Har en rotte, skal få en eller to til. Hjelp :)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

Har en rotte, skal få en eller to til. Hjelp :)

Post by jackalope »

Hei igjen, mye innlegg på meg nå, men bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Som sagt har jeg en hannrotte, er ikke helt sikker, men tipper han er rundt 2-3 måneder og han er veldig liten i størrelse enda. Frem til poenget, jeg skal skaffe han noen romkamerat(er) Men er usikker på om jeg skal kjøpe en eller to fordi hvis jeg kjøper en, og rotta jeg har og den jeg skal kjøpe ikke passer sammen blir det to alenerotter, men da kan burene stå ved siden av hverandre slik at de kan prate. HVis jeg kjøper to, passer enten alle tre eller bare de to som ble kjøpt sammen passer og blir den rotta jeg har alene uansett. Har egentlig lyst på en til, men jeg trenger deres hjelp :) Vanskelig å forklare men håper dere skjønte hva jeg mente. OG hvordan skal man introdusere hannrottene?

Klem fra Marie :rottehode:

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Har en rotte, skal få en eller to til. Hjelp :)

Post by Lyngrottene »

Hei på du :)

Om du skal skaffe deg en eller to til, er det nesten du som må bestemme. Men hvordan du skal introdusere kan du søke opp her, men jeg villa ha introdusert de på en ny plass, som ikke din gamle er vandt til, og la de gå litt rundt og utforske sammen samtidlig at de blir kjent med hverandre.

Når det gjelder en introdusering av hannrotter så har jeg ikke vært så heldig, men jo yngre de er, jo lettere er det og få "laget en flokk", iallefall det inntrykket jeg har fått :)

Hvis du har hengekøyer og div. i buret nå, så kan du også bytte ut de og gjøre buret "rent" for at de skal ha en bitteliten følelse av at dette er ett hjem som ingen har "krav" på siden det ikke er noen av de som allerede har markert både det ene og det andre.

Men tror i helheten så vil det gå kjempe bra siden han du har er 2-3 måneder gammel, og du skaffer han unge kompis(er) :D:D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Battis
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 13 Aug 2009, 21:22
Location: Oslo

Re: Har en rotte, skal få en eller to til. Hjelp :)

Post by Battis »

Når jeg skulle introdusere mine to små nye gutter, med de andre to store, så lagde jeg en liten "lekeplass" nede på gulvet med ting de andre ikke hadde vært på før. Den største rotte skulle legge de små veldig mye på rygg i starten, og kløp dem litt, men ellers gikk det veldig bra og nå er alle gode venner :bravo:
Rosita & Lupita

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Har en rotte, skal få en eller to til. Hjelp :)

Post by Tiannina »

Jeg har aldri hatt problemer med å introdusere nye hannrotter for hverandre,
selv om alderen har vært fra 6 uker til over året :)

Jeg lot mine møtes i sofaen og det gikk som smurt fra første stund^^
Litt knuffing og snusing har det jo vært, men det er det jo innimellom uansett=)

Lykke til :D
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Har en rotte, skal få en eller to til. Hjelp :)

Post by Larm »

Jeg har dessverre opplevd det motsatte :(
Noen ganger kan det gå veldig dårlig, også med jenterotter som biter hverandre til blods :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Har en rotte, skal få en eller to til. Hjelp :)

Post by Tiannina »

Ikke bra :/

Derfor er det viktig og følge veldig godt med og ta det litt etter litt :)
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Har en rotte, skal få en eller to til. Hjelp :)

Post by Matmor »

Det er først når hannene kommer i "hormonalderen" at de blir vanskeligere å introdusere. "Hormonalderen" kan starte så tidlig som 3 måneder, men hvis rotta er liten starter den antagelig noe senere. Derfor mener jeg det burde gå greit å introdusere en ny rotteunge til ham nå. Jo før jo heller ;)

Post Reply