HJELP MEG! gal rotte

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

HJELP MEG! gal rotte

Post by jackalope »

Jeg har tre rotter og den ene er ca 2-3 måneder eldre enn de andre to (rundt 7-8 måneder). Og den eldste er helt gæren! Han har alltid pleid å vært snill og kosete, men når han får løpe rundt på gulvet biter han føtter og hender... ja alt. Og han biter seg fast (holder fast) biter liksom ikke langt inn i huden men du kjenner at han holder deg fast! Jeg har sluttet å leke med han for lengst og det ble litt bedre men når det kommer til mat er han farlig både for mennesker og sine burkompisser. Hvis han har fått tak i ett egg eller en hundekjeks og en av de andre rottene nærmer seg hopper han på dem og de kvæser og piper (ser ut som når katter sloss og jeg må skille dem! Hvis jeg nærmer meg han eller maten når han spiser hopper han etter meg og biter. Han gjør alt i sin makt for å få maten. Det er jo vondt for de mindre rottene og for meg... :sob: Hvis jeg sitter på gulvet og rører på hånda mi kan han plutselig komme bort og bite seg fast.

Han har en 5 dagerskur på Baytril nå (fordi han nyser så fælt) dette er den fjerde dagen og han nyser forsatt en del. Pratet med dyrlegen før jeg begynte med kuren. Det kan jo hende at nysinga gjør han aggresiv. Kan dere hjelpe meg? Skal jeg sette han i ett bur for seg selv slik at han kan ta det mer med ro og bli frisk? Han bryter en del med kompisene sine og han er liksom "sjefen".

Hilsen trist rotteeier :sob:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by Larm »

HØres ut sm mat aggressivitet for meg. :(

Matmor kan nok mer om dette emnet.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by tantepose »

Så lenge han ikke skader burkompisene sine ville jeg latt ham være sammen med dem.Han har det kanskje ikke så greit nå..... :(
Prøv å unngå situasjonene som gjør ham værst.Gi ham mat på en plass han kan spise den i ro og mak.Det beste er om du kan ta ham rolig opp og prate med ham når han biter deg,så han ikke tror han er sjef over deg :sneak:
Han kan muligens føle seg truet fordi han kjenner seg syk og må sikre seg nok mat for å "klare" seg gjennom. :shocked:
Håper det ordner seg når han blir bedre! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by jackalope »

Tusen takk for svar :smile: Har akkurat hatt en kosestund med han alene på badet. Og da kvessa han tenner og poppet øynene. Og han syntes det var godt å bli strøket på ryggen. I de 15- 20 minuttene vi var der nøs han ikke en eneste gang, men han gjespet en del. Han er egentlig en slik gutt, og for meg har det alltid virket galt å avlive et vesen fordi den er aggresiv :shocked: Så det blir det ikke, men kanskje han er allergisk mot noe. Den ene rotta har akkurat fått to sprøyter mot midd. Kanskje han reagerer mott middet? :huh: Jeg skal gjøre som du sa :)

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by lucas »

Er det bare an av rottene som har fått behandling? Hvis en av rottene har lus så har de andre det også.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by Larm »

Sprøyter mot midd pleier ikke å fungere :( Regner med at det er ivomec.

Det som pleier å fungere bra er å dryppe de med Stronghold. Det er ingen vits i å bare behandle en av rottene mot midd. Enten må alle eller ingen behandles ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by lucas »

Pleier ikke ivomec å fungere? Groruddalen bruker nesten alltid Ivomec med mindre vedkommende ber om annet(som meg som ba om stronghold). Jeg sa at det virket best, da sa Heidi at Ivomec alltid funket og det kunne ikke bli bedre enn alltid, men at Stronghold sikkert også var greit :P Jeg tok henne ikke på ordet, men regnet med at Ivomec funket?? Har også brukt det på Lucas som jeg hadde før, han ble kvitt midden. Da ble heller ikke bur eller utstyr rengjort ekstra på noen måte.

Men stemmer det Larm sier, alle må behandles :)

jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by jackalope »

Ja, det var vel ikke det som var temaet, men jeg behandlet den ene fordi det ikke har slått ut på noen av de andre og det har vart ganske lenge. Den fikk sprøyte mot parasitter, men siden midd noe av det vanligste så skrev jeg sprøyte mot midd. Men hvor mye koster stronghold på tre rotter da? Kan vel kalle meg fattig, (hele familien min egentlig) og det er jeg som må ta vare på dem. Jeg elsker dem høyere enn noe annet og kunne aldri tenke meg å gi dem fra meg.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by lucas »

Beklager, vet det var off- topic.

En 3-pakning med stronghold koster 180 kr. Hvis veterinæren har sett på en av de burde han/hun kunne skrive ut resept til deg. Selv om bare en er hardt angrepet så har alle midd desverre.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by lucas »

lucas wrote:Er det bare an av rottene som har fått behandling? Hvis en av rottene har lus så har de andre det også.
OI! Visste ikke at dette innlegget kom med da det skjedde noe kluss med pcen. Da beklager jeg at jeg har gjentatt meg selv!

jackalope
Pinglerotte
Posts: 42
Joined: 23 Oct 2009, 17:20

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by jackalope »

Tusen takk for svar :) Uansett hva dere tror om meg må dere ikke tro at jeg ikke bryr meg om rottene mine, fordi jeg gjør alt jeg kan for at de skal ha det bra :love: Skal få skaffet Stronghold tror jeg, så godt det lar seg gjøre. Men hvor mange doser må en rotte ha da? :)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by tantepose »

Alle kan se at du er glad i rottene dine og steller dem bra! :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by lucas »

De må ha to doser med maks fire ukers mellomrom. Det optimale er 3 uker. Det vanligste er en dråpe pr. 100 g. rotte(snakker om den mildeste varianten 60mg/ml) men dette er ikke alle veterinærene enige om så du får se hva din mener :) Jeg behandlet nå 10 stk her og hadde bare 2 flasker, noe som egentlig skulle holde akkurat, men har erfaring med at jeg søler litt og at det ikke alltid er 10 dråper(antagelig fordi jeg søler uten å merke det) så da fikk de en dråpe selv om de veide 200 gram.

Er nok ingen her som tror du ikke vil rottene dine alt godt :D

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by Larm »

Riktig dose og riktig behandlingstid.

Tips til biting: Lag en høy bitelyd og se om han slipper da. Biter han til blods eller bare holder han fast?
Veldig positivt hvis det ikke er til blods ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: HJELP MEG! gal rotte

Post by Atyla »

og prøv å mat med teskje og.
jeg har ei jente som er veldig ivrig med maten. og henter hun bommer og treffer fingeren min. hun er ikke mat aggressiv men bare glad i mat. etter at jeg begynte å gi med tskje slapper hun mer av når hun får maten :P siden hun må nødt å ta seg mer tid. kanskje det hjelper litt når du skal mate han

Post Reply