Sovelyder?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
iris

Sovelyder?

Post by iris »

Opplever en gang iblandt at den ene rotten vår lager "sovelyder" når den sover. Har noen andre opplevd dette? Vil gjerne få bekreftet at det faktisk er kun "sovelyder" og ikke eventuelt et tegn på noen sykdommer eller lidelser. Lydene er veldig lave og høres ut som om hun ynker seg over noe. Rotten er frisk og rask ellers. Håper på svar! :)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Sovelyder?

Post by torasrotter »

Rotter skal generelt ikke lage lyd, men noen rotter har kronisk neselyder uten at det er farlig for dem.. :happy: Er det kun når hun sover du hører det, og klare du å høre om det er fra nesen eller om det er fra lungene?? :huh:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

iris

Re: Sovelyder?

Post by iris »

Det er kun når hun sover, og har desverre ikke klart å skille om det er fra nesen eller lungene. Jeg tror selv at det er fra nesen når jeg selv klarer å imitere lyden ganske greit hehe :) Men hunder og katter drømmer jo og kan lage lyder når de sover, men dette gjelder vel kanskje ikke for rotter?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Sovelyder?

Post by tantepose »

Det er jo endel bløtvev som blir slapt når man sover tungt,og kan "lage" lyder.Følg med om hun lager lyder når hun er våken. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Sovelyder?

Post by Larm »

Rulten min har gjort dette ofte. Hun høres ut som en menneskebaby :cheerful:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Kesia
Gnager på ledninger
Posts: 117
Joined: 10 Sep 2009, 15:41
Kjønn: Kvinne
Location: drammen
Contact:

Re: Sovelyder?

Post by Kesia »

Jeg har også lurt veldig på dette med sovelyder.
Min Lars har siden jeg fikk han laget masse lyder når han sover. Har vert hos dyrlegen å sjekket det men han sa at det ikke var noe galt med lungene hans eller noe annet..

Lydene som lars lager minner litt om lydene 'jeg' lager når jeg er tett i nesa og det kommer pipelyder eller surkle lyder..
Vet ikke om dette er hva man kan kalle kronisk forkjølelse eller noe..?
Hvil i fred min lille Vetle. (født 16/8-2009 og sovnet stille inn 16/12-2011)
Du vil alltid ha plass i mitt hjerte og i mine minner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sovelyder?

Post by Matmor »

Det finnes flere teorier på hvorfor rottene lager disse lydene. En av dem er at det skyldes kronisk bihulebetennelse. En annen at det skyldes arrvev i øvre luftveier. En tredje er medfødte misdannelser i øvre luftveier. Det siste skal være mest aktuellt for dumborotter. Noen, men ikke alle dumboer har et snuteparti som er veldig annerledes enn standard rotter.

Miss Sofie

Re: Sovelyder?

Post by Miss Sofie »

Disse sovelyde kan også komme fra let overvægt.

iris

Re: Sovelyder?

Post by iris »

Men lydene som Zelda lager minner mest om når en hund piper eller klager over noe. Det er derfor jeg i utgangspunktet tror at hun drømmer, men har jo ikke opplevd dette med noen av de 5 andre rottene mine. Det høres ikke ut som om lyden kan kun lages ved at hun har problemer med nesen eller lungene, det høres virkelig ut som om hun bruker "stemmen" sin når disse lydene kommer. Merkelig!

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Sovelyder?

Post by torasrotter »

høres mer ut som trange luftveier for meg.. Rotter lager somregel kun lyd når de er sinte eller redde eller får vondt :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Annfrid
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 24 Mar 2010, 14:55

Re: Sovelyder?

Post by Annfrid »

Har også hørt sånn lyd fra buret når rottene sover. Kun da de lager slik lyd så det er nok sikkert ikke sykdom :smile2:

Post Reply