Respektere rotte eiere ?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

MiljamJenta
River avispapir

Post by MiljamJenta »

Jeg har egentlig aldri brydd meg om det, jeg tar det med et smil og sier at jeg liker å ha rotter ;)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

MiljamJenta wrote:Jeg har egentlig aldri brydd meg om det, jeg tar det med et smil og sier at jeg liker å ha rotter ;)
Vanligvis jeg også, men da han visste at Sofus akkurat hadde dødd også sitter og sier dritt om rotter og tildels Sofus ble jeg veldig såret.. Da er man ikke mye forståelsefull! :|

Molly matmor
Hamstrer mat

Post by Molly matmor »

Skjønner deg godt lucas :shock:
Veldig unødvendig gjort av dei, når Sofis nettopp hadde dødd....dei kunne jammen holdt de inni seg visst de ikkje va noke finare dei kunne sagt
Hilsen Meg og Tequila
R.I.P Molly, Mint<3

17 år, jente

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Alle spørr meg "hærregud, hvorfor har du så mange rotter a, kunne det ikke holdt med 1?" Orker ikke å forklare alt så jeg bare sier hehe ;)
Men det er mange som synes det er morro å :) Særlig gutter synes at rotter er kjeempe kule :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Dumle
Markeringsbehov

Post by Dumle »

morra mi, som alltid har hjulpet meg med rotter fra jeg var liten av, synes det var koselig når jeg fikk en rotte igjen.. så fikk jeg en til.. og en til.. ja, dere skjønner jo hvor jeg vil :geek: Men nå synes hun det er rart at en jente på 20 år vil ha rotter. Det gikk liksom fra å være søtt med en til ekkelt med tre...?? Skjønner ingenting av det der jeg. Er da ikke ekkelt å ha flere av et dyr som virkelig skal være flere enn en. Jeg er da hverken en samler eller har 15 dyr, og mine dyr er ekstremt bortskjemte og har det som i paradis, så jeg veit ikke jeg... Men akkurat det gidder jeg ikke bry meg om. Får kommentarer for så mye annet rart som jeg heller vil svare for før jeg tar meg nær av akkurat det ;)
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Lucifer
Sofaspiser

Post by Lucifer »

heidiii wrote:
kikky wrote:Jeg syntes dere burde være glade for å ha et så "spesielt" kjæledyr i stedet for å klage over at andre ikke ser gleden i det. ganske sikker på at en hel del av dere ville stillt samme dumme spørsmål og gitt fra dere ekle kommentarer om folk som har edderkopp, skorpion eller slange som deres kjæledyr.
De som er så egoistiske som å drive med slangehold i Norge bør få kommentarer ;)
Dette var en interessant diskusjon. Jeg er sikkert en av få rotteeiere som er for hold av reptiler og eksotiske kjæledyr.

Når det gjelder kommentarer til rotteholdet så er ikke det noe jeg bryr meg om. Hvis andre synes rotter er ekle, så er det noe jeg faktisk må respektere. Jeg gidder heller ikke legge negativ energi i ting som blir sagt. Det er jeg som får dårlig humør av det, og det har jeg ikke lyst på. Det er mitt ansvar at jeg er blid, ikke andres.

Når det gjelder slanger og eksotiske kjæledyr, er det dyrene som har det best i Norge. Fordi de er såpass vanskelige å få tak i, blir det sjelden gjort impulskjøp, og eierne setter seg godt inn i hvordan de skal ha det, fordi de er genuint interesserte. Ja, slanger spiser rotter, men det gjør de i det fri også. At folk velger å fôre med levende, i stedet for fryste rotter, og legge det ut som underholdning på Youtube, det er en moralsk sak. Men det betyr ikke at det er feil å ha slanger som kjæledyr.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Lucifer wrote:Når det gjelder slanger og eksotiske kjæledyr, er det dyrene som har det best i Norge. Fordi de er såpass vanskelige å få tak i, blir det sjelden gjort impulskjøp, og eierne setter seg godt inn i hvordan de skal ha det, fordi de er genuint interesserte. Ja, slanger spiser rotter, men det gjør de i det fri også. At folk velger å fôre med levende, i stedet for fryste rotter, og legge det ut som underholdning på Youtube, det er en moralsk sak. Men det betyr ikke at det er feil å ha slanger som kjæledyr.
Grunnen til at jeg mener det er egoistisk å holde slanger i Norge er at fordi det er ulovlig vil slanger som oppdages avlives. Noen havner riktignok på Akvariet, men i utgangspunktet avlives de. (Det begynner vel å bli en kjentsak at jeg ikke mener vi bør avle fram kjæledyr i det hele tatt, men det vil jeg ikke diskutere nå ;) ) Dvs. at reptilfolket som enten avler fram eller smugler reptilindivider over grensa setter dem i livsfare. Hvorfor? Fordi de vil ha noe pent å se på, et statussymbol eller hva det måtte være. Det er egoisme. Og så kommer selvfølgelig dette med mating av smågnagere. Man kan ikke sammenlikne dette med at reptiler spiser mus i naturen, fordi i fangenskap skjer det i menneskekontrollerte omgivelser, mens i naturen er det virkelig "survival of the fittest", rotta har mulighet til å rømme. Og poenget her er jo at vi faktisk har et valg, ingen trenger å holde reptiler, dermed blir også denne musefôringen unødvendig. Etter min mening, unødvendig ondskap. Her er det mange som trekker en parallell med vår produksjon av kjøtt, men jeg er vegetarianer, og mener åpenbart at det vi gjør med kuer, griser og høner er like barbarisk som det reptilfolket gjør med mus, rotter og hamstere.

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Jeg har ikke noe i mot hold av reptiler (små, ikke de på flere meter) men går det ikke an at noen finner opp en type våtfor som slangene kan spise som er laget av rester etter kjøttproduksjon? En sylinder man putter i lunkent vann eller noe sånt..... :)
Aurora

Elisabeth
Betarotte

Post by Elisabeth »

Jeg har ikke noe problem med at folk holder reptiler. Så lenge de blir behandlet bra og får det de trenger.... Synes de er kjempestilige.
Jeg mener faktisk heller ikke at det trenger å være noe galt i å fòre med smågnagere, så lenge disse har det bra og blir humant avlivet. Nødvendigheten av det hele er vel en annen sak... (Er forberedt på å stå litt alene med meningene mine)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg får litt fnatt av at det snakkes om "human avlivning" i slike tilfeller. Hva betyr det egentlig? Et synonym til "humant" er jo vennlig, og fordi rotter har en interesse i eget liv, kan jeg vanskelig se at det er særlig vennlig å ta livet av noen mot deres vilje uansett hvordan det gjøres. Begreper som "human avlivning" er der bare for å gi folk bedre samvittighet for å begå det største overgrepet som tenkes kan overfor andre individer.

Morgaine
Sofaspiser

Post by Morgaine »

*kremt* burde ikke en diskusjon om reptiler holdes separat fra denne tråden? Særlig hvis det utvikler til seg diskusjon rundt ordene "human avliving"? :hm:
Selv om man selvvsagt kan se på det som at dersom man vil at andre skal respektere en som har rotter som kjæledyr så bør man vise den samme respekten til folk som har andre kjæledyr som reptiler også.

S-T-B
Pinky

Post by S-T-B »

heidiii wrote:
Lucifer wrote:Når det gjelder slanger og eksotiske kjæledyr, er det dyrene som har det best i Norge. Fordi de er såpass vanskelige å få tak i, blir det sjelden gjort impulskjøp, og eierne setter seg godt inn i hvordan de skal ha det, fordi de er genuint interesserte. Ja, slanger spiser rotter, men det gjør de i det fri også. At folk velger å fôre med levende, i stedet for fryste rotter, og legge det ut som underholdning på Youtube, det er en moralsk sak. Men det betyr ikke at det er feil å ha slanger som kjæledyr.
Grunnen til at jeg mener det er egoistisk å holde slanger i Norge er at fordi det er ulovlig vil slanger som oppdages avlives. Noen havner riktignok på Akvariet, men i utgangspunktet avlives de. (Det begynner vel å bli en kjentsak at jeg ikke mener vi bør avle fram kjæledyr i det hele tatt, men det vil jeg ikke diskutere nå ;) ) Dvs. at reptilfolket som enten avler fram eller smugler reptilindivider over grensa setter dem i livsfare. Hvorfor? Fordi de vil ha noe pent å se på, et statussymbol eller hva det måtte være. Det er egoisme. Og så kommer selvfølgelig dette med mating av smågnagere. Man kan ikke sammenlikne dette med at reptiler spiser mus i naturen, fordi i fangenskap skjer det i menneskekontrollerte omgivelser, mens i naturen er det virkelig "survival of the fittest", rotta har mulighet til å rømme. Og poenget her er jo at vi faktisk har et valg, ingen trenger å holde reptiler, dermed blir også denne musefôringen unødvendig. Etter min mening, unødvendig ondskap. Her er det mange som trekker en parallell med vår produksjon av kjøtt, men jeg er vegetarianer, og mener åpenbart at det vi gjør med kuer, griser og høner er like barbarisk som det reptilfolket gjør med mus, rotter og hamstere.
folk som holder reptiler får mye mer dritt slengt en di som holder rotter. dem/ jeg holder reptiler for dem er veldig intressert i de og det er mange som har frosker og sånt som bygger så og si en kopi av naturen for dyrets beste.

om det hadde blitt ulovlig med rotter så tror jeg at de fleste hadde fortsatte å drive med det.

egentlig er det best at det er ulovlig med reptiler pga hvis det hadde blitt lovlig hadde mange fått det og dem hadde fått feil habitat.

så egentlig syns jeg folk skal la vere å slenge dritt om all slags dyr. man har interesse for det man har interesse for. og man burde få drive med dem man driver med.

ja greit jeg syntes at det er veldig unødvendig å legge ut filmer hvor dem mater slanger, man sånn er det bare.
mvh

sondre 13 ÅR, Tarzan, Balder og lucky

min hjemmeside: (under oppbygging)

www.afokkaitryne.piczo.com

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg vil bare legge til at det er en stor forskjell mellom å snakke stygt om noe ut fra fordommer, og det å gi en begrunnet kritikk av noe.

S-T-B
Pinky

Post by S-T-B »

jaja skjønner det ;)
mvh

sondre 13 ÅR, Tarzan, Balder og lucky

min hjemmeside: (under oppbygging)

www.afokkaitryne.piczo.com

Maggie
Pinky

Post by Maggie »

Hmmm... kjipt m kommentaren om Sofus,lucas. Det burde du ikke fått høre i den situasjonen:( Ellers kan det være ganske greit at ikke alle liker rotter;) Bodde i kollektiv med en innpåsliten mannlig nabo for noen år siden. Han likte ikke rotter, så når det ble for mye av det gode: "du.. jeg MÅ nesten lufte rottene nå.." og vips var han vekk;);)

Angående reptiler: Det er syyyykt dårlig gjort å holde enhvert kjæledyr som er ulovlig fordi du egentlig ikke kan ta det med til dyrlegen sånn uten videre. Og det kan i prinsippet føre til vannrøkt og i grunnen dyremishandling selvom det ikke er meningen.

Reptiler er mer utsatt for salmonella (og andre ting jeg ikke husker navnet på). Måten de holdes på gjør det som regel veldig vanskelig å rengjøre habitatet på en tilfredsstillende måte uten å stresse dem for mye. Det er mange som faktisk har pådratt seg salmonella NÅR de har renset "slangeburet".

En annen grunn til at reptiler og andre eksotiske dyr er forbudt har å gjøre med måten man får tak i dem på. Mange av dem er utrydningstruet på grunn av stor pågang fra nettopp mennesker som vil ha dem som kjæledyr. Mange av disse dyrene avler heller ikke så godt i fangenskap og da er det selvfølgelig noen som er villige til å fange dem i deres naturlige miljø. Dette kan ha enorme konsekvenser for økologien der de kommer fra.
-Maggie;)

Post Reply