Alder.
Moderator: Moderatorer
slik som tingene er idag ville jeg heller sagt at man kan regne med 1-3år. det er mange faktorer som er med på å korte ned rottelivet. har man en rotte til den er tre er man heldig. den eldste jeg har hatt ble 2år og 9mnd, de fleste andre har nok vært omkring 2år på det eldste.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no
www.sjobeng.no
Ja, dessverre ser det ut til at gjennomsnittlig levealder ligger i underkant av 2 år nå. Det kan nok skyldes mange forskjellige ting, men en større flyt av informasjon og lettere tilgjengelige fødselsdatoer (f.eks. når man kjøper fra oppdretter) betyr nok en god del. Før i tiden så antok man kanskje at den rotta man hadde kjøpt var tre-fire måneder, nå vet vi ofte mer eksakt når den er født. Nå er vi også flinkere til å skrive dagbøker på nett, holde websider oppdaterte osv, slik at vi lettere kan følge med på både våre egne rotters livshistorier, og andre folks rotter. Jeg har en mistanke tol at mange av de gamle rottene det blir rapportert om i virkeligheten ikke ble fullt så gamle som det ble hevdet, rett og slett fordi eierene bare husket sånn ca når den ble kjøpt og når den døde. Det blir lettere fremover å holde styr på sånt, spesielt når vi har Ratbase!
Rottemor som heter Fri (egentlig Frida) vet jeg ikke hvor gammel er siden hun ble kjøpt på en dyrebutikk.
Hennes 16 barn (14 overlevde) ble født den 7/6-04.
Trude som er datter av fri fikk 3 barn den 5/12-04.
Har jo da oversikt over hvor gamle disse vil bli.
Det sørgelige er jo at rotter ikke har et langt liv.
Hva er egentlig grunnen til at de bare lever noen få år?
Har også 3 chinchilla og disse kan jo faktisk bli opp mot 20 år selv om normal levetid er ca 10-15 år.
Kaniner (som jeg også har) kan bli ca 8-10 år.
Dette er jo gnagere i likhet med rotter.
Hennes 16 barn (14 overlevde) ble født den 7/6-04.
Trude som er datter av fri fikk 3 barn den 5/12-04.
Har jo da oversikt over hvor gamle disse vil bli.
Det sørgelige er jo at rotter ikke har et langt liv.
Hva er egentlig grunnen til at de bare lever noen få år?
Har også 3 chinchilla og disse kan jo faktisk bli opp mot 20 år selv om normal levetid er ca 10-15 år.
Kaniner (som jeg også har) kan bli ca 8-10 år.
Dette er jo gnagere i likhet med rotter.