Usikker, ny rotteeier

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Usikker, ny rotteeier

Post by MereteAH »

Vi er to voksne som tok til oss to rotter for tre uker siden. De var levert inn for avlivning, vi kunne ikke la det skje, er glad i dyr og har både tid og plass. De er nydelige, men ikke trygge enda, etter alt de må ha vært gjennom. De ble flyttet to ganger før de landet hos oss. Det lykkes oss å få tak i tidligere eier, som sa at de er ca 1 år, hunnen drektig, hun har hatt et kull før. Jeg liker det ikke, men forstår at det er sannsynlig, siden disse to har gått sammen! Han har blitt ganske fortrolig, hunnen har bitt meg hardt og er mer skvetten. Jeg syns ikke hun ser svanger ut, bortsett fra at hun biter. Jeg har ingen erfaring, men nå har det gått 21 dager - og ingen barn!? Vi skilte dem da vi fikk vite at hun antagelig var svanger, visste ikke når babiene skulle komme, men nå har vi de sammen igjen litt hver dag da vi syns det er feil for dem å være alene. Vi har kjøpt to nye bur (et Jenny) og masse utstyr. Hvor lenge kan hun "holde igjen" barn, kan hun ha "abortert" uten at vi vet det? Bør vi kjøpe en ny venn til dem hver, selv før vi vet om hun skal føde? Takker ydmykt for svar, da vi tar dette veldig alvorlig og seriøst og vi er usikre på hva som er lurt nå.
MereteAH

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by renya »

Hei!

Så flott at dikke har tatt imot bruktrotter! Snille menneska. :)

Så vidt meg bekjent, så er det mulig at dei held igjen fødselen nokre dagar, men det er nok ikkje så vanlig. Det burde være mulig å sjå det på ho om ho virkelig er drektig, større brystvorter, mage osv, men om det er vanskelig å håndtere ho så blir det jo ikkje så enkelt. Ein vanlig drektighetsperiode er på 21-23 dagar om eg hugsar rett.
Det er mulig at dei absorberer nesten heilt opptil ein eventuell fødsel, så du kan jo være "heldig" slik sett.
Eg vil -ikkje- anbefale at du har dei i lag, parring går veldig kjapt og er praktisk talt umulig å forhindre!

For min del så trur eg ikkje at dei tar nokon skade av å være nokre dagar åleine, i allefall fram til du veit om ho faktisk får unger eller ei, det burde ikkje være så lenge igjen til det er avklart.

Om det skulle vise seg å ikkje bli unger av det, så kan du jo vurdere å kastrere eller sterilisere, då kan du la dei gå sammen. Men ellers er ein ny kompis til kvar nok det mest ideelle. Dersom du har kapasitet til det vel å merke, to blir fort tre, osv. :) Om du f.eks. kastrerar hannen så kan dei gå ilag igjen etter to veker er det vel?
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by Larm »

Høres rett ut Renya.

Hvis hun er drektig vil du kunne kjenne at hun har fostre i magen hvis du kjenner forsiktig etter. Det vil da være harde klumper inne i magen hennes. Dersom alt er mykt, ingen klumper, og hun ikke er tykk, så er hun nok ikke drektig. :D

Hun må IKKE gå sammen med en hannrotte, så dere bør finne en rottevenninne til henne og en rottekamerat til hannen.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by MereteAH »

Tusen takk for gode tanker og råd, vi skal kjenne litt på henne i morgen, med hansker på - hun biter som sagt hardt (jeg lager en skarp lyd, og håper det vil bli bedre etter hvert). Var og tittet i dyrebutikk idag. De hadde to tamme, snart 4 mnd gamle jenter, jeg kan ta begge. Ville helst hatt fra oppdrett, men føler at dette haster. De sturer, særlig henne, når de er alene. Trist. De to unge virket jo lettere for oss å håndtere. Men, mon tro om det vil skape problemer for henne å få to unge fremmede inn nå, hvis hun er svanger. Bør nok se an over helga og håpe at det mot formodning ikke fins noen babier. Syns oppdrett hører med til oppdrettere. Jeg har hatt stor glede av forumet her, har lest og lært, og er takknemlig for denne sjansen til å bli kjent med et så flott og misforstått dyr som tamrotta. TUSEN TAKK for hjelpen!
MereteAH

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by renya »

Lykke til, og du får gjerne holde oss oppdatert. :)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

K Salas
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 07 Dec 2008, 01:53
Location: Oslo
Contact:

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by K Salas »

Så fint at dere har tatt til dere disse to. :)

Flytting og stress kan føre til forlenget svangerskap eller absorbering av eventuelle unger. Vent noen dager til for å være på den sikre siden, det er jo ingen vits å anskaffe to nye rotter i dag og så ende opp med et kull på toppen av det hele.

Jeg ville aldri latt de gå sammen ute, aldri, det tar bare noen sekunder, og så ender du opp med unger. Selv om de sturer nå, ville jeg gitt de mye oppmerksomhet og latt de slå seg ordentlig til ro i sitt nye hjem før jeg tenkte på å anskaffe flere rotter.
Og jeg ville helt klart gå for en oppdretter. Det er mange her på forumet som avler, og som gjør det bevisst og ordentlig. Anskaffer du rotte fra oppdretter er det tryggere både for deg og for rotta med tanke på både genytt og sykdommer. Sjekk oppdretterlisten viewtopic.php?f=5&t=9358
Nå er det jo også snart rottefesten der du faktisk kan møte folk som driver med rotter, hvis du ikke bor for langt unna, er det kansje en god ide å ta seg en tur.
Et annet alternativ er jo å se seg om etter flere omplasseringsrotter. Det er mange der ute som trenger et stabilt og trygt hjem. Ta en titt på markedsplassen her på forumet, på finn og på dyrenett.

Lykke til med rottene. :)
Charlie, Dita, Ilsa og Perleprinsen Valemon Høstlykke

Rottene mine, Rotteslottet
Hengekøyer jeg selger, Rottetopia
Museoppdrettet mitt, Mustopia

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by MereteAH »

Jeg er, som sagt, absolutt enig i at det er fordeler for både to- og firebente med seriøst oppdrett, uansett dyreart. Jeg har hatt hund i 35 år og har alltid verdsatt planlagt avlsarbeide framfor spontane kjøp av dyr i hytt og pine. Dyrehold er for min del en livsstil, jeg elsker dem, jeg har selv holdt foredrag om tema, vel og merke mht hund-ulv, atferd, språk, trening etc. Nå, med rottene er jeg redd for at de ikke skal trives, syns hun virker sur, ensom og pjuskete. (Kan ta et bilde idag da vi skal sjekke maven:) Ikke så lett for oss, for hun biter hardt, men med hansker så går det bra. Takk for bekreftelse på at mine egne tanker er riktige, at vi må AVVENTE over helga, før vi får flere. Jeg ser jo med en gang at det er tre jenter tilgjengelig, kanskje noe for meg? Godt å få snakket med noen erfarne, setter pris på det, tusen takk.
MereteAH

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by Lyngrottene »

Jeg synes det er supert at du spørr sånn rett ut :) :akt:
Er jo slik mann lærer, en plass må mann jo begynne :)

Lykke til :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by MereteAH »

Idag har "Lars" poppet øyne mens han ble klødd og kost. Dette lover bra. "Dot" derimot er urolig og biter. Jeg er forøvrig usikker på om hun biter fordi hun er redd eller sint, eller om hun "tror" fingrene mine er mat, samme hvor jeg har dem? Hun satt i kroken av buret idag, mens jeg holdt ansiktet helt nære henne og kostepratet, jeg følte stor nærhet med henne da, men vet ikke om hun var truende, redd eller "vennlig imøtekommende" der hun satt. Min datter holdt henne med hansker senere, mens jeg kjente etter unger; jeg kjente kun en myk mave. Her fins et bilde, om noen har lyst å ta en titt: http://i300.photobucket.com/albums/nn5/ ... otmave.jpg
MereteAH

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by renya »

Det ser ikkje så veldig gravid ut, etter mine uerfarne auger. Kan jo være eit ittebittebittelite kull, kor mange dagar har det vore no sidan dei vart separert?

Har du voge dei?
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by Matmor »

Hun så ikke akkurat høygravid ut, selv om magen synker innover noe når man legger en rotte på ryggen. Dessuten ser det ut som om hun har pels rundt dievortene. Den forsvinner noen dager før fødsel for å gjøre det lettere for ungene å finne fram. Vi får bare krysse fingre for at hun ikke ble gravid da de fikk gå sammen igjen. :thu: I motsatt tilfelle ser du vel magen i løpet av et par uker.

Flott at Lars ser ut til å trives i ny bolig!

Det er lite trolig at hun tror at fingre = mat uansett hvor hun befinner seg. Noen ganger har rotter fått mat gjennom sprinklene på buret. Da venner de seg ofte til å bite på alt som kommer gjennom sprinklene, men Dot er nok enten sint, redd eller begge deler. Hvis du har en gammel, brukt T-skjorte eller annet kasserbart plagg kan det lønne seg å legge det i buret hennes så hun venner seg til lukten et sted hun kjenner seg trygg.

Bare et tips før du skaffer deg burkamerater til de to: Hvis Dot er veldig engstelig eller sint, kan det hende hun kommer til å avvise nye burkamerater. Hvis du kan få lov til å "låne" en (eller flere) rotte(r) før du bestemmer deg om å ta henne (dem), ville det vært det beste. Det kan bli litt anstrengende å plutselig sitte der med tre bur, fire rotter og behov for enda en rotte til burkamerat for den Dot ikke vil vite av. Forhåpentligvis går det fint, og Dot kan kanskje til og med lære av nye burkamerater at dere ikke er farlige. Hunner pleier slett ikke være like vanskelige ved introduksjoner som hanner har ry på seg for å være, men i og med at dere ser hun har problemer kan det være lurt å bygge inn et sikkerhetsnett i ordningen :)

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by MereteAH »

Takk for gode råd! Jeg må fortelle, Dot stikker ikke lenger unna når vi kommer inn i rommet, hun står mot gitteret eller holder på med hva jeg vil kalle "naturlige rotteaktiviteter" :o) Det er framskirtt. Hun fikk jo et mye større bur enn det hun kom i. Hun har fått endel saker, og det ser ut som hun trives, i alle fall beveger hun seg rundt, sjekker ting, spiser etc. Bare synd jeg ikke våger å håndtere henne uten kraftige hansker. Trist synes jeg. Håper på bedring over tid også mht dette, og er glad for at hun er tryggere alt. Har lyst på to hunner til. Idag snekrer vi videre på et stort "hyllebur". Biter rotter forresten gjennom slik vanlig hønsenetting? Og takk for info om rottefest - det hadde vært artig. Dato er desverre samme helg jeg er i Sverige for å se på SM i freestyle (danse med hund).
MereteAH

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by Matmor »

Biter rotter forresten gjennom slik vanlig hønsenetting?
Med litt iherdighet, dessverre ja... Men det finnes visst noe som kalles revenetting som er kraftigere. Jeg vet bare ikke hvor store åpningene er, og hvor man får kjøpt det. Elfa-hyller er kanskje en mulighet, men de faller en god del dyrere.

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by MereteAH »

hmm.. vi holder på med ekstraburet, har brukt hønsenetting, hyller, vinylbelegg Men forstår at jeg må øke på - kan hende det holder med et lag til, slik at det blir dobbelt? Endel går bort til tykt listverk/dører etc. TAKKER FOR INNSPILL
MereteAH

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Usikker, ny rotteeier

Post by Itchigo »

De selger sånn kraftig netting på dyrebutikker noen steder hvet jeg. Med små hull i :)
Aurora

Post Reply