Gnaging på buret

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Gnaging på buret

Post by Catya »

Pepper har begynt å gnage på en del på buret (plast bunnen ved gitteret) og gir seg ikke,så jeg tar henne ut av buret og koser litt med henne når hun gjør det. Men kan jeg smøre noe på buret som lukter vondt eller fins det bur med jern-bunn?

Hun har også et lite tre hus som hun har gnagd vekk en vegg på, da klarer hun sikkert å gnage seg ut av buret også...

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Re: Gnaging på buret

Post by Elisabeth »

Det første jeg tenker er at hun kjeder seg, og at det ville vært bedre å gi henne mest mulig å gjøre på inne i buret og prøv å slite henne ut utenfor buret. Men jeg ville prøvd å la være å ta henne ut og belønne når hun gnager. Da lærer hun jo at det hjelper å gnage når hun kjeder seg, for da får hun komme ut.....

Du kan evt kjøpe spray de selger på dyrebutikken for å hindre fugler fra å plukke fjær. Husker ikke hva det heter, men har lest her at mange har hatt suksess med sånn spray.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Gnaging på buret

Post by wollf »

har du bare en eller flere?

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Gnaging på buret

Post by Catya »

Har to rotter,men bare en som gnager på alt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Gnaging på buret

Post by wollf »

prøv stop tygge spray, men kan være stress og kjedsomhet også. mine tygger opp ting da de må stå inne lenger enn en dag

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Gnaging på buret

Post by Tonje! »

Det finnes bur med metallbunn ja, mange av de store og høye burene har det. Ta en titt i burguiden jeg har linka til i signaturen min, så får du litt ideer. Disse burene koster fort 2-3000, men man kan finne brukte på Finn eller her inne innimellom :)

Men som regel kan gnaging tyde på kjedsomhet. Har de stort nok bur, og nok å klatre på/gjøre der inne? Er de ute nok hver dag?

Eventuelt kan det være en "uvane" hun har fått som det vil bli vanskelig å bli kvitt, okke som.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Snuppelura
Pinky
Posts: 29
Joined: 09 Sep 2008, 18:48

Re: Gnaging på buret

Post by Snuppelura »

Hmm har slitt med det samme. men ikke ros rotta når hun gjør noe fy fy (tviler på at du synes det er kult at hun gneger)
bruke å spraye parfyme på en finger og ta det på det punkte det blir gnegd på¨. bare de kjenne lukta av det, biter de ikke over det :)
men ikke spray på buret med parfyme, bare en liten dært på fingern :P gjort det en gang og det har aldri skjedd igjen :P
Ida og Christoffer
Snuppelura, Lillejenta, Wicca og Afrodite
Valentino, Blåmann og en uten navn

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Gnaging på buret

Post by Catya »

Ok,takk. Men hva heter sprayen?

Post Reply