Dvale

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
s0fii33
Pinky

Dvale

Post by s0fii33 »

Går rotter i dvale, hvis det blir for kaldt eller noe..?
Hvor høy skal temperatruren i rommet være?

Matmor
Gammelrotte

Re: Dvale

Post by Matmor »

Rotter er ikke kjent for å gå i dvale, men hvis det er kaldt i rommet kan det godt hende de forskanser seg i et sovehus eller annet lunt sted og ikke vil ut. Tidligere i dag var temperaturen sunket til 18 grader i rottebua hos meg. Da fant jeg rottene i det ene buret nærmest innhyllet i en kokong av avisstrimler de bruker til å holde seg varme med. Dessuten lå de presset godt sammen, de fleste av dem.

18 grader er ikke problematisk lav temperatur. Mellom 18 og 25 grader går vanligvis helt fint. Under 18 blir fort kjølig for dem, over 25 og de kan få heteslag. Men 18 grader var altså nok til at jeg merket en adferdsendring i forhold til hvordan rottene pleier å oppføre seg. Det vil nok variere med hva de er vant med også.

tantepose
Gammelrotte

Re: Dvale

Post by tantepose »

Temperaturen i et rom varierer etter hvor i rommet man befinner seg.På gulvet eller i taket f.eks.Men også om man er i nærheten av et vindu eller en dør.Buret mitt står nært et vindu,så jeg har panelovnen under vinduet på 24 nå,som en kuldesperre.I den kalde perioden av året merker jeg med en gang dersom tempen kommer ned mot 20,da kommer nys og hoste.Og fysj og fysj,det vil vi ikke ha! :pig:
Setter du buret opp på noe,unna vindu og henger teppe over,kan du ha lavere temperatur i rommet enn om det står på gulvet ved vinduet.Jepp ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply