Skader fra hamstervatt

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Lene
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 18 Sep 2007, 23:03

Skader fra hamstervatt

Post by Lene »

Hei rottefolk :)

Som flere her sikkert vet, så er jeg leder av Norsk Hamsterforening. Jeg har lenge hatt et ønske om å kunne stoppe salg av hamstervatt, men har ikke helt visst hvordan jeg skulle gripe det an. Etter en lyspære-over-hodet-opplevelse er nå Operasjon "hamstervatt" i gang for fullt. Jeg vet at også en del rotteeiere har hatt negative erfaringer med bruk av hamstervatt, så derfor ber jeg også om deres innspill og hjelp.
Kort om farene med hamstervatt, for de som ikke har vært borti det: Vattfibrene er så sterke at de ikke ryker med vanlig motstand, og dyr kan dermed få fibrene surret rundt bein eller hals uten å kunne komme seg løs. Dette fører hindring av blodomløp eller luftinntak, og i verste fall amputasjon eller kvelning. De mest utsatte er unger, men også vokse dyr kan få store problemer. En annen fare er forstoppelse, som som små dyr kan være livsfarlig.

Jeg har samlet kontaktinformasjon til så mange veterinærer som mulig, nå har jeg 324 på listen min. Jeg har foreløpig fått sendt ut epost til 263 av dem, og fått en del svar. Omkring halvparten av svarene jeg har fått (starten av utsendingen skjedde i går) har vært fra dyrleger uten erfaring med hamstervatt, resten har bidratt med historier og tall fra egne klinikker. Bortimot alle har vært positive til det jeg forsøker å gjøre.

Planen videre er å samle så mange opplysninger som mulig, både fra veterinærer og fra private med dårlige erfaringer. Jeg vil også trenge så mange opplysninger som mulig om ulike merker vatt som finnes, hvordan de er merket osv, da hvilken paragraf de vil gå under vil variere.

Jeg trenger litt hjelp fra andre dyrevenner for å få denne kortstokken til å gå opp, og det jeg trenger er følgende:

1: Dårlige erfaringer med hamstervatt, uansett dyreart.

2: Bilder at ulike merker vatt. Bildene må være av emballasjen, både foran og bak, og de må være så klare at man kan lese det som står.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skader fra hamstervatt

Post by wollf »

supert tiltak:) "desværre" har jeg vært ups på dette fra starten og aldrig brukt det

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Skader fra hamstervatt

Post by Tifa »

wollf wrote:supert tiltak:) "desværre" har jeg vært ups på dette fra starten og aldrig brukt det
WORD :D
Rotteløs :trist:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skader fra hamstervatt

Post by wollf »

Bloodbeat: jattajatta :crazybonk:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Skader fra hamstervatt

Post by Tifa »

wollf wrote:Bloodbeat: jattajatta :crazybonk:
Hmm? :)
Rotteløs :trist:

Atyla
Sover i do
Posts: 204
Joined: 10 Jan 2010, 23:50
Location: Drammen

Re: Skader fra hamstervatt

Post by Atyla »

visste ikke dette engang jeg:S
så har brukt det før. aldri skjedd noe da. men skal ikke kjøpe det mer

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Skader fra hamstervatt

Post by Lyngrottene »

Jeg har alltid vært obs på dette, men når min tante var i USA kjøpte hun med litt div til jentene mine, derav "rottevatt" som skulle være til rotter. Så jeg tenkte at jeg får se ann dette, så når jeg gjorde rent hos jentene da, så ga jeg de noe av dette, med matmor sittende ved burdøra og se hvordan dette gikk. Desverre så surret dette seg godt rundt føtter, og var nesten umulig og få av, så dette gikk rett ut igjen, men da hadde jeg sett ann dette som var "tilpasset" til rotter, så det ligger per idag i skuffen, og der ligger det godt :D

Hamstervatt har jo desverre den "effekten" at de kan surre seg rundt føtter og lignende og stoppe blodtillførsel, og da er skaden gjort desverre, derfor jeg da ble sittende og følge med.
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Skader fra hamstervatt

Post by Itchigo »

BIlder av dyr med skader fra hamstervatt kan brukes som dokumetansjon! Syns det er et flott tilltak, spørs om det kommer igjennom men... :akt:
Aurora

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Skader fra hamstervatt

Post by Tifa »

Bloodbeat wrote:
wollf wrote:Bloodbeat: jattajatta :crazybonk:
Hmm? :)

Word betyr at jeg er enig med deg :P
Rotteløs :trist:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skader fra hamstervatt

Post by wollf »

merkelig nok vet jeg egentlig det. men sovet 2 timer i natt :sleep:
så hue følger ikke med. søster bruker det stadig vekk til vi gammeldagse ungfolk i husets fortvilelse

(kan jeg lage en merkeligere setning nå?)

nei natta. huf :oops:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Skader fra hamstervatt

Post by tantepose »

Først:Dette er kjempebra att du gjør noe med.Jeg har ikke egne erfaringer fordi jeg bevisst ikke har brukt det.Men altså hørt om det. :mad2:
Idag var jeg innom en dyrebutikk og tittet på ett rottekull,og de hadde orange vatt i buret!Jeg vil mer enn gjerne dele ut resultatet av undersøkelsene dine til dem! :jepp:
Sist:Hehehehe,tror det er en misforståelse ute og går ang WORD! :lol: :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Skader fra hamstervatt

Post by Tifa »

Ja får nesten droppe street slangen her, så man ikke blir misforstått :D
Rotteløs :trist:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skader fra hamstervatt

Post by wollf »

slikt språk kan man da ikke ha på et offentlig forum. tenk på de yngre:P

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Skader fra hamstervatt

Post by tantepose »

Og de gamle.... :bashful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Skader fra hamstervatt

Post by wollf »

tenkte på påvirkning. sorry for tråd stjelingen:( kan høre med min vetrinær om han kan skrive dine erfarigner til deg som unskylldning

Post Reply