hanner og hunner???

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
juli_e

hanner og hunner???

Post by juli_e »

i dag kommer det 2hetterotter til oss,to jenter.jeg har 2husky hannrotter fra før.kan burene deres stå vedsiden av hverandre eller hvordan skal jeg gjøre dette??????????????

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

De kan godt stå i samme rom, så fremt hannene ikke blir for hormonelle. Det går som oftest veldig bra, jeg hadde 7 gutter og 5 jenter i samme rom, og det gikk helt fint. Men du kan jo prøve å være litt oppmerksom på det i starten. :)
Ellers må du aldri, under noen omstendighet, la guttene og jentene møtes. De klarer å parre seg mens de svømmer i samme badekar (!!) og det er overstått på et sekund. Du klarer ikke å stanse dem når de først er i gang. Og de har heller ingen glede av å møtes utover selve parringen. Pass også på å sjekke alle sprinkler, luker og mulige fluktveier fra begge burene nøye før du forlater rommet.

Ellers er det primært ikke noe som heter hetterotte, det kun et norsk uttrykk for avtegningen hooded. Husky, hooded, self - alle variantene er samme dyr; rattus norvegicus - brunrotte, eller den domestiserte brunrotta, om du vil. Tamrotte, for å si det enkelt :) Så det er ingen forskjellige raser av tamme rotter som det er med hunder og katter.

sun_rise

Post by sun_rise »

Jeg har to jenter og to hanner... Deres bur står side om side, jeg har ikke hatt noen plager av dette. fordi de er jo flokkdyr så derfor prøver jeg å ha dem mest mulig samlet... :rottehode:

juli_e

Post by juli_e »

vet at det kun er en rase,og at det kun er farge/ører som er forskjell... men hunn rottene er 1,6år og den andre er 2,5år... beavis and butthead er bare 7månder... men det går sikkert bra,håper jeg da

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Du vil komme til å se om de blir rastløse. JEg har et hannbur som trives best når de har damene litt på avstand. Mitt andre hannbur har et helt avslappet forhold til dameburet.
Julie

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

damene kan også bli litt rastløse (les elskovssyke!). jeg hadde en hannrotte på besøk en natt som sto i reserveburet ved siden av Mira (da var hun alenerotte, dakar.) Mira tok helt av, hang i gitteret og presset snuta så langt ut av buret hun kunne. Neo, gjesten, tok det hele med knusende ro. man hadde da sett damer før!

for noen måneder siden hadde jeg en omplasseringsrotte som jeg tok til meg fordi- eh, vel fordi jeg ikke klarte å si nei. var jo på utkikk etter en kvinnelig kompis til Mira, men så ble det altså denne gutten :oops: .
de sto først i hvert sitt rom- men fikk lov til å møtes ute av buret for å klatre litt rundt på meg. de fikk aldri løpe på senga sammen eller stikke seg vekk andre steder. sikkert ikke hundre prosent safe, men jeg passet godt på . det gikk helt fint det. jeg er helt sikker på at Mira aldri hadde blitt så tam som hun er nå uten hjelp fra Rotnick (og senere burkameraten Malawi). Rotnick hjalp henne til å slappe av sammen med mennesker. takket være ham turte hun å komme ut av buret sitt uten engang å tenke over det. men dette er bare min erfaring, da.
sikkert best å være smart og kjøpe to-tre jenter med en gang. har man flokker og ikke stakkarslige alenerotter, så trenger de jo heller ikke å møtes. jeg mener, man lar jo ikke tisper med løpetid hilse på hanner- og rottejenter får som kjent løpetid bare de ser en gutt ;) .
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Locked