Spm før anskaffelse av rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Hørte det skulle komme små fra oppdretter på MoaGård,tror jeg såg gutter av kullet på Syd.(Der er det ikke bra bur for rotter,akvarier uten hus :-x )Alle mine kommer fra MoaGård ;) Når du skal velge ut må du holde dem i hendene og "snuse" på hverandre(på deg altså...)Velg de roligste ;)

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

:)

De jeg har sett var på moa syd. Trodde der både var hunner og hanner? Kanskje det bare er hanner? De var 9 stk, ihvertfall.

På moagård sa de at de trodde de fikk inn et nytt kull om et par uker. Vet ikke om de er fra opdretter, men de på moasyd var ihvertfall det :)

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Og forresten det med burene er veldig sant! De bor jo i glasstanker, og alt de hadde der inne var en leke som hang i taket, som de kan gjemme seg i (men der var ikke plass til alle) og ei drikkeflaske. Og sikkert matskål. De har jo nesten ingen ting å finne på der inne. Ikke engang sprinkler å klatre på. De dakars små.. De var jo helt hyperaktive når de åpna døra bake for å bytte vann. De hoppa jo nesten ut.

Det var der jeg kjøpte buret mitt. Det er litt trist at der står fine bur som ikke blir brukt uti butikken, men de må stues inn i glassbeholdere:/

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Her er de :)

Så søøte :rottehode:

Image

Rottepasseren

Post by Rottepasseren »

hei :)

jeg overtok et par gutterottiser her om dagen, og tenkte også umiddelbart på å bygge på buret som fulgte med dem. For dette buret var helt av plast med gitterluke på toppen !!! :roll: :shock: ingen ting å klatre på.

minner om dette
Image

ca 60* 40 i grunnarela og rundt 40 cm i høyde. Min tanke var å ta av toppen, få tak i minknetting og lage fire vegger, og sette overdelen på som tak. så det er jo en mulighet. Og så lage en stor luke forran , eller evt flere luker så det er lettere å få tak i rottene. For å rense måtte jeg ha løftet overdelen av.

Men i steden så hentet jeg frem et parakittbur jeg hadde på kjelleren, syntes først det var DIGERT , men med dyrene og alt mulig inni, så er det ikke større enn det bør være.

Målene på dette er ca 90 *50 , og høyde 80 cm. Og noe særlig mindre enn dette tror jeg ikke man bør ha.

kan du ikke be om å få bytte inn det nye buret da, og så kjøpe ett større?

Synes også det er viktig at burene er fine å se på, for de står sentralt plassert i stuen.

her kan du se mitt bur, og så kan du jo sammenligne målene med ditt :)

Image

Hvordan dyrebutikker i det heletatt kan komme på å selge plastbur til klatrende dyr som rotter, det forstår jeg ikke ...

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Tviler på at jeg får bytte det inn siden jeg har brukt det, dessuten tipper jeg folka der hadde komt til å selge meg det buret der uansett, for det er det eneste jeg har sett der som er så stort. Og det sto også hamster/rottebur på det:S

Men som sagt, så har jeg regna på burkalkisen og hvis jeg utnytter plassen bra kan jeg ha to små hunnrotter der, ihvertfall de første månedene:)

Nå har jeg forresten latt fantasien få løpe fritt, og begynt å lage rotteutstyr før det er sikkert at jeg skal få meg rotter engang :lol:
Laga en slags dobbel-hengekøye. Den var egentlig ganske fin! Er litt stolt nå:P

Rottepasseren

Post by Rottepasseren »

har du bilde av buret ditt?

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Image

Det høres kanskje litt dumt ut, men det ser faktisk mindre ut på bildet, enn det er i virkeligheten

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Med litt "uteplass" blir det så bra så :thu: ;)

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

:D

Jeg har planer om å (Hvis jeg finner noen slags plater til å bruke som "gjerde") lage en lekegård utenfor buret hvor de kan få springe masse hver dag, med meg til stede :) Og buret kan stå inni "gården" og være åpent så de kan gå inn og ut som de ønsker:)

Rottepasseren

Post by Rottepasseren »

hehe, jeg synes også buret mitt ble mindre på bilde enn i virkeligheten.

Klarer de å klatre i tunellene?

Synnøve
Stjeler mat

Post by Synnøve »

Når de blir utvokst greier de sikkert ikke det. Men når de er så små som de er nå, tror jeg ikke det skal bli noe problem.

Skal ommøblere der inne da. Skal gjøre slik at alle rørene er oppe, utenfor buret, med kun et rør på hver side som går ned i buret. Så skal jeg lage stiger og broer de kan komme seg opp på plattformene med. Da tar ikke rørene så stor plass og jeg kan henge inn hengekøyer, tau osv :)

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Hei. Et lite tips om de plastlokkene på toppen. Rotter kan finne på å gnage på de rareste ting, så ville kanskje laget til noe av stål eller netting til å stenge de med når rørene ikke er i bruk...

Post Reply