Info om kull G

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Info om kull G

Post by torasrotter »

Er ikke helt siker på hvor jeg skal poste denne, og forsåvidt ikke om det er ok at jeg poster den heller...
Men hele dataen min er total krasja :-x Så jeg får ikke tak i kjøperlisten til dette kullet, så derfor tenkte jeg at jeg kansje kunne poste her?? :hm:

Uansett fikk nettop Meld av Elisabeth ang hannen som hun kjøpte fra dette kullert. Her er det hun skrev:

Moco ble avlivet i går pga økende dominans og aggressjon. Han har bitt folk og han kom og kløp på hendene og det kunne lett eskalere til bitt. Han har også laget flere merker på burkameratene sine.
Da han både har bitt folk og andre rotter, og han ble verre og det ikke ble tatt med en gang, valgte jeg, i samarbeid med vet, å avlive i stedet for å prøve og se om det ville hjelpe å kastrere ham.
Han ble 11 mnd gammel...
Tequila er fortsatt søt og snill som bare det.


Vill også minne alle andre kjøpere om at de må huske å gi beskjed om det skjer noe (sykdomm, avliving, avl osv) på dette kullet..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Nicole
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 27 Jul 2009, 20:22
Contact:

Re: Info om kull G

Post by Nicole »

Huff! Jeg snakket med Larm ang pubertet rundt ett-års alderen på rotter at noen kan bli sann i en periode. Det er ikke så veldig unormalt heller tror jeg. Kunne ikke hun ha sotte han i et bur for seg selv en liten stund å se om det går over da? Vi er jo voldsom selv i puberteten :smack:
Hilsen Nicole, Remy, Spinky, Arthur, Celica, Tott, Lotta og Minnie + Tre små hærligheter! (Ole, Dole og Doffen!)
Se: http://www.rottatouille.webs.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Info om kull G

Post by Larm »

Dersom rotter blir aggressive så går det ikke over dessverre. Det blir kun værre :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Info om kull G

Post by Stine »

Når de blir aggresive i 1 års alderen er det ikke piberteten, men at hormonnivået i kroppen forandres, og selv om det hadde vært puberteten er det ikke akseptabelt. Mennesker skader jo ikke andre menensker fordet, ikke de fleste iallefall.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicole
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 27 Jul 2009, 20:22
Contact:

Re: Info om kull G

Post by Nicole »

Nei du har jo rett i det. Men det er dyrs måte å beskytte seg på om de er redd eller forvirret. Litt anderledes enn oss. Men nå går vi ikke rundt og biter heller når vi er redd da. Så anderledes på flere måter ja, men også like på flere måter :)
Jeg vet ikke, men jeg hadde prøvd det slik som jeg sa.
Hilsen Nicole, Remy, Spinky, Arthur, Celica, Tott, Lotta og Minnie + Tre små hærligheter! (Ole, Dole og Doffen!)
Se: http://www.rottatouille.webs.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Info om kull G

Post by Larm »

Det har vær prøvd i åresvis, men når rotter blir sånn så hogger de alle til blods både mennesker og dyr, så du ikke kan ta i de i det hele tatt :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Info om kull G

Post by Stine »

Vi hadde en rotte som var slik. Først var han snill med alle rotter og mennesker. Rett etterpå bet han av 5 cm av halen til en, og angrep alle rotter. Han var snill med mennesker en stund, før han også begynte å bite alle untatt meg, men selv jeg stakk aldri fingrene inn i buret. Han døde kun 1 år og 3 mnd gammel, mest sasyneligvis pga ensomhet :(
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Info om kull G

Post by torasrotter »

ja jeg støtter avgjørelsen hennes 100%.. Man kan ikke ha en aggresiv rotte løpende rundt.. Det eneste det ender opp med da er jo at man selv blir redd for rotta, og det er ikke noe greit :( I tilleg så tror jeg ikke de agressive rottene har det så godt med seg selv :cry:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Nicole
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 27 Jul 2009, 20:22
Contact:

Re: Info om kull G

Post by Nicole »

Uff, nei! Det er jo sant. Jeg tenkte det at rotta hadde kanskje gitt seg om den fikk litt fred. Men tydeligvis er det ikke mulig. Det er veldig synd :(
Hilsen Nicole, Remy, Spinky, Arthur, Celica, Tott, Lotta og Minnie + Tre små hærligheter! (Ole, Dole og Doffen!)
Se: http://www.rottatouille.webs.com

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Info om kull G

Post by Elisabeth »

Adferden hans utviklet seg til det verre over tid. Det første man kan velge å tolke som tegn, var at han var veldig hard mot guttene han fikk til selskap, som kom og var 5,5 uker gamle i begynnelsen av februar.
Så, i begynnelsen av sommeren, var det en gang de fikk komme ut, og han ble helt på styr, gikk rundt og fnyste og bustet seg. Så, helt uten grunn, gikk han bort og kløp nedover hånden min mot håndbaken. Det gikk til slutt hull på huden inni hånden.
Så har han gått ute sammen med meg og en venninne. Jeg ga ham beskjed om at jeg ikke gikk med på at han skulle tisse oss ned hele tiden, da ble han skikkelig sur og gikk rundt som et lite piggsvin. Han gikk rundt på fangene våre og opp i armene. Venninnen min tenkte seg ikke om, og da han gikk i armkroken hennes, klemte hun ham bittelitt mer mot seg. Da hugget han ned i underarmen hennes, så hun blødde.
Jeg har sett merker på de to han gikk med i hvert fall 3-4 ganger, nå har de merker begge to.
Jeg har fått hjelp til å evaluere tilstanden hans, og sett at han var bare blitt verre, og ble sint bare folk løftet ham og i hvert fall hvis man holdt ham fast. Han var ikke redd eller usikker. Alt tydet på at han bare hadde fått det for seg at han var kongen på haugen og skulle være alfa for både rotter og folk. Og han fant visst ut at han kunne få "respekt" fra oss mennesker ved å klype og bite.
Det har sikkert gått 3 mnd siden han bet meg, så han har fått masse tid. Jeg hadde egentlig lyst til å prøve å kastrere ham, hvis det kunne hjelpe. Men han lagde merke på begge burkameratene med bare få dagers mellomrom, og han har lært seg den adferden mot folk og andre rotter, så sjansen for at det skulle hjelpe så mye var liten.

Han var veldig søt da han var liten, og jeg kommer til å savne ham...
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Re: Info om kull G

Post by Linda »

Jeg drar opp denne tråden igjen for å informere om at Josefine fra dette kullet ble avlivet pga late onset megacolon den 6/8-09, hun ble 10 mnd og 25 dager gammel. Diagnosen er satt av veterinær og bekreftet ved obduksjon. Jeg mistenkte at noe var galt fra jeg overtok henne da hun spiste veldig lite av ting. I starten tenkte jeg at hun var kresen i matveien siden hun ikke spiste tørrfor blant annet og spiste minimalt av andre ting. Jeg har også Emma fra dette kullet, og etter hvert syns jeg vekten dems skilte seg betraktelig fra hverandre. Josefine veide 240 gram og Emma veier 470 gram. Da Josefine var rundt 3 mnd gammel begynte jeg å diskutere med andre om hun kunne ha megacolon da jeg oppdaget at hun hadde problemer med avføringen. Det stakk alltid litt avføring ut av rompa på henne som hun ikke klarte å presse ut, dette i tillegg til matvanene hennes sa meg at noe var feil med fordøyelsen hennes. Men hun var slank og fin på dette tidspunktet, så det ville blitt vanskelig å få stilt en diagnose. Når hun var fra 8-10 mnd begynte jeg å finne unormal avføring i buret ved burvask, store klumper som så ut som snuspriller, av og til enda større avføring. Så en dag da hun var 10 mnd kjente jeg en kul på høyre side av buken hennes, jeg trodde først det var en kreftsvulst så jeg dro til vetrunæren. Først tok hun ultralyd av kulen uten resultat. Deretter tok vi flere røntgenbilder som viste at hele buken var full av avføring, derfor stakk en del av tykktarmen ut (som var full). Da ble diagnosen megacolon stilt og jeg måtte hjem å prøve å få henne til å gå på do.. Hvis ikke dette skjedde i løpet av de neste dagene, var det fare for at tykktarmen ville sprekt, og Josefine ville fått en smertefull død. Jeg satt henne i reisebur på mandagen. Jeg prøvde med avføringsmiddel, lett massasje, og kost som skulle sette fart på fordøyelsen får å få henne til å gå på do. Da det var gått en uke etter jeg kjente "kulen" på siden og hun fortsatt ikke klarte å gå på do tørte jeg ikke vente mer. Josefine strittet på dette tidspunktet pelsen til værs og, så det sa meg at hun hadde smerter og det var på tide å la henne slippe, før dette endte galt. Bilder er lagt ut i helsekartoteket: viewtopic.php?f=37&t=10152

Dette er veldig viktig informasjon å få ute til alle kjøpere fra kullet, da det også har vært en tråd tidligere om megacolon hvor broren til Josefine, Makalu var far til et kull hvor flere av ungene hadde oppblåst mage og måtte avlives. viewtopic.php?f=4&t=9702

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Info om kull G

Post by torasrotter »

Jeg vill gjerne få lov til å legge til en liten ting.. Når jeg solgte rottene mine sluttet jeg å være mye inne på forumet her.. Jeg sendte med stamtavle med de fleste rottene når jeg solgte de, frem til pcen min kræsjet og jeg mistet alt av informasjon.. Men dette med at det har vært et kull med megacolon i, som kommer fra mine linjer har ikke jeg hørt noe om fra noen!! Og at Camilla Langenes har prøvd å få tak i meg men at det har vært umulig er helt idiotisk å si, da jeg har hatt samme telefon hele tiden, og ikke har byttet nr..Marlen wolff har jo hele tiden kunne få tak i meg for å oppdatere om hvordan det har gått med hennes hanne fra dette kullet.. Camilla har også hatt mail adr min, men jeg har ikke mottat noen mail.. For å være helt ærlig har jeg ikke fått noe tilbakemeld fra noen kjøpere før jeg startet denne tråden.. Jeg beklager at jeg meldte meg litt ut etter jeg solgte alle rottene mine, men det var ikke min intensjon å ikke si ifra om evt problemer som dukket opp på kullet.. Jeg fikk en mail av annbrit (avleren til Amelia) der hun sa hun hadde hørt rykter om at det var født et kull med MC, og det var første gang jeg hørte om det i det hele tatt.. Desverre fikk jeg ikke svart på den med en gang..

Det er jo kjempe bra at vi da har denne tråden slik at vi kan få ordnet opp i dette kullet..Men jeg har vært tilgjengelig på både sms, mail, telefon og på pm her hele tiden.. Svarer litt seint på mail kansje da jeg ikke sjekker den så ofte.. Men jeg vill også presisere at det står i kontrakten at det er fare for MC ved HW, og at jeg skal konsulteres før noen av de avles på, og jeg skriver også at om de så alikevell velger å avle, så bør de velge en partner som er self eller irish..

Jeg sier gjerne unnskyld for de feilene jeg har gjort, men jeg finner meg ikke i å lese tråder der det spres rykter om meg som ikke stemmer,.. Og jeg har verken motatt noen mail, pm eller meld av camilla langenes.. Makalu var ikke agressiv når jeg solgte han, og jeg kan ikke forstå hvordan hun kan si at han er det.. Jeg får ta meg en tur på besøk å se om han virkelig er agressiv.. Og sist men ikke minst.. Er det kansje ikke litt tvilsomt at når hun skriver at hun raskt merket at han var agressiv, valgte hun fortsatt å bruke han i avl?? Jeg sier ikke at det er noen som lyver her, men at man kansje har overdrevet litt..

Håper dette klarer litt opp i ting, og at folk forstår at det er viktig å gi beskjed om slike ting med en gang det skjer.. Jeg hadde ikke lest tråden til camilla før nå, og det er heller ingen andre som har gitt meg beskjed om det som nevnes i den..hadde jeg vist om dette, ville jeg selvsagt gjort det jeg kunne for å ordne opp i det.. Er det noen andre som har hatt problemer med å få tak i meg, så beklager jeg..

Men til mitt forsvar ville jeg vell ikke opprettet denne tråden, hvis jeg ikke var intr i å få oppklaring i problemene ang dette kullet..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Info om kull G

Post by wollf »

sorry tora, trodde jeg hadde gitt ut info om dette og nevnt det til deg. kan hende jeg har gjort det i forbifarten, men blir mye tullsnakk også når vi ringes:P men info ligger da ute så nå vet alle dette og håper ingen velger å avle videre på disse linjene

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Info om kull G

Post by torasrotter »

Ikke noe problem.. Nå har jeg fått sagt min sak, og det var egentlig det viktigste ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Info om kull G

Post by wollf »

en ting jeg lurer på....

hvorfor fortsetter folk å avle på disse linjene bevist om de vet om dette?

Post Reply