Løfte en rotte i halen?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

siv
River avispapir

Post by siv »

Nurke wrote:
siv wrote:
MiljamJenta wrote:Jeg var i dyrebutikken for litt siden, da jeg så noen som skulle kjøpe et par rotter. Så tok hun som jobbet der de etter halen :-x Jeg ble kjempe sint, men sa på en pen måte at rotter appsolutt ikke skulle løftes etter halen!
Da svarte hun på en kjempe frekk måte tilbake:" Det tror jeg at jeg veit bedre enn deg, for jeg har nemlig hatt og studert rotter i 15 år. Rotter syns det er like greit å bli løftet i halen som å bli løftet under magen!"
Og da holdte jeg nesten på å slå til henne :evil:
det er det dummeste jeg har hørt, jeg hadde nok oxo hatt lyst til å slå henne hadde jeg hørt det :-x jeg hadde nok oxo beti i meg ett saftig svar som, hvordan hadde du likt å bli løftet etter bena å hengt med hode opp ned :evil:
fysj...jeg syns nå mest det kan sammelignes å bli løftet etter håret, eller nakken, å bli løftet etter bena er ikke vond :evil:
nei du har nok rett i det :| finnes nok værre ting å bli løftet i en bena ja
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Rotteforening
Stjeler mat

Post by Rotteforening »

en gang når jeg var i dyrebutikken. tropehagen så løftet hun som jobet der en rotte etter halen. og jeg tenkte gjør ikke du noe som du ikke bør. jeg spurte henne om det gikk greit og gjøre det. og det sa hun ja til men bare helt innerst. men jeg hadde aldri gjort det selv.

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Var hos dyrlegen med min forrige rotte for et par år siden, og han løftet han i halen, og jeg spurte: "Eh...får de ikke vondt hvis man løfter de opp sånn??" (har jo selvfølgelig stoppet rottene ved å holde de i halen hvis de stikker av, men jeg prøver å unngå å løfte de opp etter den!) det lo han gått av og sa han kunne lære meg hvordan man gjorde det. "Løft han opp sånn her, helt innerst ved halerota, og ingen skade skjer! Rotta kjenner ingenting og det er akkurat det samme for han om du løfter i halen eller under rumpa! Hehe, trodde du det var farlig, du?"
Jeg dro aldri til denne dyrlegen igjen.
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Sonija

Post by Sonija »

man skal da aldri ta noen dyr i halen......... stakkas :|

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Nei, uff! Men det er dumt at det er så mange "erfarne" rotte mennesker som gjør det likevel!
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09

siv
River avispapir

Post by siv »

sharon min ble vandt med å bli holdt forsiktig igjen i halen fra hun var bebis, hun brydde seg ikke, men er stor forskjell på å bare holde igjen så vidt å det å løfte de opp med halen, de får ingen feste under de små bena sine og får masse blod i hode :|
pazuza06@live.no.

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Tror det er ganske forskjellige meninger som er ute og går; alle er vel enige om at å løfte i haletuppen er skadelig og vondt for rotta, men det er en del som mener at å løfte helt innerst ved halerota er uproblematisk.
- Har sett en video på Youtube der en forsker løfter rottene på den måten; rottene var kjemperolige og så ikke ut til å bry seg i det hele tatt.

MEN! og det store MEN! Hvis rotta ikke er vant med å bli løftet slik, blir skremt, etc etc, og prøver å kjempe seg løs mens man holder i halerota, så kan den bli alvorlig skadet. Derfor synes jeg man burde være på den sikre siden og løfte forsvarlig. Selv om man kjenner rotta si godt kan man aldri være 100 % sikker på at den ikke plutselig gjør en brå bevegelse slik at den skader seg.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

siv
River avispapir

Post by siv »

enig der ja :)
pazuza06@live.no.

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Ja, det har vel mye med å gjøre om rotta er vant med det, men syns alikevel man skal passe godt på! Det er jo en tynn liten hale de har! ;)
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09

siv
River avispapir

Post by siv »

jepp :)
pazuza06@live.no.

Embi
Pinky

Post by Embi »

Jeg kan ikke se det helt store problemet med å plukke opp rotta ved haleroten og sette den rett i hånden etterpå hvis det er vanskelig på annen måte. Jeg har sett langt flere rotter bli stressa av å bli forsøkt tatt opp på ved å holde dem rundt kroppen, enn i halen.

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Nei, akkurat det går jo greit hvis man er forsiktig og vet hva man gjør uten å "løfte" den opp! Det er nok litt auau!
Men å bare stoppe de for så å ta de opp går jo bra... :rat:
Last edited by Karen--- on 17 Jun 2008, 15:39, edited 1 time in total.
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

ja, jeg tror egentli vi bare skal være fornøyde med å løfte rotter på den vanelige måten jeg ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Karen---
Alfatryne

Post by Karen--- »

Ja, enig!
KO's oppdrett Nesodden
15 år - 09/05-09

Post Reply