tantepose wrote:Tror det finnes mange fler folk som er uegnede til å ha dyr enn det finnes uegnede "kosedyr"....

Moderator: Moderatorer
Ikke som jeg vet. Det kan godt være at det er flere enn ett gen som styrer denne atferden! Uansett, så er den kodet for i genene og kan selekteres for eller imot, akkurat på samme måte som man har avlet på gjeteratferd i border collier.tantepose wrote:Noen som har fakta om et bitegen hos rotter?
Jeg harNoen som har fakta om et bitegen hos rotter?
Mhm, dette er det jeg har hørt/lest også.Det er påvist at en bestemt type aggresjon kan nedarves recessivt hos laboratorierotter, men genet er ikke bestemt.
Her er det om å gjøre at vi snakker samme språknår du snakker om at plassering i morens livmor kan forårsake biting virker det som om du glemmer deg litt; ytre miljøfaktorer kan ikke virke på rotta uten at det finnes et gen der å virke på!
Hvis det eneste bestemte er at rottebiting kan selekteres for eller imot er det vel kanskje flere enn èn måte å skrelle løken på? Det du skriver kan godt stemme, men bare sålenge det faktisk er dette man selekterer for. Det jeg mener er at man kan avle ut aggresjon av rotter som du skriver, men det kan være mulig å avle på mer spesifikke trekk som hva rotta gjør når den blir aggressiv. Du sier biteatferden ikke er kodet for, bare aggresjonen. Det er jeg ikke enig i!Matmor wrote:For ordens skyld: genene programmerer ikke rotta til å bite. Genene programmerer heller hvor lett den har for å bli aggressiv i bestemte situasjoner, eller hvor lett et aggresivt reaksjonsmønster (som biting) fester seg.