Uff, har vært mye styr med disse rottene.. Kjøpte meg noen rotter på dyrebutikk for et par uker siden, måtte levere de tilbake til dyrebutikken pga. luftveisinfeksjon for behandling. Bestilte to nye, og håpet at de skulle være friske og raske. Dessverre viste det seg at de kom fra samme oppdretter, og at den ene hadde samme problemer som de forrige (som jeg fant ut etter å ha hatt de et par timer). Så da var det rett tilbake me de og. Dyrebutikken har lovet å gi de antibiotika, og skal undersøke det med oppdretteren. Etter at jeg leverte de tilbake for andre gang, ringte jeg alle dyrebutikkene i området for å finne ut om de hadde rotter noen andre steder. De hadde kun en plass, og der hadde de 4 gutterotter som ble født 25 februar. Så de er altså 3 måneder gamle om noen uker. To av rottene var grå og hvite med svarte øyne, og de andre to var offwhite/beige med røde øyne. Hun som jobbet i dyrebutikken sa at de med røde øyne var mye mer nysgjerrige, aktive og interessert i mennesker enn de to andre, og det inntrykket fikk jeg også utifra det jeg kunne se. Hun sa også at det virket ikke som om dårlig syn var noe problem for dem, noe jeg var bekymret for. Så jeg bestemte meg for å kjøpe de to med røde øyne. Dette var altså i går, så jeg har bare hatt de en dag. Siden jeg fikk de har de nesten bare ligget i huset, utenom i natt da de gikk litt rundt utforbi huset sitt. De er ikke særlig interessert i mat, så er vanskelig å lokke de ut med godbiter. Men la noen godbiter utforbi huset før jeg gikk på jobb i dag, og de var borte når jeg kom hjem. Så virker ikke som om det er noe i veien med matlysten hvertfall.
Uansett, det jeg lurer på, kan det bli et stort problem å temme de? Med tanke på at de nærmer seg 3 mnd, er ganske store, virker ikke så veldig interessert i menneskekontakt (noe de gjorde i dyrebutikken) og sannsynligvis har veldig redusert syn siden de har røde øyne? Pleier det å være mye vanskeligere å temme rotter med røde øyne? Synes de virker så nervøse.. Noe som er rart, for i butikken virket de veldig nysgjerrige og selvsikre imotsetning til de to andre som hadde svarte øyne. De virket mye tryggere og tammere i butikken enn det de gjør nå hvertfall.
Noe spesielt jeg burde gjøre for å få de tammere? Er jo ikke så lett når de ikke vil komme ut av huset...
Jeg synes også det er litt rart at de er såpass store når de kun er 3 mnd, er det normalt at rotter vokser så fort? Håper ikke jeg har blitt lurt

Ble litt mange spørsmål her nå, men har ikke så mye erfaring med rotter. Men synes de er veldig herlige og fascinerende dyr, så drømmen er jo å få de supertamme, kose me de imens jeg ser på tv osv

Eller er det bare jeg som er skikkelig utålmodig kanskje? De har jo bare vært her siden i går, er jo sikkert en stressende situasjon for dem med nytt bur og greier.
Men hvis temming pleier å være et veldig stort problem med rødøyde rotter, må jeg innrømme at det er litt fristende og bytte de med de to andre rottene med svarte øyne..
wups, dette ble langt

Håper noen kan svare