Jeg har en rotte, og han bodde på rommet mitt i ett bur, til jeg måtte flytte han ned til dyrerommet mitt nede i kjelleren, da det kom en helt forferdelig lukt. Det er helt ekstremt hvordan det lukter. Pappa lagde en vifte sånn att all lukta trekker ut og ikke videre ut i huset, det har hjulpet, men det er fortsatt en helt grusom lukt, og det er så ekkelt fordi hver gang jeg koser med han lukter det dritt av meg etterpå, og jeg må gå rett i dusjen, en lukt som mamma kjenner kjempe godt bare hun er i nærheten av meg!
Jeg bruker, avsipapir/sagflis/Flecpled i bund, og ganger blanding mat, fordi det var det som følgte med han når jeg kjøpte han.
Pappa er i byen å kjøper rotte for nå, og sånn yesterdays news!
Tror dere etter hjelper?
Blir jeg kvitt lukta?
Krise, hva skal jeg gjøre?
Moderator: Moderatorer
Re: Krise, hva skal jeg gjøre?
Avispapir stinker fort, og sagflis er ikke bra for dem. Jeg bruker fleecepledd i bunnen, men har do som de bruker.
Er din dotrent? Det lukter mye fortere hvis rotta gjør fra seg over alt.
Hvis buret har ulakkerte sprinkler kan det også lukte fortere.
Og hvis tingene inni buret er i tre, eller vaskes skjelden, kan det lukte ganske ille.
Hvis rotta har møkkete omgivelser, vil den også stinke
Mine er dotrent, og jeg rydder ut av doen hver kveld. Har fleece hengekøyer og fleece i bunnen.
Bytter ut og vasker inventaret hvertfall en gang i uka, det lukter ikke vondt av hverken rottene mine eller buret
Jeg vet ikke om ordentlig rottefôr kan gjøre noe med lukta, men det er uansett bedre at rotta får den maten,
siden gnagerblanding ikke egentlig er bra nok for noen gnagere
Yesterday news er visstnok bra, jeg har ikke brukt det selv, men vet at mange er fornøyd med det
Kan jeg spørre om hvorfor du bare har en rotte?
Er din dotrent? Det lukter mye fortere hvis rotta gjør fra seg over alt.
Hvis buret har ulakkerte sprinkler kan det også lukte fortere.
Og hvis tingene inni buret er i tre, eller vaskes skjelden, kan det lukte ganske ille.
Hvis rotta har møkkete omgivelser, vil den også stinke

Mine er dotrent, og jeg rydder ut av doen hver kveld. Har fleece hengekøyer og fleece i bunnen.
Bytter ut og vasker inventaret hvertfall en gang i uka, det lukter ikke vondt av hverken rottene mine eller buret

Jeg vet ikke om ordentlig rottefôr kan gjøre noe med lukta, men det er uansett bedre at rotta får den maten,
siden gnagerblanding ikke egentlig er bra nok for noen gnagere

Yesterday news er visstnok bra, jeg har ikke brukt det selv, men vet at mange er fornøyd med det

Kan jeg spørre om hvorfor du bare har en rotte?

Tina og englehalene :rottehode:
R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry
R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry
Hei!
Takk, for svar!
Jah, jeg kjøpte han fordi jeg kjøpte den av en privat eier, hun hadde hatt den i 3 uker ca, og hun hadde to først med den andre døde dagen etter hun fikk den. Også nå som det er en fryktelig lukt, er det mulig jeg ikke kan ha den hvis det fortsetter med en så grusom lukt.. Da er det bedre at den kommer til en hjem der det er flere.

Takk, for svar!

Jah, jeg kjøpte han fordi jeg kjøpte den av en privat eier, hun hadde hatt den i 3 uker ca, og hun hadde to først med den andre døde dagen etter hun fikk den. Også nå som det er en fryktelig lukt, er det mulig jeg ikke kan ha den hvis det fortsetter med en så grusom lukt.. Da er det bedre at den kommer til en hjem der det er flere.
Er rotta di ca. 6 måneder gammel? Sånn 4-8 måneder?
Det Tiannia sier er riktig, men det kan også hende det skyldes en hormonendring. For jeg regner med at han har samme buret og strøet og maten som da han stod på rommet ditt?
Det skader ikke å gi ham en vask når du har burvaskedag, så lenge du kan holde ham varm etterpå. Hvis det er hormonelle endringer som gjør at han lukter slik, vil det gå over, men det kan ta noen måneder...

Det Tiannia sier er riktig, men det kan også hende det skyldes en hormonendring. For jeg regner med at han har samme buret og strøet og maten som da han stod på rommet ditt?
Det skader ikke å gi ham en vask når du har burvaskedag, så lenge du kan holde ham varm etterpå. Hvis det er hormonelle endringer som gjør at han lukter slik, vil det gå over, men det kan ta noen måneder...

jah, den er ca 4-8mnd gammel!
hm, jeg håper det går over, jeg tok litt vann på han i stad, da gikk lukte litt vekk på han.!
Håper dette ordner seg!!

hm, jeg håper det går over, jeg tok litt vann på han i stad, da gikk lukte litt vekk på han.!
Håper dette ordner seg!!