Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

bip
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 11 Feb 2010, 14:44
Location: Fredrikstad, Østfold

Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by bip »

Er rotter som kommer fra oppdretter lettere å få tamme/tillitsfulle en de man får kjøpt i butikken?

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by Nikita »

Et stort og kraftig JA på det spørsmålet.
Rotter fra dyrebutikker er somregel ikke håndterte men det er oppdrettsrotter.
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

bip
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 11 Feb 2010, 14:44
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by bip »

var det jeg tenkte.. neste rotte blir nok da fra oppdretter

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by Tiannina »

Jeg har hatt tre fra dyrebutikk, en fra omplassering og tre fra oppdretter.
Oppdretter er å anbefale på det sterkeste!
Da har du sjansen til å få vite om foreldre og lenger bak i slekta og dessuten er de mye mye tammere som regel! :D
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by Pippi »

Jeg har to rotter fra dyrebutikk som jeg har hatt i ca. 1,5 år. Og så har jeg fem rotter som er kjøpt privat av ei som fikk et kull. De som er kjøpt privat er MYE tammere enn de fra dyrebutikk!!!
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by Atyla »

+ at du får null informasjon fra dyrebutikken da..med mindre du er heldig.. første gangen jeg kjøpte rotter, for maaaaaange år siden, kjøpte jeg en..i et hamsterbur... og jeg fikk med flis... og vanlig gnagermat... dette hadde aldri en oppdretter godtatt... derfor jeg selv hadde lyst til å drive med oppdrett (men det kan jeg ikke siden datra mi er allergisk -.- )
de i dyrebutikken aner ikke hva de driver med. de skal bare selge... nå er det i det minste aldersgrense på kjøp av dyr.

bip
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 11 Feb 2010, 14:44
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by bip »

Takk for svar! :)
Da er det helt klart at vi ønsker å kjøpe fra en oppdretter nå når vi leter en nr to til den vi har nå.
Hun er kjøpt fra butikk. Og hun er veldig nysgjerrig og virker intr, i oss. Men hun er veldig redd bare vi nærmer oss inn i buret med en hånd for å hente matskola.
Hun har vært utenfor buret ett par ganger på eget initiativ. Da har hun klatret ut på gitteret og opp på toppen også inn igjen. og da var det bra nok for henne. Men skal sies at vi bare har hatt henne fjorten dager nå da!

Men da kommer spørsmål nr 2! hehe
Hva tror dere vil skje da når vi kjøper en ny rotte som da mest sansynlig kommer til å være tam og enklere å håndtere, kommer til å bli sammen med den vi har fra før av, vil den bli påvirket av at den er redd tror dere? Eller vil den kanskje ha en annen effekt på den som er redd kanskje?

dosjos
Pinky
Posts: 16
Joined: 17 Feb 2010, 04:46

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by dosjos »

Jeg har ingen personlig erfaring med det da mine rotter er fra dyrebutikk og omplassering. Men av det jeg har hørt og lest vil en ny og tam rotte ha positiv innvirkning da den mindre tamme rotten får se at mennesker ikke er farlig.

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by Nikita »

dosjos wrote:Men av det jeg har hørt og lest vil en ny og tam rotte ha positiv innvirkning da den mindre tamme rotten får se at mennesker ikke er farlig.
Etter egen erfaring, vil jeg si at det stemmer ganske bra. Jeg har "brukt" mine tamme rotter for å få hjelp med de som er mindre tamme. Og for meg har dette fungert veldig bra :)

Men det er ikke en selvfølge at det går den veier. Trenger ikke ha innvirkning i det heletatt, men i det lengere løp vil jeg nok tro at den som ikke er fullt så tam og er skvetten, vil forstå at mennesker ikke er farlige :)

Har selv en som ikke er så veldig tam, ikke glad i å bli løftet eller håndtert av mennesker. Han er velig skvetten men samtidig utrolig nysjerrig når jeg putter hånda inn i buret. Han Har blitt litt bedre etter å ha bodd med mine andre gutter, men ikke mye. Kun blitt mer nysjerrig.
Men han ser ut til å ha det supert sammen med flokken, jeg ser han trives med de så er jeg egentlig ganske fornøyd med det :)
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by Oda--- »

Jeg og Karen har hatt flaks når det har kommer til dyrebutikkrotter.

Vi har tilsammen hatt 13 rotter;
De fra dyrebutikk
Pippi - Ble over 2 år gammel, avlivd pga. jurkreft. Supertam og trygg hele livet.
Rosin - Ble ca 1,5 år gammel, avlivd pga. jurkreft. Redd i starten, men det ble bedre ettervært.
Stella - Ble over 2 år gammel, avlivd pga. hjernesvulst. Utrolig tam og trygg hele livet.
Amelie - Ble ca. 1,5 år gammel, avlivd pga. jurkreft. Redd i starten, men det gikk fort over til at hun ble verdens største kosegris.
Reka - Omplassert, men opprinnelig fra dyrebutikk. Ble ca. 1,5 år, avlivd pga. at hun ble lam i ryggen. Rolig og tam, i hvertfall de 3 mnd jeg hadde henne.
Maja - Omplassert, men oppdrinnelig fra dyrebutikk. Lever nå, er 6 mnd og har aldri vært syk. Rolig og tam hele den tiden jeg har hatt henne.
Monja - Ble litt over 3 år gammel, avlivd pga. jurkreft. Tam og trygg hele livet.
Pim - Ble ca. 1 år, døde pga livmorsopprasjon. Hyper og litt smågal, men utrolig trygg på mennesker hele livet.
Cilla - Ble ca. 2,5 år, avlivd pga. alderdom og jursvulst. Rolig, tam og utrolig kosete hele livet.

Fra oppdretter (men uten mye kjent bakrund, kun mor og far):
Miri - Lever nå, er 3 mnd gammel. Tam og trygg helt siden jeg fikk hun.
Dill - Ble ca. 1 år, funnet død i buret. Tam og trygg hele livet.
Gulla - Lever nå, er 1 år og 4 mnd, aldri vært syk. Tam og trygg hele livet.
Parvati - Lever nå, er 1 år og 4 mnd, aldri vært syk. Tam og trygg hele livet.

Vi har ikke veldig mye erfaring med rotter fra oppdretter. Dill var fra en utrolig userriøs oppdretter.

Jeg skal i hvertfall ikke kjøpe rotte fra dyrebutikk, rett og slett fordi jeg ikke vil støtte "dyr over disk". Vi har vært veldig heldige, både når det gjelder alder og trygghet, med våre dyrebutikkrotter. Men det er ikke alltid man kan ha så flaks, og jeg annbefaler alle å kjøpe fra en serriøs oppdretter.
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

bip
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 11 Feb 2010, 14:44
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by bip »

Takk for utfyllende svar!
Det er iallefall klart at vi skal kjøpe fra en oppdretter, som er seriøs.
Så vi har startet jakten to rotter nå :)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by Stine »

Som alle andre har sagt, oppdretter er helt klart myye myye bedre enn dyrebutikk!

MEN det finnes også utrolig mange useriøsw eoppdrettere der ute. Det er viktig at du er skeptisk og ikke velger den første og beste.

Noen punkt du kan gå etter for å sjekke om oppdretteren er seriøs_

- Spørr folk som har rotter fra denne oppdrettern om erfaringen deres
- Spørr ut oppdrettern om ALT ! Det viktigste er at oppdretteren har mye kunnskap og info om begge foreldre, og slekt, hva slags for h*n gir ungene , hva slags strø rottene går på, hva slags bur bor de i(altså ikke 10 rotter i et lite jennybur...), ha de masse invcentar i burene osv. En hver oppdretter skal vite det meste om sykdommer i slet, levealder og andre ting man skal være obs på, og skal kunne gi deg råd om rottehold.
- Når du kommer for å hente ungene sjekker du at ingen av ungene nyser eller har sår og klømerker. Forkjølelse, sykdommer og utøy smitter. Selv om ikke akkurat din unge har det enda, er det stor sjans for at den har smitten eller egg på seg som utvikler seg verre etterhvert. Ungene bør veie minst 80-90 ved salg og ikke være tynne.

Som sagt, vær kristisk, og ikke ta alt for god fisk , det er det desverre folk som har brent seg på før... :?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

bip
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 11 Feb 2010, 14:44
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by bip »

Takk RotteLoover!
Ja viktig at man er kritisk, det skal være sikkert.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by Itchigo »

Tror at uansett om man ikke finner en oppdretter som følger alle ntf's retningslinjer så har rottene det bedre en hos Imazo, men man skal jo ikke støtte useriøst oppdrett ;)
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kjøp oppdretter vs dyrebutikk

Post by Stine »

Nå snakker jeg ikke om oppdrettere som ikke følger NTFS retningslinjer 100 % Itchigo,, men har opplevd delvis selv, og hørt av andre, som har fått hjem rotter fulle av lus, diare, sykt smpe unger (helt ned i 25 gr..), og rotteunger som ikke har blitt håndter av mennesker.
Noen ganger blir dyrene syke, skjønner det, men man skal gjøre det beste i sitt oppdrett for at det ikke skal skje , og arbeide for at rottene skal leve lange gode liv, ikke for å produsere flest rotter i flest mulig farger på kortest tid ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply