Stor uvitenhet hos dyrebutikker
Moderator: Moderatorer
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
jeg tenker det er måten hun fikk svar på som var problemet. jeg klarte ikke å svare på alle spørsmål, men svarte at desværre kan jeg lite om dette. men jeg kan sjekke det ut om du øsnker og kan gi meg litt tid?
jeg har selv blitt oppringt av dyrebutikker som lurer på om jeg kan svare på oen spørsmål om rotter for en kunde. noe jeg gjerne gjør også da jeg synes det er hyggelig
jeg har selv blitt oppringt av dyrebutikker som lurer på om jeg kan svare på oen spørsmål om rotter for en kunde. noe jeg gjerne gjør også da jeg synes det er hyggelig
-
- Gnager på ledninger
- Posts: 114
- Joined: 29 Apr 2013, 20:45
- Kjønn: Kvinne
- Location: Haugesund
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
Jeg er helt enig i hva dere skriver, og jeg drar ingen under samme kam. Men det er en enorm forskjell på de butikkene som tar initiativ til opplæring om de forskjellige artene, og de som ikke gjør det. Der jeg kjøpte Ducati var det f.eks ingen som opplyste meg om att rotter skal vere to eller mer. Osv. Men det er ingenting jeg setter mer pris på enn folk som kan tingene sine. Greit, du trenger ingen spesiell skole eller opplæring, men ingen ting er bedre enn folk med litt yrkes-stolthet, så virkelig er Kan tingene sine. Misforstå meg rett, dere på forumet her så jobber på dyrebutikk, vet jeg jo att kan tingene deres. Og det er sånne som dere jeg ville kjøpt dyrene mine hos! Ikke folk som direkte driter i hvordan ting går for seg og fungerer. Det er helt greit å ikke vite, det er jo en ærlig sak, og ingen skal dømmes for det.
Ducati min lille stjerne. Sov godt jenta mi <3
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
Da beklager jeg og endrer personalangrep til kun angrep :cheer:
Jeg forventer ikke at en dyrebutikkansatt skal kunne alt. Det grunnleggende er essensielt for de å vite. For eks, ikke ha kaniner og marsvin sammen, burde ha minst ha to marsvin sammen og 2 rotter. Forskjellen på hann- og hunnkjønn, hvilket for osv. Til og med kanskje ikke selge kun en og en rotte. Det burde da ikke være såå vanskelig.
Og da heller kanskje ha en liten håndbok, der det står et par sider om hver art man kan titte på. Kildehenvisninger, hvor kunden kan finne informasjonen. De fleste har internett i dag
Til og med min oldermor på 94 har det 
Jeg forventer ikke at en dyrebutikkansatt skal kunne alt. Det grunnleggende er essensielt for de å vite. For eks, ikke ha kaniner og marsvin sammen, burde ha minst ha to marsvin sammen og 2 rotter. Forskjellen på hann- og hunnkjønn, hvilket for osv. Til og med kanskje ikke selge kun en og en rotte. Det burde da ikke være såå vanskelig.
Og da heller kanskje ha en liten håndbok, der det står et par sider om hver art man kan titte på. Kildehenvisninger, hvor kunden kan finne informasjonen. De fleste har internett i dag


Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3
Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine
" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "
Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine
" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
jeg forventer i allefall at en dyrebutikk ansatt ikke skal være redd for rotter
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
Da har man havnet i feil bransje :lolface:wollf wrote:jeg forventer i allefall at en dyrebutikk ansatt ikke skal være redd for rotter
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3
Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine
" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "
Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine
" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "
-
- Gammelrotte
- Posts: 3483
- Joined: 24 Jun 2005, 19:13
- Kjønn: Ikke oppgitt
- Location: vestfold
- Contact:
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
For å sette det litt på spissen.
Vi har edderkopper i butikken, noe jeg er redd for. Er dette annerledes enn en dyrebutikk ansatt som er redd for rotter?
Vi har edderkopper i butikken, noe jeg er redd for. Er dette annerledes enn en dyrebutikk ansatt som er redd for rotter?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
det er jo uheldig om du skal rengjøre hos dem.
men da det kommer til rottene og andre gnagere så vil jo ofte kjøperene holde dem og hilse på dem. da da den ansatte ikke tørr å ta ut dyrene som skal selges selv, men enten må få kunden eller ringe noen andre for å hjelpe. eller som jeg har opplevd at rotten ble fanget med fiksehåv. så er det litt uheldig ja
men da det kommer til rottene og andre gnagere så vil jo ofte kjøperene holde dem og hilse på dem. da da den ansatte ikke tørr å ta ut dyrene som skal selges selv, men enten må få kunden eller ringe noen andre for å hjelpe. eller som jeg har opplevd at rotten ble fanget med fiksehåv. så er det litt uheldig ja
-
- Betarotte
- Posts: 444
- Joined: 17 Nov 2012, 00:51
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
Å fange inn dyr med fiskehov kan jo faktisk være litt lurt av og til, hvert fall hvis dyrene er litt nervøse, vet at dette gjelder for ørkenrotter hvert fall, har også fanget noen av mine egne rotter med hov, når de er nye i huset. Da forbinder de hvert fall ikke hender med store, skumle ting som skal fange dem! (og man slipper å bli bitt)
rotteslottet.blogspot.no
"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."
"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
er nok bare litt uenige da. for dyret blir så stresset opp at den ansatte slipper nok bitt, men sjansen for at kunden blir bitt er større.
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
Jeg står fortsatt ved uttalelsen om at man har havnet i feil bransje om man er redd for dyrene man selger. Regner med at i ditt tilfellet at det kanskje er noen andre som har ansvaret for burrens og mating av edderkoppene...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3
Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine
" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "
Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine
" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "
-
- Betarotte
- Posts: 444
- Joined: 17 Nov 2012, 00:51
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
vi har sirisser. Og det er noe av det ekleste jeg veit om. :p
rotteslottet.blogspot.no
"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."
"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."
-
- Gammelrotte
- Posts: 3483
- Joined: 24 Jun 2005, 19:13
- Kjønn: Ikke oppgitt
- Location: vestfold
- Contact:
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
Neida, jeg vanner og mater hvis jeg må. Solgt edderkopp har jeg og. men er ikke mange som setter edderkopp i samme fobi kategori som rotter, selv om det er samme kaka for de som har slike "fobier".
Ved bruk av andre ting enn hender ved "fangst" av dyr gjør man ikke dyret redd for hendene som jo kan sees på som ett pluss.
Skal kjøpere hilse på dyrene, bør ikke dyrene tas ut av buret hvis man først er inne på stress. Derimot kan en legge lanken flatt på bakken av buret og la dyret hilse selv. Hamstre er godt kjent i vår butikk for å spankulere frivillig inn i "sorte hull" som eskene jo er.
Ved bruk av andre ting enn hender ved "fangst" av dyr gjør man ikke dyret redd for hendene som jo kan sees på som ett pluss.
Skal kjøpere hilse på dyrene, bør ikke dyrene tas ut av buret hvis man først er inne på stress. Derimot kan en legge lanken flatt på bakken av buret og la dyret hilse selv. Hamstre er godt kjent i vår butikk for å spankulere frivillig inn i "sorte hull" som eskene jo er.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
Det er mange bransjer som burde hatt bedre opplæring av sine ansatte, bl.a min egen. Det er mange steder hvor man blir ansatt, særlig som deltidsansatt, og man får masse info kastet over seg fort og så må man lære igjennom erfaring alt annet. Det burde ikke være sånn, men jeg forstår at ikke alle bedrifter har ansatte eller kapasitet nok til en veldig grundig opplæring og oppfølging av ansatte. Har selv opplevd å måtte si til kunder "beklager, det er jeg ikke helt sikker på", men da har jeg fulgt opp med "men la meg ringe og spørre sjefen" eller "men hvis du vil kan jeg skrive ned forespørselen din om varen, og ringe deg opp igjen når vi har funnet ut av det".
Mulig de som trådstarter møtte på var nye og ikke helt trygge på hva de sa, de er jo bare mennesker så klart. Men det er så klart leit om de fremstår som uvillige til å lære eller gi informasjon.
Men som svar på det noen skrev tidligere i tråden, om at noen bare jobber for å få penger og ikke trenger å ha interesse av hva som selges: Når butikken lyser ut en stilling vil det mest sannsynlig være maaange som søker på stillingen, og i et bransje om omhandler dyr og salg av produkter til dyr, skulle man tro at det ble ansatt folk som viste en genuin interesse for dyr og dyrs velvære. Intervjueren vil ha mange søkere å velge i mellom, og om ikke disse er veldig flinke til å fake en interesse, skulle man tro det i hovedsak var mennesker som liker og bryr seg om dyr som får jobb i dyrebutikken. Og ofte vil da disse menneskene ønske å lese seg opp og ha info om dyrene som selges, selv om de kan være litt nervøse rundt enkelte type (som insekter). Det burde vises skjønn både fra ansatte og kunders side.
Ellers virker det som vi ikke kan unngå på tråder her inne, som omhandler ens personlige mening/oppfatning, at det blir en diskusjon og at noen oppfatter ditt og datt på en annen måte enn det er ment
(gjort det selv mange ganger)
Men så lenge vi holder oss sivilisert og ikke går til personangrep, er det fint lov med forskjellige meninger. Diskusjoner er sunt
Mulig de som trådstarter møtte på var nye og ikke helt trygge på hva de sa, de er jo bare mennesker så klart. Men det er så klart leit om de fremstår som uvillige til å lære eller gi informasjon.
Men som svar på det noen skrev tidligere i tråden, om at noen bare jobber for å få penger og ikke trenger å ha interesse av hva som selges: Når butikken lyser ut en stilling vil det mest sannsynlig være maaange som søker på stillingen, og i et bransje om omhandler dyr og salg av produkter til dyr, skulle man tro at det ble ansatt folk som viste en genuin interesse for dyr og dyrs velvære. Intervjueren vil ha mange søkere å velge i mellom, og om ikke disse er veldig flinke til å fake en interesse, skulle man tro det i hovedsak var mennesker som liker og bryr seg om dyr som får jobb i dyrebutikken. Og ofte vil da disse menneskene ønske å lese seg opp og ha info om dyrene som selges, selv om de kan være litt nervøse rundt enkelte type (som insekter). Det burde vises skjønn både fra ansatte og kunders side.
Ellers virker det som vi ikke kan unngå på tråder her inne, som omhandler ens personlige mening/oppfatning, at det blir en diskusjon og at noen oppfatter ditt og datt på en annen måte enn det er ment

Men så lenge vi holder oss sivilisert og ikke går til personangrep, er det fint lov med forskjellige meninger. Diskusjoner er sunt

Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek
R.I.P Guttene mine
R.I.P Guttene mine
Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
Hvis dere er innom dyrebutikk og reagerer på kunnskapsnivået bør dere spørre om de er medlem av Norges zoohandleres bransjeforening (NZB). Er de det, skal de ha faktaark tilgjengelig for de dyrene de selger. Faktaarkene er utarbeidet av Mattilsynet i samarbeid med interesseforeninger, slik som NTF, som har laget faktaarket om rotter.
De finnes også på nett:
http://nzb.no/maindesign.asp?aid=17777&gid=8307
Jeg synes at de dyrebutikkene som har gått inn på en sånn avtale med NZB som minimum må kunne tilby like god informasjon som det som står i faktaarket. Eller iallefall gi kunden faktaarket!
De finnes også på nett:
http://nzb.no/maindesign.asp?aid=17777&gid=8307
Jeg synes at de dyrebutikkene som har gått inn på en sånn avtale med NZB som minimum må kunne tilby like god informasjon som det som står i faktaarket. Eller iallefall gi kunden faktaarket!

Re: Stor uvitenhet hos dyrebutikker
:liker:Heidi wrote:Hvis dere er innom dyrebutikk og reagerer på kunnskapsnivået bør dere spørre om de er medlem av Norges zoohandleres bransjeforening (NZB). Er de det, skal de ha faktaark tilgjengelig for de dyrene de selger. Faktaarkene er utarbeidet av Mattilsynet i samarbeid med interesseforeninger, slik som NTF, som har laget faktaarket om rotter.
De finnes også på nett:
http://nzb.no/maindesign.asp?aid=17777&gid=8307
Jeg synes at de dyrebutikkene som har gått inn på en sånn avtale med NZB som minimum må kunne tilby like god informasjon som det som står i faktaarket. Eller iallefall gi kunden faktaarket!