Nå nærmer det seg!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

toffus

Post by toffus »

Skal dra snart å hente de! :bravo:

Det var den lengste skoledagen jeg kan huske, satt nærmest og telte sekunder ;P

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Gratulerer og lykke til :D :bravo:

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

lykke til ja! :)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

toffus

Post by toffus »

Da har de vært i hus en stund :) De heter Luna & Dult, etter Harry Potter.

I starten hadde jeg de ca. 1 time i sofaen med meg,så de skulle bli vant. Luna småbet litt på fingrene, er dette vanlig? :P
Også når man løfter de opp, så prøver de å løpe fra hånden (men det er jo ikke så veldig vanskelig å "fange" de akkurat), hvordan kan jeg trene de på å ikke løpe fra hånden? :)

Og sist, skal jeg bare holde på med de, så blir de tamme? Det jeg gjør nå er å ta de ut fra buret,også holde på litt med de, ( som å ta de inn i genseren,stryke de osv.) er dette riktig framgangsmåte? :)

Ble en del spørsmål,hehe ;P

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

gratulerer med de to nye i hus :D det du kan gjøre er at du kan tilvenne de, venn de til å bli holdt å håndtert, gi de godbiter fra hånden din osv så de blir vant med deg å lukten å hendene dine.

jeg holder på selv med tilvenning med min ene frøken, tror noen var veldig slem mot henne engang, for hun hater å bli holdt å håndtert av menneske hender virker det som :( starten var veldig vanskelig, for både meg å roxy, men etter bare 3 dager er det stor fram gang :) men nå tror jeg hun begynner å bli ganske lei den hånteringen av henne for hun var flink på morgenen i dag men nå på kveldingen så var hun bare flink til og begynne med. :roll:

men som sakt prøv på det samme, holdt på med de litt hver dag, gi de pauser,på gulvet å godbiter som belønning :)

spørsmål nr 2, det med små biting på fingrer er nok ganske normalt, de vil prøve smake å undersøke hva det er for noe, de gir seg nok med det om ikke så lenge :)
lykke til med de små :D
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

toffus

Post by toffus »

Vanskelig å få tak i Dult og få henne ut av buret, hun løper bare å gjemmer seg i røret. Tips? :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hvis rotta er veldig sky ville jeg anbefale å fjerne bur-utstyr som er slik at du ikke får tak i henne. Det blir bare stressende for dere begge hvis hun forskanser seg, og du må prøve å hale henne ut for å håndtere henne. ;) Jeg vet noen synes man skal gi rotta tid til å komme ut av seg selv, men jeg foretrekker å holde i alle rottene mine hver dag, for blant annet å sjekke om det er noe galt med dem (sykdomstegn). En av mine har perioder da han gjemmer seg for alt og alle, men han lar seg håndtere hvis jeg får ordentlig tak i ham. Han blir fortere trygg igjen hvis jeg håndterer ham mye. Derfor har rottene mine bare sovehus og hengekøyer hvor det er mulig å komme til. Gamle bukseben som henges opp er et godt alternativ :)

Røret får du sikkert bruk for når hun blir tryggere!

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

jeg tok vekk rørene i buret når jeg hadde kjøpt min ene rotte jente, å så byttet jeg de ut med sån myke kjøkken kluter som jeg nå bruker til henge køyer, rottene elsker de :D det hjalp meg mye når jeg skulle få tak min kjenerte roxy jente som bare gjemte seg hver gang jeg skulle ha henne ut, så det er ett godt tips

ta vekk rørene i buret, å bytt de ut med noe annet de kan sove i som du lettere kan få tak i henne :)

jeg har lakt mine rør på gulvet på leke rommet, å satt de inntil leke hus av papp esker sån at de får tunell inn å ut av leke huset :D
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

toffus

Post by toffus »

De har nok av hengekøyer,så det blir ikke noe problem. Hehe ;)

Men hun er helt gal etter å komme seg tilbake til buret igjen, løper og løper for å komme seg inn. Skal jeg bare håndtere henne mye så gir det seg etterhvert? :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Gensertrikset :D Søk så finner du mange eks på at det har funket bra for mange! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply