avenne biting

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

avenne biting

Post by Atyla »

hei. jeg har akkurat fått ei ny jenterotte. og har to jenterotter fra før. det har gått greit med de. de er ikke i samme bur sammen enda, men jeg har de ute sammen på badet og da leker de godt sammen.
det har gått greit -fikk henne lørdag.
men i dag har hun vært amper. biti etter meg hele tiden men ikke hardt. men plutselig så beit hun seg fast i fingern min . (og man blør jo SÅ godt fra fingrene og da)
er det noe jeg kan gjøre for at hun ikke skal gjøre dette? trur nok ikke hun er en aggressiv rotte. hun jeg fikk henne av (fra forumet) sier at hjemme har hun aldri vært aggressiv.
jeg blir litt redd siden jeg har en datter på 5 år og vil ikke hun skal bli bitt. en liten stemme inni meg sier at jeg skal gi henne tilbake. men har jo lyst til å prøve.
hva ville dere gjort? hvordan burde jeg gå frem fra nå. burde jeg slippe henne inn med de andre to rottene?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: avenne biting

Post by Larm »

Lag en høy pipelyd når hun napper i fingrene ddine.
Det betyr at noe gjør vondt/er ubehagelig på rottespråket.
Forhåpentligvis vil hun slutte da :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: avenne biting

Post by Atyla »

ja leste det akkurat på forumet. håper ikke hun biter igjen:P for det gjorde VONDT! :p
men jeg følte at jeg lagde rimelig høy lyd. hehe. hun skvatt skikkelig. uff...

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: avenne biting

Post by Larm »

Viktig å ikke rive til seg hendene, for da blir bittet mye vondere, hardere og dypere enn det ellers ville blitt.
Vet det ikke er så lett å la være å rive til seg hånden, men det hjelper faktisk å ikke gjøre det ;) :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: avenne biting

Post by Atyla »

hehe ja skal huske på den nestegang:P var ikke akkurat lett å la vær. hun traff godt ja! det er hovent da:S men går sikkert bra.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: avenne biting

Post by Itchigo »

Tips: IKKE la datteren din være med rotten uten at du passer 100 % på. Helst ikke la rotten løpe fritt rundt henne. Har selv en rotte som har nå bitt til blods 4 (!!!!) ganger og det er alltid når hun løper rundt og leker at det skjer...
Aurora

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: avenne biting

Post by Matmor »

biti etter meg hele tiden men ikke hardt
Dette er et helt klart advarselsignal fra rotta om at den kan komme til å bite for alvor, slik den også gjorde :( En rotte som stadig skal smake på mennesker på den måten er et problem med barn i huset. De er mer uforsiktige og har tynnere hud.

Det som er så vanskelig med rottene er at de behøver ikke være aggessive hele tiden. De kan ha gode perioder imminellom hvor de tåler håndtering. Hvis hun oppfører seg normalt igjen i morgen ville jeg mistenke enten forbigående sykdom eller hormonell reaksjon ved løpetid. I så tilfelle kan du ikke regne med å kunne "trene henne til å ikke bite" - hun vil bare bite når hun opplever en bestemt situasjon eller type situasjoner, som du ikke kan framkalle når du skal arbeide med henne. Hvis hun oppfører seg akkurat likedan i morgen og i overimorgen, med å nappe i bar hud når hun får sjansen, er det kanskje større sjanse for å trene det vekk. Men du må være forberedt på at det er arbeidsintensivt, og at datteren din ikke kan ta bortpå buret hun skal bo i før hun er trygg å håndtere. Ingen kan heller garantere deg et godt resultat, dessverre. Det er flott hvis du prøver :bravo: , men ingen kan klandre deg for ikke å ville utsette datteren din for bittfaren.

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: avenne biting

Post by Atyla »

ja nå har hun biti den andre rotta mi til blods. skikkelig. sååå det gikk nok ikke helt...
datra mi tør nok ikke gå bort til rottene i det heletatt nå...:/

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: avenne biting

Post by Larm »

Hvor gamle er de gamle og den nye rotten?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: avenne biting

Post by Atyla »

jentene jeg har fra før er snart 2 år.
hun nye er..hmmm.... en del yngre da... bare ung rotta. husker ikke heeeelt akkurat nå.

Snuppelura
Pinky
Posts: 29
Joined: 09 Sep 2008, 18:48

Re: avenne biting

Post by Snuppelura »

At rotter biter og smaker vil jeg si er normalt.
Men er hun blitt håndtert mye i det forje hjemmet? kan hende hun er nærvøs eller noe. tror så og si alle rottene jeg har hatt har vært sånn :S og vil ikke si de er på noen måte agresive eller gal :P og slossing er normalt. ingenting å engste seg før, at det blir litt sår er jo altid trasig og ergelig. men det er sånt som skjer. kan ha noe med ranksetting og disiplinering fra leder. alt ettersom egentlig. og siden hun er ung, kan hun fort plage gamle, kun før å se om hun har sjangs før å få høyere rank.
Men vil anbefale deg å holde datteren din unna rottene. spessielt nå som de har kranglet og hun har smakt på deg.

du lærer de fort fra henne med å lage høy lyd, som nevt over. tonefall funker fint før oss. må nesten bare lese kroppspråket hennes og se om hun er komfertabel med måten du går fram på når du disiplinerer henne.
ønsker deg lykke til, og vet at du blir til å greie dette ;)
Ida og Christoffer
Snuppelura, Lillejenta, Wicca og Afrodite
Valentino, Blåmann og en uten navn

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: avenne biting

Post by Stine »

At rotter biter er IKKE normalt, og heller ikke at de lager sår på hverandre!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: avenne biting

Post by Elisabeth »

Rotter har full kontroll på hvor hardt de biter og når de biter gjennom. Det er temmelig vanlig at de slikker og småbiter/smaker på alt mulig, inkludert hender. Men jeg er helt enig med kommentaren over her at det IKKE er vanlig at rotter biter hull på huden.
Hvis rotten klyper, biter så det er ubehagelig, men ikke hull, så er den nok utrygg eller syk. Jeg har selv bare hatt to som kunne gjøre det, han ene var rødøyd og nesten blind og i tillegg gikk han rundt og småbøllet og skulle sjekke hvordan ting fungerte, og hun andre kunne klype hvis du vekket henne brått og spesielt når det luktet gutterotte av hånden.
Du får pipe hvis hun klyper/biter, bruke hansker hvis hun fortsatt er skummel rundt bar hud. Hun trenger å lære både at mennesker ikke er skumle og at man ikke bare kan bite og så få være i fred (ikke at jeg mener at man skal plage altså).
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: avenne biting

Post by torasrotter »

Man merker veldig fort forskjell på om rotta smaker/kosebiter, og på om rotta virkelig BITER! Og nei det er absolutt ikke vanlig at rotter biter, og heller ikke at de sloss.. Det er sjeldent slossing i buret mitt, og isåfall er det kun hvis det er noe ny god mat pågang :spise:
Det er som nevnt over også viktig at du ikke trekker til deg hånden, og dette også fordi da lærer rotter at det funker å bite.. Hvis du lar rotte skremme deg bort med å bite, så vill hun fort forstå at det hjelper å bite for å få det som jeg vil :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply