Tropehagen butikkene.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Tropehagen butikkene.

Post by Woodgirl »

Vil informere om en 'hendelse' jeg har nettopp hatt med TamAlna i Oslo som jeg har klaget på til hovedkontoret hos Tropehagen,Norge.
Har ei fått noe svar på min mail men det er jo i fellesferien så jeg får gi det noen dager til.
Her er mailen jeg sendte den 27/7

Hei Morten,
jeg fikk opplyst om at det er du som har med evnt. klager på Tropehagen butikker å gjøre.
Jeg vil klage på Tropehagen TamAlna angående salg av rotte.
Jeg er medlem av Norsk Tamrotteforening og har hatt rottehold i mange år.
Før helgen var jeg innom TamAlna og så to rottejenter for salg.Disse var de eneste rottene de hadde igjen.
Jeg var interessert i å kjøpe begge to da jeg fikk høre at den ene var holdt av til noen som ikke har rotter fra før. Altså var denne holdt av i fem dager til å bli solgt som alene-rotte.
Jeg snakket med Martine, som er leder for smådyr avdelingen, fortalte henne at det ikke burde vært lov å selge rotter alene til folk som ikke har rotter fra før da de er flokkdyr.
Hun sa seg helt enig men at de ikke kunne nekte noen å kjøpe en rotte for å ha som alene-rotte.
Siden jeg var villig til å kjøpe begge to, som helt klart er det beste for dyrene, burde de ha tenkt på dyrenes beste og solgt begge til meg.

Saken er at på deres,Tropehagen, egne hjemmesider om opplysning angående rottehold påpeker at rotter ikke skal være alene men i grupper. Hvertfall to og to av samme kjønn.
Hvordan kan dere tillate å ha slik dobbeltmoralsk salgspolitikk i butikkene deres? Dyrenes beste burde jo gå først og korrekt informasjon i tråd med det som står på deres egne hjemmesider burde være obligatorisk kunnskap hos deres ansatte.



Her er utklipp fra Tropehagens egne hjemmesider om hva som står om rottehold:


I naturen lever rotter i underjordiske ganger med flere rom som tjener ulike formål, og ofte med flere inn- og utganger. Rotter lever i flokker eller storfamilier hvor slåssing tilhører sjeldenhetene. De har rangordning i flokken og lever et svært sosialt liv hvor de gjerne hjelper hverandre med ungepass og pelsstell og legger seg tett sammen når de skal sove. Siden rotter lever naturlig i flokk bør man ikke holde ei rotte alene, men holde minst to av samme kjønn sammen.

Hva bør du tenke på
Rotter bør alltid holdes i par eller grupper av samme kjønn.


Ettersom dere har et prinsipp om at ørkenrotter ikke selges som alenedyr synes jeg at dere burde innføre det samme for tamrotter i alle butikkene rundt om i Norge.
Ellers synes jeg at TamAlna er storartet på mange områder. Dyrene har stor plass med flott innredet bur i motsetning til Torpehagen Vinterbro der de har meget små bur med null innredning. Angående Vinterbro prøvde jeg å forklare til betjeningen der at de burde legge inn en hengekøye og/eller et lite hus til rottene men fikk beskjed om at det kunne de ikke for da ville de ikke bli så tamme!!??
Håper på svar fra deg.

Fortsatt god sommer,
Mvh
Karin Engebretsen
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Tropehagen butikkene.

Post by anita »

Godt du klager, og bra du legger den ut her.
Dårlig skjønn og slappe holdninger i Osloregionens største dyrebutikk er absolutt noe som må påpekes både sentralt og her.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

maros
Omegarotte
Posts: 126
Joined: 23 Feb 2009, 01:33
Location: Bergen

Re: Tropehagen butikkene.

Post by maros »

Som Anita sier så er det bra at du klager. Det er den eneste måten som kan endre forholdene.
Har to små rottegutter, som bor til pappaen sin :)
Pelle Pøbel født i nov/des 08
Speedie Gonzales er født i uke12, 09

RIP Sokrates nov/des.2008 - 04.08.2010

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Tropehagen butikkene.

Post by Tiannina »

Enig :) Får håpe de gjør noe med det :cheerful:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Tropehagen butikkene.

Post by Woodgirl »

Er spent på svaret. Jeg kommer også til å nevne hva som står spesifikt på Tropehagens hjemmesiden angående rotter i par og grupper etc.
Jeg snakket jo flere ganger med lederne for smådyravdelingen angående dette med å selge som alene rotte.. Da visste jeg ikke at det sto slike på selve hjemmesiden deres.
Klarer ikke la være å tenke på søster'n til hun jeg har hjemme....at hun er alene... :sorry:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: Tropehagen butikkene.

Post by Maxtine »

Kanskje flere burde klage om samme sak? Det er jo som regel jo flere hendvendelser de får, jo mer seriøst blir det tatt. :)

Jeg kjøpte jo også min fra Tropehagen da jeg var helt fersking, og visste ikke at rotter ble ulykkelige om de var alene.. Men det så vi jo straks, og kjøpte oss rotte nr. 2.
De gir absolutt ingen informasjon om dyrene til de som kjøper! Jeg så Tropehagen hadde tatt til seg to bittesmå rottebrødre en gang, og de hadde visst reddet dem fra å bli slangemat, og det er jo bra i og for seg, men da jeg kom tilbake en uke senere var den ene broren borte og den andre (mest redde) satt igjen helt alene! Skammelig! Stakkars liten, bli fraskilt fra broren sin på den måten... Det er helt forferdelig....

Kanskje jeg burde sende et slikt brev også? Tror du at du kunne legge ut e-posten deres?

Forresten.. Ang Vinterbro, det var der vi kjøpte begge hannrottene våres, men da hadde de lagt inn hus til dem... :?
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Tropehagen butikkene.

Post by Woodgirl »

Jeg synes det er supert om flere kunne skrive om evnt. reaksjoner og klager de har på butikkene. Fortelle om erfaringer etc.
Vedkommende som jeg fikk beskjed om å skrive til er:
morten.jakobsen@tropehagen-zoo.no
Jeg har enda ikke fått svar på mailen min. Skal purre eller evnt ringe til uka.
Klager og reaksjoner er det eneste butikker reagerer på da det er kunder som er deres første prioritet.
Stå på! :cheeeers:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply