skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

mikkelb
Pinky
Posts: 26
Joined: 19 Jan 2010, 23:35

skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by mikkelb »

hei, jeg har planer om å bygge et fint rotterbur, jeg går på bygg og annlegg, men er det noe spess netting jeg kan bruke? kan jeg bruke hønsenetting? :)

mikkelb
Pinky
Posts: 26
Joined: 19 Jan 2010, 23:35

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by mikkelb »

jeg har tenkt at hønsenetting er for skarpt for hendene dems når de klatrer på dem, noen forslag om hvordan netting jeg kan bruke?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by Matmor »

Revenetting har grovere metall og er mer solid. Rottene kan bite over hønsenetting. Men du finner en del bur-tips under det riktige emnet på forumet her ;)

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by iselinfl »

Jeg vil anbefale deg minknetting fra felleskjøpet. Såppass solid at selv chinchilla ikke klarer å gnage gjennom :) også mener jeg personlig det ser bedre ut enn hønsenetting :)

mikkelb
Pinky
Posts: 26
Joined: 19 Jan 2010, 23:35

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by mikkelb »

jeg fikk kjøpt minknetting på felleskjøpet i ås :) Nå har rottene fått et digert hjem som de koser seg i, 5 etasjer! :) dette ble bra. :D

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by Lyngrottene »

Nice :D Bilde?
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

mikkelb
Pinky
Posts: 26
Joined: 19 Jan 2010, 23:35

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by mikkelb »

jeg har desverre ikke noe bilde her nå, har ikke fått tatt enda, ble ferdig får 1 time siden eller noe, men kan prøve å få lagt inn et i morgen :D lagde buret ut av en bokylle :)

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by Lyngrottene »

Ok, blir spennende :D Hvor holder du til hen forresten? Ser du skrev at du hadde vært i Ås og kjøpt netting :D Er det en østlending til blandt oss? :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

mikkelb
Pinky
Posts: 26
Joined: 19 Jan 2010, 23:35

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by mikkelb »

jeg holder til i Oslo, Prinsdal :) bor du også i Oslo? :)

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by Lyngrottene »

Nei, Moss/Rygge her gitt. Står i profilen ;)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

mikkelb
Pinky
Posts: 26
Joined: 19 Jan 2010, 23:35

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by mikkelb »

åja, så det ikke :P hehe. men du, jeg har to hunnrotter, snart 3 måneder gamle, kan jeg kjøpe en til hunrotte? eller begynner de bare å slåss og krangle? vet du noe om det?

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by Lyngrottene »

Hunrotter pleier det ikke og være noe spess problemer med og introdusere nye jenter. Jeg har selv 13 stk :D Og det har gått helt fint hele veien. Men selvfølgelig, noen har jo hatt tilfeller der de ikke har gått overens.... Men jeg har ingen dårlig erfaring der. Har nok litt med at de har ett stort bur også så de kan gjemme seg bort ifra hverandre :)
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by Atyla »

hvor mye koster revenetting egentlig? fant ikke noe på hjemmesiden til felleskjøpet.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by Elisabeth »

mikkelb wrote:åja, så det ikke :P hehe. men du, jeg har to hunnrotter, snart 3 måneder gamle, kan jeg kjøpe en til hunrotte? eller begynner de bare å slåss og krangle? vet du noe om det?
Jeg har hatt noen introduksjoner med jenter som har tatt tid, men ingen som det har blitt blod av. Noen ganger kan det være nødvendig å belage seg på flere uker med tilvenning, hvis du har en eller flere litt vanskelige rotter.
Så lenge de ikke skader hverandre eller noen blir plaget sånn at du ser de trekker seg tilbake, gjemmer seg, endrer oppførsel eller sånt, så bør du egentlig la dem få ordne opp selv. Når det har vært for voldsomt har jeg i perioder latt de(n) nye fått være i buret med de andre og tatt ut den som lager bråk, gjerne markert at det hun driver med er ikke lov, ved at jeg tar henne ut og setter henne i et annet bur akkurat når hun lager bråk.
Det er vanlig at det ser og høres litt voldsomt ut, spesielt hvis man ikke er vant til det. Og det er forskjell på hvor mye lyd rottene lager som vi mennesker kan høre.

Må vel også få nevne at det er noen ganger der det rett og slett ikke går bra, der rottene skader hverandre, så det er lurt å være forsiktig når man ikke vet hvordan en rotte vil reagere på introduksjon. Det kan gjerne være lurt å begynne med å la dem lukte på tekstiler med hverandres lukt på eller lukte i hverandres bur. Og når de skal treffes første gangen er det best å bruke et nøytralt sted, enten et nytt sted eller et som er nedvasket for rottelukt. Det kan også være greit å gi dem noe ekstra supergodt å spise på sammen, når du ser at de kan være samme sted. Da har de noe å gjøre på, og de vil gjerne forbinde hverandre med noe positivt.

Jeg pleier alltid å bruke et lite bur, egentlig musebur, som sted de kan gå inn, og jeg stenger dem av og til inne der i korte perioder under tilvenning. De er alltid greiere med hverandre i mindre bur, det er i hvert fall min erfaring. Men hvis man prøver dette, vær obs på at det ikke trenger bety at de er snille med hverandre i buret man vil de skal bo i.

Red: Så nå at du sier de er 3 mnd gamle. Mest sannsynlig vil det gå helt fint når de er så små :)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

mikkelb
Pinky
Posts: 26
Joined: 19 Jan 2010, 23:35

Re: skal bygge et stort rottebur, hjelp meg :)

Post by mikkelb »

åja oki, tusen takk for informasjonen :D

Post Reply