Beste måte å avlive henne på..?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by tronni »

Jeg vil absolutt det beste for dyrene mine, og det var derfor jeg foreslo dette. Da er det over før en vet en er blitt truffet. Men det var en del motstand her, og jeg vil velge å høre på andre som også har rotter. Derfor har jeg snakket med dyrlegen og han/hun vil komme hjem til meg på mandagskvelden og ordne avlivingen.

Tror det passer godt med tidspunktet, så får jeg litt kvalitetstid med henne først. Hun er ennå ved helse nok til å springe litt rundt, men jeg ser at det vokser hver dag, og den ene bakfoten hvor den støste byllen er, brukes mindre enn før (limp, som det heter på engelsk). Sover mye de siste dagene.

Godrotta <3 Pom er den hvite i midten : )
Image

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Marita777 »

Jeg fikk avlivet den ene rotta mi hos dyrlegen i går.
Men jeg har opplevd to ganger nå at de setter den første sprøyta i magen, og dette synes jeg er helt forferdelig.
Rotta jeg måtte avlive var gammel og hun bare lå der, men med en gang sprøyta vart satt, så peip hun og gjorde motstand. Helt tydelig at dette gjør kjempe vondt...kan jo bare tenke hvordan det ville vært selv.

Har dere opplevd at veterinærer gjør dette?
Jeg synes det absolutt virker bedre når de får den i nakken...ikke magen! :O
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by wollf »

:sjokkert: de skal legges i narkose først, avlivnings sprøyta er kjempe vond jo...

MissGuardian

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by MissGuardian »

Når jeg har måttet avlive har de vært bedøvd først...

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Marita777 »

Ja, men de pleier å få to sprøyter hvor den første er "bedøvelse/sovemiddel" og den andre avlivningssprøyte.
Jeg har vært vant med at de setter den første sprøyta i nakken og den siste sprøyta i hjertet, når de har sovnet vel og merke.
Men de siste gangene har de satt den første sprøyta i magen. Akkurat som om det er noe nytt de har startet med, men dette virker jo utrolig vondt. Den første rotta jeg opplevde dette med, døde rett og slett av sjokk. Hun var allerede død da den siste sprøyta vart satt.

Jeg bare lurer på hvordan det kan være bedre å sette en sprøyte i magen istedet for nakken?
Etter mine erfaringer, så har ingen av de andre rottene som har fått spøyte i nakken gitt et pip fra seg. =/
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

MissGuardian

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by MissGuardian »

Min fikk sprøyten i foten tror jeg.. Den siste sprøyten vet jeg ikke.. Klarte ikke se på..

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Marita777 »

Det hørtes jo heller ikke særlig behagelig ut... :sjokkert:
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Ida.K »

Avlive hos dyrlege er nåk det beste :wink:

MissGuardian

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by MissGuardian »

Marita777 wrote:Det hørtes jo heller ikke særlig behagelig ut... :sjokkert:
Jeg tror det var i foten.. Eller lysken(?).. I alle fall i det området..
Men jeg går helst ikke til den dyrlegen lenger..(bare funnet en bedre)

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by rattie19 »

Ta rotta til dyrlegen. Det som jeg forundra meg over, var at han her som har avliva kaniner ville tilby seg å gjøre det på rotta. De er mye mindre først og fremst, og det som funker på en art kan gå (mildt sagt) jævla galt på en annen...! Om vet. tilbyr seg å gjøre det gratis og i tillegg komme hjem, så er du heldig og gjør det beste for den lille :cheerful: Og dette med å at noen vet. setter sprøytene i magen osv., kan man ikke spør om de kan sette det første skuddet i nakken (som er vel minst ubehagelig for rotta)? Er jo slik at noen vet. bare... gjør ting litt feil for de ikke har mye erfaring med rotter, og det syntes jeg er ganske synd :(
Thea og Prikken <3

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Marita777 »

Helt enig. Har man en veterinær som kan gjøre det ordentlig og i tillegg gratis, så burde det ikke være et spørsmål...angående sprøyte i magen, så var det en annen dyrlege denne gangen. Jeg hadde ikke forventa at hun også ville gjøre dette, og jeg rakk ikke å si noe før det var over. =/ Men neste gang drar jeg til en annen klinikk hvor jeg teit at de ikke gjør dette.
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Itchigo »

Det er lov å si til dyrlegen at du gjerne vil at han/hun skal sette den første i nakken. Hos oss så spørr de ofte etterpå, når rotta er sovnet, om jeg syns det er greit at de tar den siste i hjertet i stedet for i buken. Det kommer blod inn i sprøyten da, og kan være litt ekkelt, men jeg foretrekker det for da dør de med en gang. Uff, det er det værste med å ha rotter altså, avlivningen. Det er visst ikke så mange rotter som bare "sovner inn" hjemme...
Aurora

Marita777
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2008, 01:47
Location: Hønefoss

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Marita777 »

Har aldri blitt spurt om det, men jeg kommer i hvert fall til å si ifra neste gang.:/

Av de 7 rottene jeg har hatt som har blitt borte, så har jeg måtte avlive fem av de. Hun ene fant jeg død en morgen, mens hun andre så jeg dø.
Veit egentlig ikke hva som er best...De som jeg har måtte avlive har i det minste blitt gamle. Også veit man jo aldri om de faktisk hadde det vondt før de da døde.

Kunne ønske rotter ble noen år eldre i hvert fall, og at de holdt seg mer friske. Får bare håpe på en mirakelkur etter hvert.=/
Ulv - Katana - Kashira - Mocca - Hetti - Letti - Netti - Kastor - Pollux =D

R.I.P. Bjarthilde - Kebab - Tortilla - Pita - Snufs - Tiramisu - Kahlua

Post Reply