Respektere rotte eiere ?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

:thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tifa
Sover i do

Post by Tifa »

heidiii wrote:
kikky wrote:Jeg syntes dere burde være glade for å ha et så "spesielt" kjæledyr i stedet for å klage over at andre ikke ser gleden i det. ganske sikker på at en hel del av dere ville stillt samme dumme spørsmål og gitt fra dere ekle kommentarer om folk som har edderkopp, skorpion eller slange som deres kjæledyr.
De som er så egoistiske som å drive med slangehold i Norge bør få kommentarer ;)
Hvorfor mener du det er egoistisk?

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg svart på det over, men kort sagt fordi reptiler er ulovlig i Norge, er de som bringes inn i landet i utgangspunktet i livsfare. Og Maggie har et veldig godt poeng i at hvis reptilene blir syke kan de vanskelig få helsehjelp.

Tifa
Sover i do

Post by Tifa »

heidiii wrote:Jeg svart på det over, men kort sagt fordi reptiler er ulovlig i Norge, er de som bringes inn i landet i utgangspunktet i livsfare. Og Maggie har et veldig godt poeng i at hvis reptilene blir syke kan de vanskelig få helsehjelp.
Åja, okey, leste ikke gjennom side 2 her så jeg :)

Men akkurat det med å holde reptiler i Norge er ikke så veldig stort problem egentlig. Det finnes mange veterinærer i Norge som tar behandler ulovlige reptiler. Kjenner selv tre-fire stykker som har hatt slanger og skilpadder i store reptilrom i alle år, og det har aldri vært noe problem. De som har ulovlige reptiler her i landet er nok litt mer enn middels interessert i reptiler, og setter seg mer inn i hvordan de ska ha det enn mange rotte- og andre dyre-eiere.

Men jeg leste gjennom det du svarte hu ene her, hvor du skriver "Dvs. at reptilfolket som enten avler fram eller smugler reptilindivider over grensa setter dem i livsfare. Hvorfor? Fordi de vil ha noe pent å se på, et statussymbol eller hva det måtte være. Det er egoisme." Altså, hva faen? :D Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Holder du rotter i bur hjemme fordi det er såkalt "status"? Jeg mener ikke å virke frekk eller noe sånt altså, jeg er bare nysgjerrig på hva du mener :)

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg har nettopp hatt en liknende debatt et annet sted, så jeg skal prøve å svare så kort som mulig nå ;)

Jeg skrev "...eller hva det måtte være." Med det siktet jeg til at det også kan være andre grunner, som selskap, men spørsmålet blir jo hvorfor akkurat ulovlige reptiler som da settes i fare for å bli avlivet kun ved å oppholde seg i landet vårt? Nå har jeg allerede fått mange svar på det, men jeg kan ikke se at noen av dem er tilfredsstillende ift. at fritidsinteresser prioriteres framfor liv. Men jeg har som sagt nettopp diskutert dette et annet sted, så jeg svarte kun fordi du spurte, og føler at jeg har sagt mitt nå :sol:

Tifa
Sover i do

Post by Tifa »

heidiii wrote:Jeg har nettopp hatt en liknende debatt et annet sted, så jeg skal prøve å svare så kort som mulig nå ;)

Jeg skrev "...eller hva det måtte være." Med det siktet jeg til at det også kan være andre grunner, som selskap, men spørsmålet blir jo hvorfor akkurat ulovlige reptiler som da settes i fare for å bli avlivet kun ved å oppholde seg i landet vårt? Nå har jeg allerede fått mange svar på det, men jeg kan ikke se at noen av dem er tilfredsstillende ift. at fritidsinteresser prioriteres framfor liv. Men jeg har som sagt nettopp diskutert dette et annet sted, så jeg svarte kun fordi du spurte, og føler at jeg har sagt mitt nå :sol:
Haha, okey, men da stopper jeg her :D Ble litt for off topic også...

Maggie
Pinky

Post by Maggie »

Det ER kjipt når andre ikke liker kjæledyret ditt. Man tar det personlig fordi man faktisk har valgt dette dyret selv, og da blir det indirekte noe ved personligheten din folk kritiserer. En annen ting er jo at man faktisk er glad i rotta si, og da er det ikke noe hyggelig at folk åpenlyst viser at de ikke liker det. Som sagt så handler det faktisk om respekt. Hvis man ikke har noe hyggelig å si, så kan man la være å si noe. Men desverre er det mange som ikke har denne relativt normale folkeskikken inne. Og da er det jo dem det er noe galt med, og man trenger derfor ikke ta seg nær av det.

Kjæresten min HATET rotter.... heeelt til vi hadde vært i dyrebutikken og sett på rottebabyene et par ganger. Fordi han er man,(og jeg rolig forklarte han at rotter faktisk ville stagge min biologiske klokke i noen år;)), gikk han på internett. Han fant nettopp ntf sine sider og ga seg i kast med å lese om rotter. Plutselig fant han ut at alt jeg hadde fortalt stemte! Jeg fikk starte opp med rottehold igjen, og jeg hadde dem for meg selv i ca 3 sekunder:)

Bestevenninna mi var heller ikke så glad i rotter, men det gikk over når hun hadde sett hvordan de la seg i armkroken min og satt på skuldrene mine. Plutselig ville hun nesten ikke la dem i fred, men skulle kose og leke med dem hele tiden. (Hun likte fremdeles ikke halen).

Selv elsker jeg rottehaler. Når folk sier ting som "...men halen er litt ekkel..." så pleier jeg å plukke dem opp og la halen skli mellom fingrene og si at "halen er det kuleste på hele rotta!" Nå har jo ikke jeg noe problem med å bli sett på som spesiell, det er værre hvis man er litt yngre og i en sårbar alder der venner betyr mye og kan være vanskelige å holde på. Når folk sier at rotter er pestdyr, eller bemerker at noen har "for mange" rotter pleier jeg å si: "det er ikke for mange før det faktisk er pest!!!"

Folk kan være dumme, men det er ikke rotta di, og den vill alltid være like glad i deg uansett hvordan du ser ut eller hva slags musikk du liker og sånt. Så når folk er kjipe, kan man jo kose litt med rotta si og glemme dem. Når folk er dumme med hensyn til andres sorg over en rotte kan man bare forklare dem at dette sier mer om dem enn om deg eller rotta. Og hvis de fortsetter så kan man rolig forklare dem at de burde tenke seg om før de snakker, eller at det der gidder du ikke å verdige med et svar!!!!

Uansett vil man jo alltid ha mange likesinnede og kanskje noen venner her! Og det hjelper jo :D
-Maggie;)

fimmlefelix95
Sofaspiser

Post by fimmlefelix95 »

hei ! jeg og venninen min kom også over en sån video ! begge har rotter så vi begynnte og grine som bare det .. etter på tente vi lys for alle rotter som dør på urettferdig måter ( som og bli gitt til slanger)
Mange mennesker åpner seg ikke for at det finnes andre dyr en hund og katt..Jeg har gitt opp og overtale folk om hvor fantastiske rotter er fordi jeg skjønnte at det var de som gikk glipp av noe så vidunderlig som rotter.Men til alle rotte eiere der ute : stå på ! rotter er fantastiske.
hvil i fred Pingle,Hugo, felix og fimmle, dere er dypt savnet !
jente 16 år.

Post Reply