Beste måte å avlive henne på..?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Beste måte å avlive henne på..?

Post by tronni »

Da er Pom fri rukket å bli 2 år og 1 måned, men har to store svulster på fremre og bakre ben. Hun springer ennå rundt og er aktiv, men jeg tror ikke det varer mange dagene fremover, da jeg ser de tydelig blir større hver uke.

Den dagen hun setter seg på bakbena og ikke vil mer, vil jeg avlive henne på en mest human måte som mulig. Tenkte først på dyrlegen, men det er i seg selv en stor påkjenning å komme til et ukjent sted, ukjente mennesker, holdt fast og få en nål i magen. Er det andre alternativer som er roligere?

Jeg har en bekjent som hadde jobbet flere år med kanin før. Han fortalte at de avlivet de med et slag i nakken, og han tilbød seg å hjelpe meg dersom jeg ville at han skulle det. Er kanskje det et like godt alternativ, hjemme hos meg..? Eller vil noen fraråde noe slikt?

Pom fri <3 :cry:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Stine »

Jeg vil iallefall eanbefale deg å IKKE avvlive henne selv, det er heller ikke lov i følge norsk regelverk. Det kan faktisk gå feil, og jeg har hørt omrotter som har overlevd med knekt nakke.

Dyrlegen blir nok det beste alternatovet, prøv å komme når det ikke er såmange der, sånn at du får komme inn med en gang. De gir dem først en dose med beroligende, og deretter en overdose med sovemiddel. Og de stikker den ikke inn imagen, men i nakkeskinnet.
Om du har med en liten reisekasse kan de nok gi henne den første dosen nedi der, og så kan du ta henne opp og holde henne inntil deg etter det.
Last edited by Stine on 01 Oct 2009, 10:21, edited 1 time in total.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Larm »

Jeg ville ALDRI gjort det :shock:. Tenkt hvis det ikke går på første slaget. Det ville vært en aldeles GRUSOM opplevelse for stakkars rotten :cry:. En kanin er mye større og roligere enn en rotte.

Det mest humane er å ta rotten med til dyreklinikk, gi den en bedøvelse/narkose sprøyte slik at den sovner. Når den så sover kan den få avlivningssprøyten.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Battis
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 13 Aug 2009, 21:22
Location: Oslo

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Battis »

Jeg ville heller ikke gjordt det..
Rosita & Lupita

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Tiannina »

Jeg har avlivet to av mine rotter, begge hos dyrlege, kunne ALDRI gjort det selv..
Det gikk bra med begge, Bailey fikk den første sprøyten i kassen og den siste i armene mine,
mens Oscar fikk begge i armene mine.
Ingen av dem ble stresset av turen eller av at det var mye folk.
Det er vel forskjell fra rotte til rotte..
Men det beste, og eneste riktige (synes jeg), er å la henne slippe hos dyrlegen.
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Radney »

La veterinæren gjøre dette. Ikke gjør det selv.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by lucas »

Helt enig med de over!!! :rottehode:

tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by tronni »

Dette er en kar som har jobbet proffesjonelt med dyr i flere år, så han hadde nok ikke foreslått det dersom han ikke var sikker på metoden. Jeg er bare så redd for at hun skal ha det vondt de siste timene.

Men det var et overveldende flertall for dyrlegen her, så da blir det vel kanskje det. Dyrlegen gjør det gratis for meg.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Lyngrottene »

Da hadde jeg iallefall dratt til dyrlegen om du da i tillegg får det gratis. Det er uansett mest humant, og smertefritt for den lille. Da er det iallefall ikke snakk om økonomi heller ;)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by lucas »

Synes du skal ta den med til veterinæren. De sovner jo rolig inn, også får du det gratis uansett! Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg ville gjort selv om jeg måtte betalt ;)

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Tellus »

lucas wrote:Synes du skal ta den med til veterinæren. De sovner jo rolig inn, også får du det gratis uansett! Jeg er ihvertfall ikke i tvil om hva jeg ville gjort selv om jeg måtte betalt ;)
Enig ;)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by wollf »

måttet ta en på en slik måte og det er ikke mye morro. jeg måtte da hun ville pintes av å vente på vetrinær. så jeg vil ikke anbefale å gjøre det om det ikke er akutt. og rotteloover det er ikke forbudt om det er akutt. altså et friskt dyr eller et dyr som ikke står i nød skal ikke avlives slik.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Lyngrottene »

Samme her wollf, men hun ble sendt til obduksjon etterpå, og jeg ble anbefalt av en dyrlege og gjøre det om tilstanden virket kritisk....

Men anbefaler som sagt på det sterkeste og ikke gjøre det på denne måten, og heller dra til dyrlege om det er mulig. Og slikt skal ikke gjøres på friske dyr ;)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by Lucifer »

Hvis det er stresset ved å reise et nytt sted som er grunnen til at du helst vil unngå dyrlegen, kan du jo finne en som gjør hjemmebesøk. Det gjør min hvertfall.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Beste måte å avlive henne på..?

Post by torasrotter »

I dyrevernsloven står det at om dyret er i akkut nød, og det er ingen mulighet for å få tak i vetterinær er du påbudt å gjøre det du kan for at dyret skal slippe å lide... Men det er alltid det beste å ta de til vetten om du har mulighet til det :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply