To nydelige rottejenter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Jeg har nå fått meg to rottejenter, men jeg synes ikke dette er bare lett!
Lurer litt på to ting...

Hvordan er det best å temme dem?
Jeg har tatt de ut litt begge to, latt dem krype under genseren min osv.. Men jeg tør ikke gjør det så lenge for de blir mer og mer gira, så er redd de hoppe ned på gulvet. Ellers så har jeg fristet dem med mat osv inne i buret, og igår ville de begge ta mais fra hånden min! ;)
Er det bare å forsette slik for å få dem tammere?
Jeg synes det er litt ekkelt også, for de biter meg forsiktig i fingeren når jeg skal ta dem, klappe dem o.l. Er dette noe de slutter med når de er mindre nervøse?

Så lurer jeg på en ting til, hva gjør jeg for å ikke ha så mye lukt i buret?? Har ikke hatt dem en uke en gang, men allerede lukter det ganske sterkt tiss. Hjelper det å ha en do i buret? Har lest en del forskjellig...

Takk for svar. ;)

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: To nydelige rottejenter

Post by BlackNenne »

Jeg tror du bare skal fortsette slik du gjør, så går det nok snart fremover.
Rotter ser ikke så godt og da spesielt de med røde øyne, så rolige bevegelser er lurt slik at man ikke skremmer de. :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: To nydelige rottejenter

Post by Matmor »

Det forsiktige bittet er en advarsel, beskjed om at "jeg er skeptisk og kan komme til å bite hardere hvis du presser meg". At de ikke har bitt hardere så langt tyder på at du håndterer dem riktig :)

Hva slags bur og strø bruker du? Hvis buret er litet eller tett lukter det raskere enn hvis du har et større bur med flere ting i som de kan klatre på og legge seg i. Avispapir, som er det billigste strømaterialet, går også for å være det det raskest begynner å lukte av.
:rat:

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Tusen takk for svar.

Vi har et ganske stort bur, og høyt.. Bruker noen slags pellets nede i bunn. Men jeg tror kanskje de tisser ganske masse i huset så får vel bare bli flinkere til å skylle de oftere.
Har tatt en ut om gangen en liten stund hver dag, så håper vi klarer dette! :D

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by Stine »

Hva er de pelletsene laget av? Altså , er det tre eller hemp/resirkulert avis? Om det er tre er det nok laget av bartrær, som ikke er bra for rottene.. Når de tisser på det lager treet fenoler som er skadelige for lever og immunsystem, og derfor får rottene lett LVI ( Luftveisinfeksjon) pga deres sårbare luftveier. LVI kan ha dødelig utfall...
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Jeg liker ikke denne lukt altså. Er vant til at bur lukter hvis man ikke gjør rent ofte nok, men rotteburet stinker jo uansett... :?:
Jeg byttet på buret igår, og vasket hus og etasjer, men idag stinker det igjen.

Begynner å lure på om det er to rottegutter jeg har fått, med mindre jenterottene også lukter og tisser noe helt enormt.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by Larm »

Det beste strøet som lukter desidert minst er Yesterdays News som er laget av papir. :bravo:
Anbefaler alle å bruke dette :bravo:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Skal kjøpe dette, men nettbutikken fønker jo ikke.... :shock:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: To nydelige rottejenter

Post by Larm »

Vi selger ikke yesterdays news her i nettbutikken. ;)
Det kan kjøpes i noen dyrebutikker og hos noen veterinærer.

Hvor i landet bor du? Hvis du forteller det, kan det godt være at noen av medlemmene kan tipse deg om hvor du kan kjøpe dette.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Ah, nei da så.. :lol:

Jeg bor i Stavanger.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: To nydelige rottejenter

Post by BlackNenne »

Siden jeg er en av svært få her på forumet som bor i nærheten av Stavanger, så burde jeg vel komme med en godt tips, men sannheten er at det er nesten umulig å få tak i noe godt burstrø i dyrebutikkene i Stavanger/omegn. Derfor har jeg bestilt det de har i nettbutikken til Ntf. Tidligere pleide jeg å få tak i yesterdays news hos den lokale veterinæren, men de tar ikke inn lenger fordi jeg var den eneste som kjøpte. :roll:
Men jeg bor et lite stykke utenfor Stavanger, så det kan godt hende at det finnes veterinærkontorer der inne som selger yesterdays news. :)

Når det gjelder lukt, så merker jeg meg at nye rotteeiere ofte syns det lukter litt stramt og jeg skjønner ikke helt hvorfor... Kanskje det er bare det jeg er vant til det. :P
Her er det for tiden 7 rotter, buret vaskes ca 1-2 ganger i uken og hyller tørkes av med klut hver dag, men ingen ubehagelig lukt.
Rotterburet står i stua, der det er ekstra stor takhøyde og god ventilasjon, så det kan jo bidra til at lukten ikke blir så "konsentrert". Har merket meg at når rotteburet står på et mindre rom hos svigermor når vi er på ferie og slikt, så lukter buret mye fortere selv om vi bare har vært borte et par dager.
Så hvis du har buret på et lite rom og har mulighet til å flytte det til et større og luftigere (ikke trekkfult og kaldt), så kan det hende det hjelper. :)

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: To nydelige rottejenter

Post by Tellus »

Grattis med nye rotter :sol: Lukter det av strøet eller buret? Noen ganger er det tiss på sprinklene, og det lukter en del. Da kan du prøve å vaske det bort med litt sitronsyre :rottehode: Ellers lykke til :D

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Synes bare det lukter verre og verre jeg altså, og når har jeg prøvd å bare tørke av etasjene og som sagt byttet jeg igår. Helt ærlig synes jeg det er en grusomt skjemmende lukt, og dette er ikke etter en uke en gang..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: To nydelige rottejenter

Post by Matmor »

Er det et nytt eller et brukt bur du har? Hvis det er brukt kan det være det er "innsauset" i rottetiss allerede. Da hjelper vask bare litt...

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: To nydelige rottejenter

Post by Lorien »

Det er et helt nytt bur som ikke har blitt brukt før og det har ikke blitt brukt i 1uke en gang.
Jeg har som sagt byttet bur en gang allerede, vasket hus og etasjer men alikevel lukter det helt grusomt....

Post Reply