Ja, på Fredag fikk jeg da min første rotte. Den kom fra dyrebutikken, og jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor gammel den er. Det var min kjæreste som valgte den ut, og hun valgte selvsagt den med finest pels. Denne var nokså redd, og gjemte seg faktisk inni et rør når vi skulle ta henne ut av buret. I etterkant skjønner jeg at det ikke er på pelsen man velger rotte.
Samme dag som vi kjøpte rotta lånte jeg også en bok som heter "Tamrotter", som jeg nå har lest. Det første som slo meg var at denne rotta var spesielt redd av seg. Når jeg prøvde å løfte henne ut av transporteska og over i buret begynte hun å pipe, så det endte opp med at jeg satte eske inntill buret, så hun fikk krype selv. I bunnen av buret bruker jeg pellets av gran, furu og bjørk, anbefalt fra butikken. Opprinnelig hadde hun et lite hus av strå, som jeg fikk fra dyrebutikken. Litt etter at hun hadde funnet seg til rette i buret, samme kveld satte jeg meg ned ved buret med døra åpen, og pratet litt til hun, stakk inn hånda, osv, men når jeg var i nærheten satt hun bare inne i huset sitt.
Litt senere på kvelden begynte hun å nyse så fælt. Neste morgen bestemte vi oss for å ta ut alt høyet hun hadde revet ut fra huset, og erstatte huset med en liten pappeske med hull i. Hun har etter dette nyst litt mindre, men har ikke sluttet helt. Hver dag siden jeg fikk henne har jeg sittet ved buret time etter time og prøvd å pratet til henne, men som oftest sitter hun i eska si og glor i veggen. Mistrives hun? Jeg vet at hun sikker ville hatt en rottevenn, og jeg driver og undersøker om jeg får tak i et større bur, så hun ikke blir så ensom.
Imidlertid lurer jeg på hva nysingen kommer av? Hvorfor er hun så redd for meg? Hun virker svært lite nysgjerrig, og spiser bare agurkbiter fra hånda mi en gang i blant. Ellers virker det som hun drikker ganske lite, men jeg vet at hun får til å bruke drikkeautomaten. Har sett det et par ganger.
Hva kan jeg gjøre for å bli best mulig kompis med min nye rottevenn?
Legger ved et bilde av lille Mozilla.