En tung avgjørelse! =(

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Cleo
Pinky
Posts: 15
Joined: 10 Jun 2010, 09:54

En tung avgjørelse! =(

Post by Cleo »

Det er med tungt hjerte jeg har bestemt meg for avlive Skorpus, den elste rotten min. Han har alltid vært en god gutt, snil og søt, men litt redd nye folk.
Men i det siste har han forandret seg helt!
Han jager de andre to rundt i buret, og man kan høre de andres fortvilede skrik!
Og når han ikke jager dem, sitter han på en hylle sammen krøllet som en ball med pelsen strittende til alle hold og kanter. Og hvis du stikker honden inn så biter han. Han er helt forandret! :oops:
Og etter som jeg ser på han at han ikke har det bra, så er det bedre han får slippe! Jeg har ikke hjerte til å gi han bort, etter som jeg vet at han sansyligvis blir flytta på nytt. Og det tror jeg ikke han klarer. :sad:
Og jeg vet han får det bedre på den andre siden!
:angel:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by WillyWonka »

Huff da...
Jeg skjønner det er tungt..
Jeg måtte gjøre det samme med en av ørkenrottene mine i sommer. hun var den siste av de to jeg hadde...
Det var ingen lett avgjørelse.... men man må tenke på dyrets beste... det er "desverre" en av nedturene med å ha kjærledyr..
å slik som det høres ut, så kan det kanskje være det beste. Kan kanskje være smerter som gjør det?
Det syntes ikke så godt til å begynne med på min, men hun hadde kreft, så når jeg bestemte å avlive henne, så hadde hun trolig allerede gått litt for lenge...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Matmor »

Hvor gammel er Skorpus? Hvis han er fra 1 1/2 år og oppover er det stor sjanse for at det ligger sykdom bak endringen. Hvis han er yngre enn et år eller bare litt over er det mer sannsynlig at det er hormonene hans som danser.

Det er alltid ille å se en før snill og kjælen rotte forvandles til et monster med alt for mye tenner, men hvis det er sykdom eller hormoner i bildet hender det at problemet kan løses uten avlivning.

Cleo
Pinky
Posts: 15
Joined: 10 Jun 2010, 09:54

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Cleo »

Ja det er trist, men jeg hviste da jeg fikk dyr at det kommer en dag, da man er nødt til å ta farvell! Og jeg vet vi møtes på nytt!
Jeg har hatt mange dyr i mitt liv, og de gir meg min gelede! :grin:
Uten dem hadde jeg ikke levd i dag! Og som takk til dem kommer jeg alltid å gjøre det beste for dem! Noen ganger skulle jeg ønske de kunne snakke!
Jeg vet at savnet kommer til å bli stort, men trøsten er at jeg fortsatt har hunden Sanny som alltid er der når jeg trenger det, og mine 3 andre rotter Nala, Skorpan og Bamse. Og ettersom Bamse er Skorpus sønn, så kommer Skorpus til leve videre i han som et minne om noe godt! :angel:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Larm »

Det som ofte skjer når du fjerner den som prøver å bli alfa, er at det er en ny som overtar plassen dens og begynner å oppføre seg på samme måte :sad:
Som Matmor spurte om:
hvor gammel er han? - alderen kan si noe om han er syk/har vondt (noe som kan behandles) eller om det er hormoner (noe som også kan ordes på annen måte enn avlivning.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Cleo
Pinky
Posts: 15
Joined: 10 Jun 2010, 09:54

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Cleo »

Han er født i januar.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Larm »

Da er han ikke så gammel, så sannsynligvis er det hormonelt. Det kan gå over av seg selv, eller det kan være en løsning å kastrere.
Har han allerede blitt far?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Cleo
Pinky
Posts: 15
Joined: 10 Jun 2010, 09:54

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Cleo »

Han prøver ikke å bli alfa han er det! Men han jager mest rundt på lille man, som ikke trenger å ha gjort noe for å bli jaget!
Og i dag har han bitt meg ca 4 ganger.

Cleo
Pinky
Posts: 15
Joined: 10 Jun 2010, 09:54

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Cleo »

Ja, kjøpte han i dyrebutikken han var da blitt alene, og noen uker senere hadde de fått rotte unger, som hviste seg være etter Skorpus. Så jeg kjøpte Bamse ettersom det bare var 2 uker mellom han å Skorpan. De er ca 3 månter nå!

Cleo
Pinky
Posts: 15
Joined: 10 Jun 2010, 09:54

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Cleo »

Takk for alle svar! Hadde bestilt time hoss dyrlegen, men klarte ikke å dra ned med han. Det føltes plutselig feil!
så jeg avbestilte. :cheerful:
Dessvere måtte jeg til dyrlegen med lille Nala i dag, og det ser ikke lyst ut.
Jeg har ikke hatt henne mer en noen uker, og da jeg fikk henne var hun skadet!
Hun haddde blitt levert in til dyre butikken med et halvt øre, et kutt i beine og et styggt sår på øyet. Dyrebutikken behandlet øyet med drypp, men det blev ikke bedre. Men det var ikke før hun kom til meg, som hun fikk dra til dyrlege.
Dessver har det gått for langt og øyet kan ikke reddes. Så sitter nå på nytt med den tunge avgjørelsen. :sad:
:sob:
Jeg skriver dette på grunnd av at jeg blir sint på første eier, som ikke dro til dyrlegen og istedet lot ansavaret over på andre! For mange ser på dyr som en ting, og ikke noe levende med følelser! Forstår ikke at folk kan la et lite uskyldig dyr lide på den måten! :furious: :mad2:

Maxtine
Gnager på ledninger
Posts: 103
Joined: 28 Feb 2010, 15:37
Location: Akershus

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Maxtine »

Ikke avliv Skorpus! Kastrering hørtes ut som en bedre idé, siden han er SÅ aggressiv.... Han er jo tross alt bare et halvt år gammel! Minste rotta vår (født i mars) er agressiv og biter etter den eldste rotta vår, men vi pleier alltid å skille dem og sette dem i separate bur som står rett ved siden av hverandre. På den måten er de fraskilt, men ikke alene. Skorpus høres veldig dominant ut, så du burde prøve gi han et bur som han kan ha helt for seg selv hvor han kan være så dominant han bare vil, men samtidig kunne "prate" med de andre gjennom sprinklene.... Dette har gitt veldig gode resultater for oss...

Det som pleier å hjelpe oss når rottene biter er å f.eks, ta dem i nakkeskinnet (ikke hardt men bare holde han fast), legge han på rygg, eller pipe høyt og så gjøre en av de to første tingene... Du burde ta på tjukke hansker.. Halvorsen beit fælt før, og en gang dypt ned i fingeren så jeg silblødde som bare rakkern, men vi ga ikke opp og trente han opp som nevnt ovenfor, og den dag idag har vi (en smule dominant), men verdens mest kosete rotte. Han har aldri bitt siden.. :) (han har bare prøvd å "dominere" hånda vår ved å stelle litt hardt på den... :lol:)

Det er nok hormoner, men jeg hadde tatt dem med til en dyrlege-sjekk bare for å sørge for at han ikke har smerter også ved siden av.. :)

Ang, Nala hørtes det ikke bra ut... :( Jeg hater sånne mennesker som gjør sånt... Hvis hun ikke har store smerter i øyet kunne det gått ann å leve med ett øye. Vet om rotter som har gjort det og som har tilpasset seg hverdagen helt fint og vært lykkelige, friske og raske med sine egne. :) Eneste er at de kommer til å snu seg mye for å kunne se seg rundt, osv. Men er sikker på at hvis hun kunne ha bestemt selv, hadde hun kanskje sagt hun heller ville leve med ett øye enn å dø... De fleste dyr kjemper hardt for å overleve, samme hva det måtte koste.... Håper du ikke har avlivet Nala enda... :(
Hvil i fred Halvorsen min, Remy-gutten og Ozzy-gutten min...<3

Cleo
Pinky
Posts: 15
Joined: 10 Jun 2010, 09:54

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Cleo »

Skorpus har roet seg litt, er ikke like stressa! Vi var i sverige for noen uker siden og jeg tror han kan ha vært stresset etter reisen!

Nala derimot Hadde vondt! Hun hadde ett kutt opp under øyelokkene, som hadde åpna seg så det var en åpning fra øyet og nesten fram til øret, under huden! Hornhinnen var ødelagt og presset ned av de hovne øyelokkene! på grunn av en kraftig infektjon i øyet hadde hun fått en kronisk øyeskdom som sakte men sikkert ville tatt livet av henne! Og det hadde blitt en lang og smertsom død! Derfor tror jeg at det var riktig av meg å la henne få slippe!

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by tantepose »

Ikke noe tvil om at det var rett å la Nala få slippe,stakars liten! :sad: Vi må stole på at i de aller fleste tilfeller vet de som er nærmest dyret best.Lykke til med Skorpus! :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Skaubytroll »

Huffameg, stakkars Nala, det må ha vært fryktelig vondt :sad:
Du gjorde rett i å la henne slippe, selvom det var en kjip avgjørelse :sad:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Cleo
Pinky
Posts: 15
Joined: 10 Jun 2010, 09:54

Re: En tung avgjørelse! =(

Post by Cleo »

Takk :cheerful:

Post Reply