Ta med rotte på skolen?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
werwat
Pinky
Posts: 8
Joined: 14 Dec 2009, 00:18

Ta med rotte på skolen?

Post by werwat »

Har en hunnrotte . Hun er som regel ganske rolig, men har likevel sine ganger da hun er helt propell. Jeg går på skole fem dager i uken, men siden jeg går i første klasse (vgs)har jeg en del fritimer. Dette gjelder spesielt onsdager da jeg kommer klokken åtte og ikke begynner før klokken ti, og slutter siste time klokken halv to men ikke reiser før halv fire. I tillegg er det friminutter på tilsammen 50 minutter... Grunnen til at jeg må komme så tidlig og bli er fordi det ikke går noen busser. Nå, endelig spørsmålet: er det noen mulighet for meg å ta med rotta mi på skolen? Jeg har tenkt på å bygge et lite bur skjult i en gymbag som hun kan være i under skoletimene, og la henne sove i genseren min. Slik kan jeg ha henne i fritimene og i friminuttene. Er dette en dum idé eller er det gjenomførbart? Trenger råd...

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Ta med rotte på skolen?

Post by Pippi »

La rotta være hjemme...

Tror nok at det er det beste. Da slipper du å ta den med ut i all slags vær, tror nok heller ikke at det er helt lov å ha rotter med på skolen :rightrat: .
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

werwat
Pinky
Posts: 8
Joined: 14 Dec 2009, 00:18

Re: Ta med rotte på skolen?

Post by werwat »

Har tenkt på det med regler å sånt men har ikke sett at det står direkte noen plass om dyr... Det som bekymret meg mest var som svart været i tillegg om det ville være stressende for rotta. Det var bare det at der jeg kjøpte henne pleide de å gå med rottene på seg i butikken for å gjøre dem tamme . Tenkte at hun kanskje var vant til en del folk. Hadde heller ikke tenkt å ha henne med for å la andre se henne eller styre med henne bare for at hun (og jeg)ikke skulle kjede seg mens jeg var på skolen. Men men det hadde nok blitt for mye styr uansett...

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Ta med rotte på skolen?

Post by Tonje! »

I mine ører høres dette ut som en heller dårlig idé. Om vinteren er det kaldt ute, det kan i tillegg blåse. Og det er vel grenser for hvor stort bur en gymbag kan romme? Blir det dessuten nok ventilasjon inni der? Dessuten tror jeg nok ikke det er tillatt nei, selv om det kanskje ikke står spesifisert noe sted.

Rotter er forresten et flokkdyr og bør være minst 2 sammen. Så jeg vil anbefale deg å kjøpe en liten rottevenninne til jenta di, da rotter ikke skal holdes alene :) (I Sverige er det vel til og med forbudt, så vidt jeg har hørt?)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

werwat
Pinky
Posts: 8
Joined: 14 Dec 2009, 00:18

Re: Ta med rotte på skolen?

Post by werwat »

Jobber med saken;)

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Re: Ta med rotte på skolen?

Post by Oda--- »

Jeg har tatt med meg rottene mine på skolen, både når jeg gikk på barneskolen, og når jeg gikk på ungdomsskolen. De rottene som ble med satt alltid inni genseren min. Hadde dem som oftest bare med når det var varmt. :)
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Ta med rotte på skolen?

Post by Tiannina »

Jeg hadde med meg de gamle rottene mine på skolen en gang da jeg skulle til dyrlegen med dem.
Det gikk fint (gikk forming, så det var ganske fritt hos oss), men tror kanskje det kan bli stressende for dem i lengden.
Det er nok bedre om hun får være hjemme med en burvenninne :)
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

werwat
Pinky
Posts: 8
Joined: 14 Dec 2009, 00:18

Re: Ta med rotte på skolen?

Post by werwat »

Men hva gjorde dere når de måtte på do ? Etter min erfaring gir de ikke akkuratt så mange advarsler :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ta med rotte på skolen?

Post by Matmor »

Når det er "Dyredager" eller ekskursjoner til gårder o.l. må skolene aktivt be om tillatelse for å utsette barna for dyr med pels. I alle fall har det vært praktisert slik ved alle skoler og barnehager barna mine har gått på. (Rumpetroll teller ikke.) Dette er forankret i HMS-krav for elever og ansatte, ikke i ordensreglementet. Derfor tror jeg ikke det er fritt fram å ta med dyr på Videregående skoler heller, selv når de holdes i bur i en bag med luftehull. Det er i alle fall ikke særlig hensynsfullt overfor eventuelle allergikere på skolen, og bidrar vel ikke til å sette rotter og rotteeiere i et godt lys ;)

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Ta med rotte på skolen?

Post by Tiannina »

werwat wrote:Men hva gjorde dere når de måtte på do ? Etter min erfaring gir de ikke akkuratt så mange advarsler :)
Jeg hadde mine i et lite bur.
Å ha dem løse på skolen, var for min del, helt uaktuelt.

Jeg hadde ikke tatt med mine rotter på skolen hvis jeg ikke skulle til dyrlegen med dem.
De har det mye bedre hjemme :)
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Post Reply