i rottemiljøet :nottelling: Nei det er fordi da har man en oversikt over hva som har vært av aggresjon bakover i linjene. Det samme gjelder svulster og Lvi.. Man kan ikke vite hva rotta bærer på hvis du kjøper den i en dyrebutikk, det hjelper ikke at den rotta er snill og grei.. Jeg kan godt bruke en dyrebutikkrotte i avl, men alltid hanner. Jeg har ikke lyst til å bruke hunner i avl fordi de må bukes innen de fyller 10mnd noe jeg synes er for tidlig! Bruker du en hanne så kan du se ann helsen hans frem til han er 1,5-2år og du vil få et mer realistisk bilde av sykdom ol! Igjen så vet man lite om hva han bærer så da krever jeg 3,6,9,12(osv)mnd rapporter fra kjøperene mine.. Ikke hver 6mnd men hver 3mnd.. Oppfølging er viktig!! :wink:

Ja mange hunderaser er avlet i stykker, men dette er rotter ikke hunder.. Avlersamfunnet innen rotter i Norge er utrolig lite! Det er snakk om at man kan telle de på to hender... Det er større i DK, men det er det heller ikke mange profesjonelle oppdrettere etter min mening.. Vi som avler i Norge betaler i dyre dommer for å reise til DK og Sverige for å hente nytt blod til Norge! For å forsøke å forbedre linjene våre, og fjerne de problemene vi har på rotter i dag.. Dette er snakk om mye penger for en privatperson.. Derfor reagerer vi ofte sterkt når vi har sånne diskusjoner som dette! Vi samarbeider mye med hverandre, det er ikke som i hundeverden hvor de bare slenger dritt om hverandre. Her er vi tvungen til å jobbe sammen, fordi vi har altfor få rotter i Norge som er brukenes til avl!

Hadde du kommet med gode begrunnelser bak hvorfor du vil parre jenta di hadde jeg kanskje ikke skrevet noe i utgangspunktet, men det gjorde du ikke.. Jeg hører det du sier om ditt syn på avl, men jeg synes det er litt selvmotsigende. Det er lett å si noe, men å faktisk følge dine egne regler er noe annet.. :sarcastic: Du skriver: det viktigste å føre videre friske og sunne gener. Og et godt gemytt
Hvordan kan du vite at rotta har friske og sunne gener, når du ikke vet noe om genene dens?? Alle arvelige sykdommer som den kan bære vet du ingenting om..

Jeg mener ikke å skremmer deg bort eller å være krass, vi er faktisk ganske hyggelige her inne.. Det er nok det at jeg har hatt denne diskusjonen så mange ganger før, og somregel snakker jeg for døve ører :oops: Somregel er de jeg skriver med da mye yngre enn deg, men det er allikevel et "sårt" tema :wink:

Post Reply