HJELP!!! KRISE!!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

HJELP!!! KRISE!!

Post by Nikita »

Rotta mi klarte å komme seg opp på bordet mitt og spise på en sobril 10mg.
Hun fikk ikke spist hele men en del av den. oppdaget det nå, hun er kjempe slapp og har fått diare.

Hjelp meg!!

Er det noe jeg kan gjøre??
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by renya »

Har ein følelse av at Matmor kanskje veit mest om dette, send ein pm kanskje?

Ellers kan du nok ringe giftsentralen eller dyrlegeakutten, helst begge deler kanskje.

Håper det går bra.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by renya »

http://www.flexyx.com/S/Sobril.html
http://www.felleskatalogen.no/felleskat ... 84243.html

Overdosering/Forgiftning: Oksazepam har en aktiv OH-gruppe som formidler hurtig glukuronsyrebinding og som gir redusert toksisitet. Oksazepam har ikke vist noen skadelig innvirkning på blodbilde, lever eller nyrefunksjon. Overdosering av oksazepam er normalt ikke livstruende med mindre den er kombinert med andre CNS-depressive stoffer inkl. alkohol. Symptomer ved overdosering er sterkt individuelle og doseavhengige og kan variere fra døsighet, forvirring, ataksi og hypotensjon til respirasjonsdepresjon og koma. Behandling: Ventrikkeltømming. Kull. Symptomatisk behandling. Flumazenil kan være nyttig som antidot. Se Giftinformasjonens anbefalinger N05B A04.
Oksazepam
Toksisitet: Barn: 15 mg til 2½-åring ga lett, 50 mg til 3-åring ga etter ventrikkeltømming lett, 75 mg til 3-åring ga etter ventrikkeltømming moderat og 250 mg til 5-åring ga moderat forgiftning. Voksne: 300-500 mg har gitt lette til moderate symptomer. 120 mg til eldre ga moderat til alvorlig forgiftning.
Klinikk og behandling: Se Benzodiazepinderivater, N05B A (over).


Giftinformasjonen tlf: 22591300

Har du kull? Er usikker på om kull fungerer når ho allerede er så dårlig...
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by renya »

5.3 Prekliniske sikkerhetsdata
Karsinogenstudier hos rotter viste utvikling av adenomer og karsinomer i leveren i tillegg til follikulære celleadenomer i thyroidea. Hos hannrotter ble det observert testikulære interstitielle celleadenomer og adenomer i prostata.
Karsinogenstudier hos mus har vist karsinogen effekt i leveren.
4.9 Overdosering
Oksazepam skiller seg kjemisk fra diazepam og nitrazepam ved en aktiv OH-gruppe som formidler hurtig glukuronsyrebinding, resulterende i redusert toksisitet.  LD 50  for oksazepam gitt peroralt til mus og rotter er høyere enn 5000 mg pr. kg kroppsvekt. Oksazepam har ikke vist noen skadelig innvirkning på blodbilde, lever eller nyrefunksjon. Som for andre benzodiazepiner er overdosering normalt ikke livstruende med mindre den er kombinert med andre CNS-depressive stoffer inkludert alkohol. Symptomer ved overdosering er sterkt individuelle og doseavhengige og kan variere fra døsighet, forvirring, ataksi, hypotensjon til respirasjonsdepresjon og koma. Behandling: Ventrikkeltømming. Kull. Symptomatisk behandling. Flumazenil kan være nyttig som antidot.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by renya »

Renya wrote:
4.9 Overdosering
Oksazepam skiller seg kjemisk fra diazepam og nitrazepam ved en aktiv OH-gruppe som formidler hurtig glukuronsyrebinding, resulterende i redusert toksisitet.  LD 50  for oksazepam gitt peroralt til mus og rotter er høyere enn 5000 mg pr. kg kroppsvekt. Oksazepam har ikke vist noen skadelig innvirkning på blodbilde, lever eller nyrefunksjon. Som for andre benzodiazepiner er overdosering normalt ikke livstruende med mindre den er kombinert med andre CNS-depressive stoffer inkludert alkohol. Symptomer ved overdosering er sterkt individuelle og doseavhengige og kan variere fra døsighet, forvirring, ataksi, hypotensjon til respirasjonsdepresjon og koma. Behandling: Ventrikkeltømming. Kull. Symptomatisk behandling. Flumazenil kan være nyttig som antidot.

Som eg forstår det, skal ikkje litt av ein 10 mg tablett være dødelig. (LD50 = dødelig dose-ish)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by Tiannina »

Hvordan går det?
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by Matmor »

Det går nok bra, men det er ikke rart rotta er blitt slapp og har fått diarré. Noen har foreslått å gi rotta kull, men hvis du ikke har det kan du kanskje svi en brødskive i brødristeren, hvis du får rotta til å spise litt. Alle monner drar. Det beste var selvsagt om du kunne svidd brødskiven kraftig og knust de forkullede bitene i noe halvflytende som rotta liker.

Oxazepam 12 mg/kg har vært brukt mot kramper hos rotter, og denne dosen er stor nok til at de kan blir temmelig slappe av det. Forslaget mitt er at du setter rotta i et lavt bur (fordi det er fort gjort å ramle ned når man blir slapp i fisken) og sørger for varmeflaske, fordi oxazepam senker kroppstemperaturen hos rotte. Hunrotter får høyere konsentrasjon i blodplasma enn hannene etter samme dose pr. vekt, så hunnene er nok mer utsatt for bivirkninger.
http://drugsencyclopedia.net/?p=19
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1907588/
http://www3.interscience.wiley.com/jour ... 1&SRETRY=0
:rat:

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by renya »

Det er så kjekt at Matmor finst. :)
Svidd brødskive, genialt!

Krysser fingre for at alt går bra.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by Nikita »

Tusen takk for alle tips. Satte henne i eget bur med en gang (Marybur).
Hun er ikke like slapp lenger, men heller ikke normal enda.

En ting til jeg er veldig bekymret over, er at hun er (forhåpentligvis) drektig.
Hun ble parret for noen dager siden. Hvordag vil evt ungene i magen reagere på dette?
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by renya »

4.6 Graviditet og amming
Graviditet: Den farmakologiske effekten av oksazepam ved kontinuerlig tilførsel over lang tid kan gi opphav til hypotoni, åndedrettsbesvær og hypotermi hos den nyfødte (floppy infant syndrome). Det er også rapportert fysisk avhengighet og abstinenssymptomer hos barnet. Benzodiazepiner har i dyreforsøk gitt misdannelser, for eksempel ganespalte, CNS-misdannelser og varige adferdforstyrrelser hos avkommet.
Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko.
Du får følge godt med rett og slett... Tviler på at det blir abstinenssymptomer og slikt, men det er kanskje ein ørliten risk for at noko kan skje? Eg hadde i allefall gått kjapt til dyrlege om det var noko teikn på noko "uvanleg". Snakk med (erfaren) dyrlege?

Og så håper eg at du låser inn medisinen din framover. :)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by Nikita »

Takk. Jeg har alle medesiner lagt bort. Så drev jeg å ryddet og la da den ene sobrilen på bordet, skulle legge den bort da jeg var ferdig.
Men det rakk jeg jo da ikke :(
Håper virkelig alt går bra:) Tusen takk for all hjelp:) Har snakket med vet, og hun sa at det ant går bra, bare følge godt med henne.
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by Matmor »

Oxazepam gitt tidlig i graviditeten til rotter og mus har aldri gitt demonstrerbare misdannelser, heldigvis. Det finnes visst en rapport om at det kan gi utviklingshemming hvis gitt sent i graviditeten, men det er jo ikke tilfellet her :)

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by Nikita »

TUSEN TAKK :)

Nå fikk jeg slapp av litt. Ble ganske uroli for henne og babyene i går.

Takk takk :D
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

cocos&smule<3
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 09 Oct 2008, 21:06
Location: Bergen, Nattlandsfjellet:)
Contact:

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by cocos&smule<3 »

Håper det går bra med henne og babyene :)
Rottehilsen fra Josefine og Smule <3

http://www.minetotter.piczo.com

R.i.p. Cocos :(

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: HJELP!!! KRISE!!

Post by Nikita »

Det håper jeg også. Hun virker bedre, men ganske redusert.
Hun er den livligste rotta jeg har, og når hun kan ligge rolig i hånda å sove
da er det noe virkelig galt :S
Men godt hun er bedre nå :)
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Post Reply