Nye rotter - albino og temming

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by tantepose »

Kos iveg,i kveld,med en og med begge. :jepp: Vær rolig og bestemt,de vil snart godta at du bestemmer.Vær rolig og forutsigbar,så de skjønner hva som ska skje.De vil snart glede seg til kosestundene.Gi litt god mat når du setter dem inn i buret igjen.Du kan søke på "mat"-forumet og få masse tips. :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

michelluz
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 26 Apr 2010, 12:47

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by michelluz »

Ok :) Huset deres er en litt stor boks med en liten åpning, uten tak. Så da må jeg enten skjære av taket, eller åpne en luke på siden og "riste" de litt ut :overrasket: Er litt redd for å skremme de helt av :S

michelluz
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 26 Apr 2010, 12:47

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by michelluz »

Åh så koselig, de sitter inni genseren min nå! :D
De har bæsja en del da, men jajaa :P Det er verdt det.
Er litt redd for at det skal bli litt for varmt for de, er ganske varm selv kjenner jeg. Trenger jeg å være bekymret for det eller liker de det varmt og godt?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by Larm »

Du trenger ikke å være bekymret for at det blir for varmt for de inni der nei :love:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

michelluz
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 26 Apr 2010, 12:47

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by michelluz »

Ok, så bra :cheerful: Hvor lenge bør de være der om gangen de første dagene?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by tantepose »

Så lenge du/de vil.Dere kan også kose dere i sofaen med et teppe over dere.Lek med dem og gi små godbiter.Det er lurt å ha vann tilgjengelig,og en do-eske.(Du kan også sette bur eller reisebur,med åpen luke,i sofaen.)Ta dem opp med begge hendene innimellom og suss på magen,sett dem rolig ned igjen og lek/kos videre. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

michelluz
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 26 Apr 2010, 12:47

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by michelluz »

Nå ligger de å koser seg i sofakroken under et teppe :cheerful: Merker at de liker å gjemme seg ja, og de er fortsatt ikke særlig interessert i mat :crazy:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by tantepose »

Noen liker å sitte "trygt" når de spiser.Enkelte forblir slik mens andre glefser i seg mat hvor som helst. :spise:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

MereteAH
Pinky
Posts: 24
Joined: 31 Aug 2009, 23:45
Location: Trøgstad

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by MereteAH »

Hei hei, jeg ble fristet til å skrive noen ord, da jeg akkurat har "vært gjennom en periode med "temming" av to albinorotter. Dette har jeg beskrevet i bloggen min http://rottebua.blogspot.com/2010/01/pa-vekta.html
Jeg må si jeg også hadde/har stor glede av forumet, synes det var stor hjelp å få kjappe svar og gode råd her, ære være alle for dette! Nå sitter jeg her, LITT klokere og kan si som så, at disse to albinorottene (type Wistar), er kjappere, mer nysgjerrig og mer skvetne enn de svartøyde rottene jeg kjenner til. De ser dårlig på avstand, er avhengig av å lukte og lytte, men de er ikke redde selvom de skvetter og virker "på vakt"! De ligger overhode ikke noe tilbake for de andre, heller tvertom - de er sosiale med alle, er veldig morsomme og vennlige og ble kjapt tamme, for jeg hadde de i genseren, i hette, i lommer, i kurv med fleece som jeg bar på osv. Særlig smart var å ha dem i en ulltunnel eller en annen sydd pose som jeg hang rundt halsen! Stor innsats, men veldig koselig innsats! Jeg hadde de også nær meg liggende inni noe de likte mens jeg jobbet på PC osv. De ble rett og slett mye håndtert, alltid sammen og helt fra starten. Dette er min erfaring, som har funket fint, lykke til, og ikke vent, bare gjør det!
MereteAH

michelluz
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 26 Apr 2010, 12:47

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by michelluz »

Kjekt å lese, og takk for gode tips :smile:

I natt skjedde det noe fælt :( Den ene satte seg fast i "vinduet" til huset sitt, og det var såvidt jeg merket det før jeg skulle legge meg. Jeg prøvde å hjelpe han, men merket at han satt heilt bom fast. Det var tydelig at han hadde det vondt, for han peip og beit meg til blods når jeg prøvde å rykke i huset for å få han løs. Jeg fikk jo helt panikk, men fikk heldigvis fikk jeg hjelp av broren min som klarte å beholde roen. Og til slutt fikk vi han ut, med masse soyaolje som vi smørte han og huset med.

Jeg la han oppi en eske med fleeceteppe, vann og mat, og fulgte med på hvordan han hadde det i flere timer. Var bekymret for indre blødninger eller brudd, men etter en liten stund virket han helt normal, spiste og drakk, og hadde mye energi. Jeg prøvde også å kjenne litt på magen for å se om den var oppblåst eller om han hadde smerter, men det virket ikke slik. Så i morges fikk han gå tilbake i buret sammen med broren sin, og i dag virker han helt normal :happy:
Tror faktisk han har blitt litt tammere i løpet av natten, tror han har blitt litt mer glad i mennesker etter vi "reddet" han :roll:

Men problemet nå, er at begge rottene er ganske oljete. Han har gnidd det på den andre rotten, så begge så er bustete og litt klissete. Prøvde å vaske det litt vekk med en klut i går, men det var ikke så veldig populært :P Det er mye bedre enn i går da, så tror de har klart å få vekk mesteparten selv. Så skal jeg bare satse på at de klarer å vaske seg selv, eller bør jeg prøve å bade de?

Uff, er så fælt når det skjer slik med de søte små. Nå har jeg hvertfall kastet huset rett i søppelet, det skal aldri skje igjen :redd:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by Larm »

Høres ut som om huset er for lite. Jeg bruker hengekøyer, tomme vinkartonger og tomme kaffeesker. Fungerer mye bedre enn hus. Hus er mer for hamstere, ørkenrotter...
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

michelluz
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 26 Apr 2010, 12:47

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by michelluz »

Uff ja, men jeg tenkte ikke på det siden de ikke pleide å bruke det huset. Var bare det som fulgte med da jeg kjøpte buret. De ligger som regel i en større pappeske. Men nå er det fjernet og kastet hvertfall :)

Ser ut som de har klart å vaske bort mesteparten av oljen nå. Håper ikke de får olje"overdose" da :overrasket:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by torasrotter »

Iogmed at oliven olje er et naturlig produkt så vil jeg tro de vasker seg selv :cheerful: Det eneste jeg tenker er at du bør følge med på avføringen dems, olje kan jo gi litt diare som jeg har forstått :oops: :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

michelluz
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 26 Apr 2010, 12:47

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by michelluz »

Skal gjøre det :)
Merker at de av og til "napper" litt forsiktig i huden, når jeg stikker hånda inni buret eller klapper de. Virker ikke som de gjør det fordi de er aggressive, så kan det være "kose"biting eller "bli kjent" biting?
Den ene bet meg til blods i går da, men det var nok min egen feil.. Den andre hadde gått frivillig ned i en eske som jeg pleier å ha vedsiden av meg når jeg ser på tv osv, også skulle jeg prøve å få den andre oppi esken så de kunne være sammen. Det var ikke lett, så jeg tok hånda inni huset deres og prøvde å få han ut. Ikke særlig smart av meg nei :P Men er så vanskelig å få tak i de :hmmm:

michelluz
Stjeler mat
Posts: 52
Joined: 26 Apr 2010, 12:47

Re: Nye rotter - albino og temming

Post by michelluz »

Merker også at de klør seg en del, men det er sikkert pga. oljen?

Post Reply