Alene rotte

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Intetmus

Post by Intetmus »

Er dette bra eller??? Blir nå litt nysjerring siden du spør??

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Intetmus wrote:Og unnskyld rate girl,jeg hørtes kanskje litt kvass ut og det var ikke meningen, du mente bare å hjelpe meg. Takker dere alle, det er fint å ha et sted å komme når man trenger litt hjelp. :D
Det går helt fint! Var jo jeg som ikke gadd å lese innlegget skikkelig før jeg svarte. Så da ble svarene litt feil kan man si :wink:

Lykke til videre! :thu:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Marsvinkurrelyder er ikke bra, smattelyder er bra. Førstnevnte kan tyde på en luftveisinfeksjon (hør om lydene "går i takt" med inn- og utpust). Raske smattelyder (øynene "popper" gjerne ut hos noen) betyr "KOOOOOS!!!, og kommer av at rottene skjærer tenner.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Intetmus

Post by Intetmus »

OK jeg har aldri hatt marsvin, men har jo hørt de i dyrebutikken, de lager jo noe høyere lyd, mer små skrik eller? Men det er nok mest sånn smatte aktig det rotte gutten vår gjør, også kose slikker han, så jeg føler selv at det må være en kose lyd. For det er i forbindelse med kos han lager disse disse smatte aktige lydene.

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Ja, vet det er vanskelig å beskrive de lydene :lol:
Hvis lydene er mer høylytte enn tannskjæring, og det kan minne om marsvinlyder, er dette ofte et sikkert tegn på luftveisproblemer/irritasjon :( Minner litt om "knirking" eller grynting...som sagt vanskelig å beskrive.
Men koselyder fra en rotte er tanngnissing, og da ser/kjenner du også på den at den skjærer tenner. (Evt at øynene beveger seg inn og ut av hodeskallen, ser helt sykt ut, men er et godt tegn :D )

Men sånn rent umiddelbart kan du, hvis han godtar det, legge øret inntil siden eller magen hans og lytte om han "skraper" i pusten, eller om den høres helt normal ut. Gjør gjerne dette et par ganger hver dag en stund fremover - slike ulyder kommer og går, de er sjelden kontinuerlige.

Også er det viktig å tenke på hva slags burstrø du bruker - sagspon, biostrø, kattesand og høy bør fjernes umiddelbart (uansett om han er syk eller ikke) og erstattes med avispapir, Beekay bedding eller Yesterday's News.

Om lydene vedvarer og/eller han begynner å utskille rød væske fra øyne/nese selv etter du har evt fjernet alle kilder til støv, bør du kontakte dyrlege som kan lytte på respirasjonen og evt skrive ut en Vibramycin/Baytril-kur til ham. Må nevne at jeg har sett rotter med langt fremskreden LVI som ikke virker spesielt slappe eller syke på noen annen måte - rotter har en lei tendens til å skjule sykdom og smerte ganske godt.

Men skulle det bare være tanngnissing, har jeg ropt ulv til ingen nytte :wink: Vi får håpe det! :)

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Nei, de fleste rotter vil ikke bli skadet av å være alenerotter, jeg startet selv (som så mange) rotteholdet mitt med en enslig rotte som levde alene hele livet, og jeg må i grunn si at jeg opplevde henne som en glad og lykkelig rotte. Jeg går også ut fra et det er med rotter som med flokkdyret mennesket, det er noen som ikke fungerer sammen med andre og det er noen som ikke ønsker å leve sammen med andre.
Men: Utgangspunktet er at rotter er flokkdyr og skal ikke bo alene. Dette mener jeg er en særdeles utbredt oppfatning, nesten første bud, i rottemiljøet både i Norge og resten av verden.
Jeg hadde min aha-opplevelse når det gjelder alenerotter for en stund siden, i denne tråden (Advarsel: tråden kan gi dårlig samvittighet ) (Poenget kommer et stykke ut i tåden, men jeg vet ikke hvordan jeg evt kan linke direkte dit): viewtopic.php?t=2903&highlight=melis.
I NTF er det mange rottefundamentalister (les: veldig engasjerte rotteeiere) og jeg tror det kan gjøre det fristende å avskrive råd og kunskap, det blir liksom litt "too much", litt vel strengt, og man tenker at her er det bedre å lytte til sin egen magefølese. Magefølelse er sikkert viktig, men magefølelse-vurderinger blir bedre med faktisk kunnskap og erfaring i bunnen. Jeg har i hvertfall lært alt jeg kan om rotter i NTF og det har revolusjonert rotteholdet mitt.

Hva Intetmus skal gjøre vet jeg ikke, det høres for meg ut som en skikkelig nøtt. Som dyreeier har man selvfølgelig forpliktelser i forhold til å sørge for at dyret har det best mulig, men du har forpliktelser overfor menneskebarnet også. Selv om jeg er en liten rottefundamentalist selv, ville kanskje dèt hensynet gått foran for meg.
Maria H.

Locked