Fått meg rotte - Noen spørsmål

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

kyrre12
Pinky

Fått meg rotte - Noen spørsmål

Post by kyrre12 »

Hei! Jeg er ny her, så bær over med meg. :)

Ja, på Fredag fikk jeg da min første rotte. Den kom fra dyrebutikken, og jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor gammel den er. Det var min kjæreste som valgte den ut, og hun valgte selvsagt den med finest pels. Denne var nokså redd, og gjemte seg faktisk inni et rør når vi skulle ta henne ut av buret. I etterkant skjønner jeg at det ikke er på pelsen man velger rotte.

Samme dag som vi kjøpte rotta lånte jeg også en bok som heter "Tamrotter", som jeg nå har lest. Det første som slo meg var at denne rotta var spesielt redd av seg. Når jeg prøvde å løfte henne ut av transporteska og over i buret begynte hun å pipe, så det endte opp med at jeg satte eske inntill buret, så hun fikk krype selv. I bunnen av buret bruker jeg pellets av gran, furu og bjørk, anbefalt fra butikken. Opprinnelig hadde hun et lite hus av strå, som jeg fikk fra dyrebutikken. Litt etter at hun hadde funnet seg til rette i buret, samme kveld satte jeg meg ned ved buret med døra åpen, og pratet litt til hun, stakk inn hånda, osv, men når jeg var i nærheten satt hun bare inne i huset sitt.

Litt senere på kvelden begynte hun å nyse så fælt. Neste morgen bestemte vi oss for å ta ut alt høyet hun hadde revet ut fra huset, og erstatte huset med en liten pappeske med hull i. Hun har etter dette nyst litt mindre, men har ikke sluttet helt. Hver dag siden jeg fikk henne har jeg sittet ved buret time etter time og prøvd å pratet til henne, men som oftest sitter hun i eska si og glor i veggen. Mistrives hun? Jeg vet at hun sikker ville hatt en rottevenn, og jeg driver og undersøker om jeg får tak i et større bur, så hun ikke blir så ensom.

Imidlertid lurer jeg på hva nysingen kommer av? Hvorfor er hun så redd for meg? Hun virker svært lite nysgjerrig, og spiser bare agurkbiter fra hånda mi en gang i blant. Ellers virker det som hun drikker ganske lite, men jeg vet at hun får til å bruke drikkeautomaten. Har sett det et par ganger.

Hva kan jeg gjøre for å bli best mulig kompis med min nye rottevenn?

Legger ved et bilde av lille Mozilla. :D

Image

Nurke
Sover i do

Post by Nurke »

det første du må gjøre er å kvitte deg med burstrøet ditt, rotter tåler ikke strø laget av trær som har barnåler, de utgir fenoler(gasser) som plager rottas luftveier og kan skade levra dens... så det var virkelig rart at dyrebutikken anbefalte den! rotter bør ikke bo alene nei, så om hun hadde fått en venn litt kjapt, hadde det vært flott, de trenger også stor plass, spesielt i høyden, da de elsker å klatre.

en rotte som er redd er ikke uvanlig når de kommer fra dyrebutikk, men man må gjøre det beste ut av det,..du må bare hente henn ut, og ha henne masse på deg, sitte med henne inni genseren osv, eneste muligheten, hvis du ikke tar på henne, koser meg henne, prøver å mate henne med hendene, så vil hun ikke bil tammere av å sitte i buret, jeg skjønner tanken din, du syns synd på henne, men det beste er å starte med en gang=)
Anne-Mette og 5 små

Nurke
Sover i do

Post by Nurke »

hun ser foressten ut som om hun har vært i butikken en stund, de nyeste rottene pleier å være litt mindre, da har hun rukket å bli litt engstelig, og rotter fra store grossister er som regel ikke holdt stort på med siden fødselen, men om du er iherdig med å holde på med henne vil det helt sikkert bedre seg
Anne-Mette og 5 små

Øystein
Omegarotte

Post by Øystein »

Fram til du får tak i noe mer passende strø, så kan du godt bruke avispapir.

De første rottene jeg hadde var også litt for voksne, og fra en dyrebutikk, og det tok en god stund å få de til å stole på meg, så igjen, som Nurke sier vær tålmodig, og la henne bli kjent med deg i sitt eget tempo.

Og (igjen som Nurke sier), rotter er ikke dyr som er lagd for å leve alene, så du må få tak i ei venninne til henne.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hei og velkommen hit! Gratulerer som rotteeier! :)

I fare for å gjenta det de andre skriver:

Dyrebutikkrotter er ofte lite håndert, så der bør man gå etter hvem som er sosiale og friske. En stor del av rottene kommer fra en "dyreprodusent" i Sverige der jeg tror det avles mye og uten hensyn til gemytt og helse. Ungene sendes til dyrebutikker rundt omkring i landet i ung alder, og blir ofte lite håndtert. Så det hender man må bruke mye tid og være tålmodige for at de skal bli vandt til deg.

Du bør ikke bruke strø som støver veldig eller som er laget av bartrær (furu, gran o.l.). Kort fortalt kan burstrø av bartrær gjøre skade på leveren og gir dårligere immunnforsvar. Les mer om emnet i artikkelen her: http://awas.nvg.org/faq/stro.html
Bytt ut burstrøet med avispapir eller strø laget av f.eks. papir, så kanskje hun slutter å nyse etter noen dager. Hvis ikke, bør du vurdere å ta kontakt med en veterinær.

Jeg tror det beste du kan gjøre for henne er at hun får en venninne. Rotter er flokkdyr og trives ikke alene, to rotter vil ofte føle seg tryggere også, slik at de fortere blir vandt til deg. Hun syntest nok det er skummelt å være alene på et nytt sted.

Lykke til! :)

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

jeg syntes ikke ho ser så gammel ut jeg da, ho er vel en husky? en som ikke har begynt å fade ennå, så ho kan ikke være så gammel, maks 8 uker. skaff deg en rotte venninne til ho og ta henne masse ut av buret og hold henne under genseren så ho blir kjent med deg :) lykke til :D
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kyrre12
Pinky

Post by kyrre12 »

Takker for mange fine svar her, skal helt klart prøve å skaffe ei venninne til henne. Det jeg imidlertid stusser litt over er dette med burstrøet. Skal tilbake til butikken og høre med henne hva hun sier. Syns det var litt rart at det faktisk sto på posen at det var for alle smådyr. :?

Legger ved et bilde av strøet jeg bruker.

Image

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Dessverre er det slik at ikke alle som jobber i en dyrebutikk har den riktige kunnskapen om dyrene de selger, noe som selvfølgelig er veldig dumt.

Det kan brukes, men det anbefales å ikke bruke det.

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Bare et lite tips til: du burde kjøpe en venn til den så fort som mulig, og heller skaffe et større bur senere. Det er lettere å introdusere når rottene er unge, og så hjelper det den garantert til å bli tøffere og tammere ;)
Lykke til! :D
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

kyrre12
Pinky

Post by kyrre12 »

Hei igjen,

da hadde jeg vært i dyrebutikken og kikket, og det var faktisk to rotter der som var veldig frempå og kjælne. De ble dessv. snappet rett foran snuten på meg, og de tre som var igjen i buret så rimelig vettskremte ut. Var omtrent umulig å få de ut av røret sitt. Ikke kunne de svare meg på når de fikk inn nye kull heller. :|

Derfor lurer jeg på, er det noen annen måte å skaffe seg en liten hunrotte her i området (Mo i Rana)?

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

let etter annonser på dyrenett/finn.no og diverse kanskje du finner noen fra en oppdretter?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kyrre12
Pinky

Post by kyrre12 »

Hei, da var det kanskje på tide med en oppdatering her? :)

Sist Mandag var jeg hos dyrelegen (ikke moro), og hun kom fram til at rotta mi ikke bare hadde LVI, men også egg fra midd/lopper i pelsen. Stakkars liten fikk to sprøyter og et lite glass med Baytril, som skulle holde i 7 dager. Hver morgen blander jeg 0.2ml Baytril med 4ml vann og har det i drikkeflaska hennes. Ser ikke ut til at hun har noe imot det akkurat, og drikker som bare det.

Om kveldene pleier jeg å ta av buret, slik at bare bunnen står igjen. Da blir hun tøff/redd nok til å klatre opp på hånda mi og bli med bort til sofaen for litt utforsking. :rat: Har en myk og fin morgenkåpe med en lomme hun er svært så glad i, og i går la hun seg godt til rette i nakken min. Hun virker jo svært så pigg der hun spretter og hopper rundt i buret sitt i turbofart, men nysingen er ikke helt borte. Har fortsatt en del Baytril igjen, selv om hun bare skal gå på det til Tirsdag. Hva gjør jeg nå?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det er viktig at kuren varer til hun er symtomfri.Så det er mulig du må en tur til dyrlegen igjen.Kjekt å høre at dere koser dere :D

kyrre12
Pinky

Post by kyrre12 »

På lørdag var jeg og kjøpte en liten venn til Mozillaen min. :rottehode: Hun var 5-6 uker og mye hvitere enn den andre. Satte de begge i senga mens jeg vasket buret, og etter fem sekunder snusing løp de begge inn under dyna, og la seg til å sove i en klynge. :lol: De ser allerede ut til å ha blitt perlevenner, og vasker hverandre, sover sammen, og koser masse. :)

Har ikke vært et eneste pip å høre, bare masse klapring med tenner. :P

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Å, så koslig! Hvor glade rotter kan bli for å få en rottevenn har jeg sett selv, det er litt rørende egentlig. Håper de begge tør opp og blir tamme og trygge, det høres jo veldig ut som dere er på rett vei.
Maria H.

Post Reply