Nye rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
evapaws
Pinky
Posts: 1
Joined: 24 Mar 2018, 12:08

Nye rotter

Post by evapaws »

Hei!

Meldt meg nylig inn her, ettersom Dyrebeskyttelsen skal komme med tre rotteunger til meg om en ukes tid, og jeg ønsker å være godt forberedt. Fra tidligere har jeg noe erfaring med rotter, men jeg har aldri hatt rotteunger eller eid rotter over en lengre periode. Disse ungene skal være i alderen 9-10 uker nå.

Hvor store tror dere de er, sånn cirka? Er det lett å se kjønn på dem i denne alderen?

Hvor høyt må et gjerde være, dersom jeg skal avgrense en del av hybelen min til fristed?

Jeg har hatt katt tidligere, og har derfor en kattedo og mye trepellets igjen fra dette. Jeg skjønner at Back2Nature er best, men kan jeg bruke noe av trepelletsene i deler av buret?

Er det andre spesielle forhåndsregler man må ta når rottene er så unge, med tanke på innredning av bur, ernæring, håndtering?


Takk på forhånd for svar!

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Nye rotter

Post by Vimsy »

De vil veie rundt 150 gram i den alderen mener jeg. Beroende på slekt, oppvekstvilkår og kjønn.

Kjønn er kjempelett å se og hanner og hunner må holdes adskilt!! (Fra de er 5 uker)

På hunner bør et gjerde være 80 cm høyt. Hannene er ikke like oppfinnsomme, så 60 tenker jeg holder på de.

Hvilke trepellets er det?de skal ikke ha noe som støver eller noe som er laget av bartrær.

Du kan gi de litt mer proteiner i kosten, ellers ville jeg håndtert de som dyr ellers - med respekt og forståelse og vektlegge tillitstrening og positiv forsterkning.

Lykke til!!

Sent fra min SM-J510FN via Tapatalk
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye rotter

Post by Hoyst_87 »

Et lite tillegg: Vær obs på at dersom du bruker et gjerde de kan klatre på, så er de over det på ca 3 sekunder. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Post Reply