Nye rotter - albino og temming

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

michelluz
Stjeler mat

Nye rotter - albino og temming

Post by michelluz »

Hei :)

Uff, har vært mye styr med disse rottene.. Kjøpte meg noen rotter på dyrebutikk for et par uker siden, måtte levere de tilbake til dyrebutikken pga. luftveisinfeksjon for behandling. Bestilte to nye, og håpet at de skulle være friske og raske. Dessverre viste det seg at de kom fra samme oppdretter, og at den ene hadde samme problemer som de forrige (som jeg fant ut etter å ha hatt de et par timer). Så da var det rett tilbake me de og. Dyrebutikken har lovet å gi de antibiotika, og skal undersøke det med oppdretteren. Etter at jeg leverte de tilbake for andre gang, ringte jeg alle dyrebutikkene i området for å finne ut om de hadde rotter noen andre steder. De hadde kun en plass, og der hadde de 4 gutterotter som ble født 25 februar. Så de er altså 3 måneder gamle om noen uker. To av rottene var grå og hvite med svarte øyne, og de andre to var offwhite/beige med røde øyne. Hun som jobbet i dyrebutikken sa at de med røde øyne var mye mer nysgjerrige, aktive og interessert i mennesker enn de to andre, og det inntrykket fikk jeg også utifra det jeg kunne se. Hun sa også at det virket ikke som om dårlig syn var noe problem for dem, noe jeg var bekymret for. Så jeg bestemte meg for å kjøpe de to med røde øyne. Dette var altså i går, så jeg har bare hatt de en dag. Siden jeg fikk de har de nesten bare ligget i huset, utenom i natt da de gikk litt rundt utforbi huset sitt. De er ikke særlig interessert i mat, så er vanskelig å lokke de ut med godbiter. Men la noen godbiter utforbi huset før jeg gikk på jobb i dag, og de var borte når jeg kom hjem. Så virker ikke som om det er noe i veien med matlysten hvertfall.

Uansett, det jeg lurer på, kan det bli et stort problem å temme de? Med tanke på at de nærmer seg 3 mnd, er ganske store, virker ikke så veldig interessert i menneskekontakt (noe de gjorde i dyrebutikken) og sannsynligvis har veldig redusert syn siden de har røde øyne? Pleier det å være mye vanskeligere å temme rotter med røde øyne? Synes de virker så nervøse.. Noe som er rart, for i butikken virket de veldig nysgjerrige og selvsikre imotsetning til de to andre som hadde svarte øyne. De virket mye tryggere og tammere i butikken enn det de gjør nå hvertfall.

Noe spesielt jeg burde gjøre for å få de tammere? Er jo ikke så lett når de ikke vil komme ut av huset...
Jeg synes også det er litt rart at de er såpass store når de kun er 3 mnd, er det normalt at rotter vokser så fort? Håper ikke jeg har blitt lurt :P
Ble litt mange spørsmål her nå, men har ikke så mye erfaring med rotter. Men synes de er veldig herlige og fascinerende dyr, så drømmen er jo å få de supertamme, kose me de imens jeg ser på tv osv :) Akkurat nå virker det ikke så veldig lovende.. Hvor lang tid pleier det å ta før de blir tammere og tryggere?

Eller er det bare jeg som er skikkelig utålmodig kanskje? De har jo bare vært her siden i går, er jo sikkert en stressende situasjon for dem med nytt bur og greier.

Men hvis temming pleier å være et veldig stort problem med rødøyde rotter, må jeg innrømme at det er litt fristende og bytte de med de to andre rottene med svarte øyne..

wups, dette ble langt :roll: Har aldri hatt rotter før så er masse jeg lurer på.

Håper noen kan svare :) Er litt frustert.

Lyngrottene
River avispapir

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by Lyngrottene »

En måte og få temmet de på, er jo noe de kaller for gensertrikset. Kan søke på det her.
De kom jo igår også, til nye omgivelser, og ikke med den personen de er vandt til, så mulig derfor de er litt nærvøse, men det stemmer at de med røde øyne har en tendens til og være litt mere skvettene og nervøse enn de med sorte, det har noe med synet og gjøre.

Mitt tips er iallefall og la de falle til ro i buret (da de klatrer rundt etc når du er i nærheten) og snakk med de utenfor. Og når de begynner og bli litt mere husvarm, ta da og la burdøren stå oppe, og prøv da og gi de noen godbiter. Her i gården så har en rotte aldri vært for gammel til og temmes så lenge den ikke er aggresiv :)

Kommer nok flere innspill her, så går det seg nok til :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Lyngrottene
River avispapir

Post by Lyngrottene »

Gratulerer som rotteeier forresten :boing: :roflmao: :eating: :hearteyes:
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

michelluz
Stjeler mat

Post by michelluz »

Takktakk! :ratgreen: De er utrolig søte, så har ikke særlig lyst å bytte de.
Er bare litt bekymret rett og slett, trodde de kom til å springe opp og ned, klarte på veggene osv. Men det blir vel forhåpentligvis bedre etterhvert :)
Men pleier rotter med røde øyne å være så "hemmet" av synet av de ligger for det meste i ro, og ikke tørr å gå rundt om kring? Eller pleier det å bli bedre når de bler mer vandt med omgivelsene?

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Prøv gensertrikset. Det er ikke vanskeligere å temme rødøyde enn svartøyde rotter, men de svartøyde ser bedre :wink:
De er nok litt utrygge hos deg fordi det er et nytt sted. Butikken var de trygge i fordi de var vandt til den :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

oliver;)
Hamstrer mat

Post by oliver;) »

hei:) og gratulerer med rotter..

først vil jeg spørre deg om hva du bruker som strø i buret og hvilken fortype du bruker..?
Virker de friske og fine ellers? Hvor stort bur har de? Å temme rotter er kke alltid like lett, jeg har akkurat kjøpt meg en rotte, han er nå 6 uker gammel, og vanskelig å temme. Så det går nok mye på hvilken personlighet de har.. Noen rotter er veldig sosiale sånn som min Munti, han løper gjerne etter meg når han er ute, andre rotter, sånn som buzz må det nok jobbes litt mer med..

Det er ikke noe fasitsvar på hvordan man temmer en rotte, men tips og råd får du nok mange av her :cheer:
Det jeg ville ha gjort var å ta de med på sofaen og ha de til å gå litt løst der mens du sitter der, kanskje finne en skål med mais og ha den på fanget, men dette er noe som tar tid..

Iforhold til alder så vet jeg ikke hvordan man kan se det, men kan du veie de og legge ut bilder av de på forumet? da kan det hende at noen som har litt mer peiling enn meg kan si hva de tror..
Lykke til :peewaggle:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

michelluz
Stjeler mat

Post by michelluz »

Men bør jeg tvinge de ut av huset (noe som er vanskelig siden det ikke går an å ta av taket), eller vente til de er trygge nok til å komme opp i hånda mi? (noe som sikkert kommer til å ta lang tid :P ) Hvor lenge bør jeg vente isåfall?

Jeg bruker noe som heter Cats best http://www.dyrego.no/dyrego_web/html/im ... NETPDF.pdf
Ble anbefalt av dyrebutikken siden det ikke støver og fanger opp mye av lukten. Tenkte først å bruke fleece og avispapir, men fant ut at blekket fra avispapir kunne være giftig for de og det må jo også byttes ut mye oftere.
Rottematen jeg bruker heter Rat Nature, av merket Versele laga. Også kjøpt på dyrebutikk.

Synes de ser friske og fine ut ja. Ser ut som de spiser og drikker normalt (når jeg ikke er i nærheten :P) Men virker jo litt slakke, mest sannsynlig fordi de er nervøse. De var jo ikke slik i butikken som nevnt.

Takk for svar forresten, er så kjekt med dette forumet når du er en nybakt rotteeier :)
Last edited by michelluz on 07 May 2010, 16:07, edited 1 time in total.

oliver;)
Hamstrer mat

Post by oliver;) »

lurt å la de komme ut først kanskje.. gjør som lyngrottee sier først..
Jeg bruker avispapir i bunnen av buret, og det fungerer helt fint.. Så lenge det ikke er et strø som støver så er jo det bra :cheerful:

Håper du får masse glede av rottene dine, og ikke gi opp.. de blir nok tammere etter hvert..
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

Tenkte jeg skulle nevne at cats best ikke er støvfritt og at det lages av bartrær. Du burde bruke et strø som er er laget f. eks or eller osp, eller så kan du bruke noe laget av papir, aviser eller fleecepledd i bunn. Rat nature vet jeg ikke innholdet i men vær obs på at de har lett for å plukke ut de beste bitene ;) Det beste og enkleste er pellets, der alle bitene inneholder det samme :) Da blir de ihvertfall ikke feilernærte :rat:

michelluz
Stjeler mat

Post by michelluz »

Så Cats best er farlig for rottene? :huh: Bør jeg ta det ut med en gang?

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Ja, ta det ut så fort som mulig ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

michelluz
Stjeler mat

Post by michelluz »

Nå har jeg tatt ut burstrøet, og byttet det ut med avispapir, fleece og papirhåndklær :) Det er vel helt trygt?
Men de ligger fortsatt inni huset sitt da, har bare kommet ut for å hente litt mat fra matskåla :|

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Tålmodighet ;) ,og mye kos! :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Rotter er litt teite sånn, hvis du bare lar de være i fred så vil de nok holde seg for seg selv..
Ta de ut og putt de inn i genseren din og la de bli vant med kroppslukten din. Gjerne ha de på deg når du gjør husarbeid osv. for da blir de vant til å kjenne kroppsbevegelse :ratgreen: Jeg må helt ærlig si at løsningen på alle problemer ikke er å gå og bytte rottene :trist: Noe av problemet med dyrebutikkene er at de ofte leverer ut dyr som er redde, agressive osv. Derfor tror jeg at hvis du hadde byttet dem ville eventuelt en ny rotte bare bære på nye problemer.
Du kan jo huske det til neste gang så kjøper du fra oppdretter og ikke dyrebutikk. Da vil du få en rotte som er frisk, snill og tam allerede fra første dag du får den. :goofy:
Men lykke til som ny rotte-eier og kos deg.
Dette går nok bra skal du se. Jeg er helt sikker på at de blir supertamme etter noen dager med tvangskos :party:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

michelluz
Stjeler mat

Post by michelluz »

Heheh ok, nå ble jeg mer håpfull :)
Men bør jeg begynne å tvangskose de med en gang eller, allerede i kveld kanskje?
Begge to samtidig eller bare en om gangen?

Vet det er fælt å si, men de er såpass store at jeg er rett og slett pittelitt redd.. for at de skal bite eller noe :bashful:
Men skal vel ganske mye til før en rotte biter?

Post Reply