skal jeg avlive?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

skal jeg avlive?

Post by wollf »

Pussi er ei søt rottefrøken som aldrig har vært helt super tam. men hun har fått være seg selv fullt ut og kan lett kose når man får tak på a. hun er frisk og rask, MEN.... hun takler ikke nye rotter. ikke milly, whiskey, piffi, varda eller villemo. hun rett og slett skaper flid og bråk i hele flokken med sin adferd. hun går fint med de andre jentene da. men jeg driver oppdrett og jeg må kunne ta rotteunger uten av hun skal gå og tygge på dem. nå er det ikke slik at der er hull på noen uten om på varda som fikk et bitt i foten. men hun hugger etter rumpa på rottene selv om alt av kroppspråk på den andre rotta viser underkastelse. jeg kjenner at jeg er litt lei nå. er trist på en måte men føler at pussi lever litt på vippen til å tråkke over grensene mine hva jeg skal akseptere her.
hun har blitt mer reservert enn før også etter at det kom nye rotter inn. stressa og puffer seg. virker lettere hysterisk. alle de andre jentene godtok nykommlingen fint. men pusso søker den opp og jager. hva skal jeg gjøre liksom? føler ikke jeg kan ha en slik rotte hos meg...

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: skal jeg avlive?

Post by Atyla »

prøve å omplassere? til noen som ikke har andre rotter. så kan hun kanskje ha det fint som alenerotte?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

nei. føler ikke at det er et alternativ. hun er ikke trygg nok for en flytting. ingen interesse av mennesker, vi er en for kilde og ut av buret mulighet:(
jeg liker henne for hun er en søt og yndig rotte. gjør lite ut av seg ellers. men hun er ikke trygg på nye i flokken

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by Larm »

Dersom hun forsvinner ut av flokken vil nok en ny ta hennes rolle, så da tror jeg du er like langt. ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: skal jeg avlive?

Post by Tifa »

Kan du ikke heller tilpasse flokken (ha de hver for seg) da? Ha henne med de hun går overens med.
Vet du driver oppdrett, men det er jo ikke hennes feil, og da synes hvertfall jeg det høres bedre ut å skille de.
Rotteløs :trist:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by Larm »

Det er jeg enig. Jeg hadde en stor utfordring da jeg fikk tilbake Boss og måtte introdusere henne til Josefine etter burkameraters dødsfall, men det er en del av ansvaret ved å drive oppdrett ;)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

hun er ingen alfa i allefall.
og splitte flokken vil bare skape flid mot resten. de er en knyttet gjeng.
men jeg er ikke sikker på om jeg har lyst å ha en rotte her jeg begynner å bli redd. hadde jo 2 flokker her da piffi, varda og villemo var hos meg. det funka ikke. hun satt i sitt bur, puffet seg, spyttet og freste. kunne ikke lufte dem i samme rom. da sto hun utenfor buret og jeg ville ikke ta i henne ubeskyttet. hun har enda ikke bitt, men med det løpet hun legger opp til nå ved at hun bare blir værre og værre så ser jeg ikke bort i fra at hu snart hugger. det er ikke riktig adferd uansett. små unger som store.

det er ikke hennes feil synes jeg også blir feil å si. oppdrett eller ikke. jeg kan ikke ha en rotte som terroriserer de andre.
jeg vil ikke avlive pussi. og dette er ikke noe som er lett heller.
men å ta henne ut og måtte velge en av de andre jentene mine ut av flokken som ikke har gjort noe galt blir like ille for meg. rotter skal være kos og ikke en byrde. hun sitter inne i buret og venter på at en tå skal være uheldig nok til å falle igjennom. gutt eller jente.

jeg synes ikke at dette er riktig? men jeg vet ikke hva jeg skal ta meg til heller

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

jeg mener også at det er like stort ansvar i å ta ubehagelige avgjørelser for rottenes beste.

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by oliver;) »

Jeg vil si meg enig med deg i dette wolf, vi som eiere, som setter rottene i bur, må ta de vansklige valgene.
Om Pussi bør avlives eller ikke er det faktisk bare du som kan avgjøre.
Men jeg må bare si en ting, Pussi har det ikke noe bra i denne situasjonen hun heller da.. Så kjenn litt på det og gjør det som er best for din rat pack:)

Men det er et vanskelig valg..
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by Larm »

Det er helt vanlig at de ikke godtar større rotter som kommer inn. Med større rotter mener jeg de på over 2-3 mnd. Hun fungerer jo fint med sin flokk men blir stresset når nye ankommer, noe som er forståelig synes jeg.
Jeg ville IKKE vurdert å avlive så lenge hun fungerer med sin flokk, og jeg ville heller sørget for at det ikke kom inn større rotter slik at hun slapp å bli stresset.

Jeg vil fremdeles tro at en ny rotte vil overta hennes posisjon i flokken og begynne å oppføre seg på denne måten mot nye rotter, hvis hun fjernes fra flokken.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

hva med yngre rotter som milly som var 5 uker????
hun bet tåa av soria som gikk utenpå buret, og en rotte som ikke funker med folk heller?

vet ikke. jeg vil jo ikke avlive henne heller, men sånn som hun driver på nå ser jeg ingen ende. noen tips på hva jeg kan gjøre da? for å sette henne ut av flokken alene er heller ikke noe liv.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: skal jeg avlive?

Post by Matmor »

Er det noen sjanse for at hun kunne ha gått sammen med en stor kastrat? Noen rotter fungerer ikke hvis de er sammen med svake rotter, men roer seg hvis de er sammen med en som er tøff nok til at de skjønner at de ikke kan prøve seg... Det er jo ikke sikkert det blir så lett å få tak i kastraten, men hvis du leter etter muligheter går det i alle fall an å tenke på det.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: skal jeg avlive?

Post by wollf »

det kan gå. men det utelukker ikke problematikken med biting gjennom gitter:( kan altids prøve å finne en og nå ser jeg kanskje en kobling her. hun ble værre etter at bill ble avliet. kan det være en sammenheng?

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: skal jeg avlive?

Post by Tifa »

Du vil jo ikke splitte den etablerte flokken om du bare lar være å ha de med de små?
Min mening er i alle fall at man burde tilpasse det, slik at selv de som ikke "er som de skal" kan ha et bra liv. Klarer ikke å se noen overbevisende argumenter for å avlive henne sålenge hun fungerer bra i sin egen flokk.
Rotteløs :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: skal jeg avlive?

Post by Matmor »

Både sorgreaksjon og mangel på stabilitet kan nok provosere fram aggresjon, så at det er en sammenheng høres sannsynlig ut i mine ører. Håper du har muligheten til å få prøvd det ut.
Det vil nok uansett ikke hjelpe på biting gjennom gitter, men hvis det blir den eneste situasjonen hun biter i, er det antagelig til å leve med.

Post Reply