Kjøper du fra dyrebutikk?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Kjøper du fra dyrebutikk?

Nei, aldri
6
21%
Nei, men kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig
15
52%
Ja, som regel
7
24%
Ja, alltid
1
3%
Jeg bryr meg ikke
0
No votes
 
Total votes: 29

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Kjøper du fra dyrebutikk?

Post by Stine »

Siden det har vært en liten diskusjon ang hvor vidt folk boikotter å kjøpe rotter fra dyrebutikk, tenkte jeg at jeg kunne lage en avstemning.

Du stemmer for hva du gjør, altså om du pleide å kjøpe fra dyrebutikk før, teller dette IKKE.

Litt forklaring om alternativene:

Nei, aldri- du kjøper aldri rotter fra dyrebutikk
Nei, men kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig Du kjøper som regel ikke rotte fra dyrebutikk,men kan gjøre det dersom man får en enslig rotte og det ikke er kull hos oppdrettere i nærmeste fremtid
Ja, som regel Kjøper som regel rotter hos dyrebutikk, men innimellom hos oppdretter
Ja, alltid Kjøper alltid rotter hos dyrebutikk, og aldri hos oppdretter
Last edited by Stine on 17 Dec 2009, 19:22, edited 1 time in total.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by Stine »

Sier bare hva jeg svarer da :) Kjøper alltid fra oppdrettere :) Men er selvfølgelig veldig nøye med hvilke oppdrettere og kull jeg kjøper fra, finnes jo veldig mye useriøst rundt om kring.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by iselinfl »

Dette er første gang jeg har rotte så de er kjøpt hos dyrebutikken. Jeg ville ha trivdes bedre med å kjøpe fra oppdretter, men har ikke noe imot å kjøpe fra dyrebutikken med tanke på at de ikke alltid har det bra der og dermed kan få ett bedre hjem hos meg. MEN såklart om valget står med å stoppe salg over disk eller ikke, så vil jeg stoppe salg over disk etter hva jeg har sett hos dyreburikker.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by wollf »

om dyret har det åpenlyst ille tar jeg den inn og hjelper det så godt jeg kan, men skjelden jeg beholder den. finner oftest et nytt hjem til den

Kirameki
Stjeler mat
Posts: 79
Joined: 24 Mar 2008, 19:27
Location: Oslo

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by Kirameki »

Kjøper altid fra oppdretter jeg, og det tenker jeg fortsette med.

"Nei, men kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig Du kjøper som regel ikke rotte fra dyrebutikk,men kan gjøre det dersom man får en enslig rotte og det ikke er kull hos oppdrettere i nærmeste fremtid" - er ikke aktuellt det heller da jeg troligtvis altid kommer ha en stor flokk, med forskjellige aldrer, så jentene mine kommer ikke bli alene... :)
Vega, Kummin, Timian og bruktrotten Stina <3

† Luna 13/11-2007 - 05/08-2009 <3
† Minerva 13/11-2008 - 05/11-2009 <3
† Manti 25/04-2008 - 19/02-2010 <3
† Karla 9/1-2008 - 5/3-2010 <3
† Bellatrix 13/11-2008 - 25/5-2010 <3

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by heidiii »

Jeg svarte "Nei, men kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig". Det vil si, jeg betaler bare for dyr når det er den eneste måten jeg kan hjelpe dem på. Jeg vil heller ikke støtte private oppdrettere, men som sagt, om noen trenger hjelp trenger de hjelp.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by wollf »

heidiii wrote:Jeg svarte "Nei, men kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig". Det vil si, jeg betaler bare for dyr når det er den eneste måten jeg kan hjelpe dem på. Jeg vil heller ikke støtte private oppdrettere, men som sagt, om noen trenger hjelp trenger de hjelp.
hvorfor vil du ikke støtte private oppdrettere?

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by heidiii »

wollf wrote:
heidiii wrote:Jeg svarte "Nei, men kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig". Det vil si, jeg betaler bare for dyr når det er den eneste måten jeg kan hjelpe dem på. Jeg vil heller ikke støtte private oppdrettere, men som sagt, om noen trenger hjelp trenger de hjelp.
hvorfor vil du ikke støtte private oppdrettere?
Fordi jeg ikke synes vi skal avle frem dyr til et liv i fangenskap overhodet. Jeg mener det også er galt å legge opp til kjøp og salg av andre individer, men mener samtidig at det prinsippet må vike når dyrenes liv og helse står på spill. Derfor vil jeg ikke boikotte kjøp og salg av dyr som sådan, fordi det går ut over dyr som kan trenge hjelp, men vil oppfordre folk til å ikke legge opp til en behandling av dyr som varer. Selv om oppdrettere gjerne behandler rottene bedre enn dyrebutikker, er de like skyldige i å tingliggjøre rottene ved å selge dem.

Har forresten diskutert dette før på forumet, men svarte siden du spurte :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by wollf »

Fordi jeg ikke synes vi skal avle frem dyr til et liv i fangenskap overhodet. Jeg mener det også er galt å legge opp til kjøp og salg av andre individer, men mener samtidig at det prinsippet må vike når dyrenes liv og helse står på spill. Derfor vil jeg ikke boikotte kjøp og salg av dyr som sådan, fordi det går ut over dyr som kan trenge hjelp, men vil oppfordre folk til å ikke legge opp til en behandling av dyr som varer. Selv om oppdrettere gjerne behandler rottene bedre enn dyrebutikker, er de like skyldige i å tingliggjøre rottene ved å selge dem.

Har forresten diskutert dette før på forumet, men svarte siden du spurte :


synes det er en merkelig måte å se det på. så du mener man skal kun avle til eget bruk???
og en rotte kan ikke klare seg i vill tilstand så om man ikke avler på den i fangenskap så vil det jo ikke finnes flere individer om 3 år

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by heidiii »

wollf wrote: synes det er en merkelig måte å se det på. så du mener man skal kun avle til eget bruk???
og en rotte kan ikke klare seg i vill tilstand så om man ikke avler på den i fangenskap så vil det jo ikke finnes flere individer om 3 år
Jeg mener vi skal avvikle kjæledyravlen, ikke bare kjøp og salg. Ta vare på de som er her, og som er avhengige av vårt stell, men slutte å føre nye inn i denne tilværelsen. Og selvfølgelig verne om dyrenes levekår i det fri, men la dem beholde deres autonomi. Det vil fortsatt finnes mange brunrotter på planeten om vi slutter å avle på deres tamme brødre og søstre :rottehode:

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk?

Post by Oda--- »

Jeg trykket feil! Mente å trykke på "nei, kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig", men så klarte jeg å trykke "ja, som regel"!
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk?

Post by Stine »

Ja, det er bra at man kan gjøre om svaret sitt dersom man trykker feil :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by wollf »

heidiii wrote:
wollf wrote: synes det er en merkelig måte å se det på. så du mener man skal kun avle til eget bruk???
og en rotte kan ikke klare seg i vill tilstand så om man ikke avler på den i fangenskap så vil det jo ikke finnes flere individer om 3 år
Jeg mener vi skal avvikle kjæledyravlen, ikke bare kjøp og salg. Ta vare på de som er her, og som er avhengige av vårt stell, men slutte å føre nye inn i denne tilværelsen. Og selvfølgelig verne om dyrenes levekår i det fri, men la dem beholde deres autonomi. Det vil fortsatt finnes mange brunrotter på planeten om vi slutter å avle på deres tamme brødre og søstre :rottehode:

skjønner litt hva du mener. så vi skal slutte å avle på hund og heller ta vare på ulven? jeg forstår deg på en måte, men da man først har domenisert et dyr i slik grad at den ikke klarer seg i det fri, synes jeg det blir for dumt å utrydde den igjen. gjort er gjort. tamrotta lider ingen nød akkurat.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Kjøper du fra dyrebutikk? ( avstemning!)

Post by heidiii »

wollf wrote: skjønner litt hva du mener. så vi skal slutte å avle på hund og heller ta vare på ulven? jeg forstår deg på en måte, men da man først har domenisert et dyr i slik grad at den ikke klarer seg i det fri, synes jeg det blir for dumt å utrydde den igjen. gjort er gjort. tamrotta lider ingen nød akkurat.
Vel, de som er avbildet her å forumet nei, men vi er dessverre ikke representative som rotteholdere. Det generelle rottestellet verden over er ikke noe særlig, og veldig, veldig mange tamrotter lever kjipe liv.

Edit:

Og domestisering er også en prosess, hvor de som først tok dyrene inn i fangenskap kun representerte begynnelsen. Alle som avler har delaktighet i domestiseringsprosessen, så gjort er ikke gjort en gang for alle ;)
Last edited by heidiii on 17 Dec 2009, 20:48, edited 1 time in total.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kjøper du fra dyrebutikk?

Post by Matmor »

Tja, jeg har ikke kjøpt fra dyrebutikk ennå, og vil normalt unngå det - men hvis jeg skulle ha rotter, og fikk vite at de hadde fått inn et UPS! kull fra en eller annen unge ville jeg ikke hatt noen som helst moralske skrupler med å kjøpe dem. Jeg tror at jeg etterhvert har fått en slikt forhold det de ansatte at jeg ville få vite sannheten. Det har ingen ting med "nødvendighet" å gjøre, så kategoriene passer ikke...

Post Reply