Nye rotter og sykdomsoverføring

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Eirorinon »

Heisann! I dag var jeg på en dyrebutikk her i Trondheim, på Byhaven kjøpesenter. Der var det to kjempenydelige og knøtte små jenterotter som jeg nå vurderer å adoptere. Har mer enn nok plass, og er mye hjemme, og de var helt skjønne ^^, Rotter er jo bare nydelige!

Greia er at de rottene jeg har fra før av, to stk jenterotter, begynte og nyse og grynte med en gang jeg tok de med hjem for nesten et år siden. Etter den tid fikk de en skikkelig hestkur som hjalp utrolig mye. Men den siste uken har det tatt seg opp igjen med gryntinga. De har også brukt å nyse en del i tillegg fra før av, men nå har det i tillegg kommet tilbake litt grynting. Det er ikke snakk om noen langvarig grynting. Jeg legger merke til det kanskje noen minutter om dagen. Ellers bruker det å være litt piping i nesa til Regina, særlig når hun stresser seg opp.

Det jeg nå lurer på er om de to nye rottene kan bli smittet av dette? Vil jo ikke gjøre noe som ikke er bra for de to nye rottene. Jeg må bestemme meg i løpet av kvelden/morgendagen, da de er lagt av ut morgendagen. Jeg tenker også å ha rottene i samme bur, da det er kjempestor plass i buret jeg har.

Håper på deres svar/mening snarest :)

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Eirorinon »

Legger til at rottene i dyrebutikken (desverre) kommer fra Imazo, men de skal visstnok ha vært der kun i 2 dager før de ble solgt videre, så det er kanskje liten sjanse for at de har fått med seg en eventuell smitte derifra. Hun jeg snakket med på dyrebutikken sa at hun var veldig fornøyd med kullet de fikk inn denne gangen. Rottene har vært der i 2 uker nå, og har vært ute rundt 2 timer hver eneste dag. Hun har ikke hørt lyder på de. Det er jo bra :cheerful: Så får jeg sannsynligvis ikke med meg noe smitte fra de nye til de "gamle" rottene :cheerful:
Last edited by Eirorinon on 18 Sep 2010, 00:51, edited 1 time in total.

MissGuardian

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by MissGuardian »

Ang smitte har jeg ganske liten erfaring..
Eneste jeg har hatt her i hus er lus og bittelitt nysing..
Det går nok greit å ha de i samme bur, men husk på at du ikke bare kan putte de i samme bur.. Og det skal vel også være 2 uker karantene..
Lykke til med småtottene :cheerful:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Eirorinon »

Nei, jeg skal selvfølgelig introdusere de for hverandre først, og se hvordan de fungerer sammen. Det går nok fint. Rottene mine er så snille så. Hun ene er litt sjefete, men ironisk nok er det hun som 99 % av gangene ligger nederst når hun og Sabrina lekesloss :p

Synes de var sykt små de rottene i dyrebutikken. Var født i uke 31, så er vel ca 6 uker. Begynte nesten og lure på om det kunne være mus! :O Hu ena la seg i brystlomma på jakka til typen, og den er LITEN!!

MissGuardian

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by MissGuardian »

Jeg stoler aldri på det dyrebutikker sier(selv ikke når jeg jobber der selv=P)..
Gutta mine var ca 8 uker når jeg fikk de og begge fikk plass i en av mine hender:S(og de er ganske små, selv til jente å være)..

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Eirorinon »

Nei, det er ikke godt å vite... Så ut som det var litt porfyrin i øyet/øynene på hun ene, men det kan jo ha vært at hun ble litt stressa av å bli løftet ut av buret for å få kosemos :D Men vet hu på dyrebutikken der har kontakt med Ida som er her inne, og hun ser ut til å være flink med rotter i alle fall. Har sendt en PM til henne for å spørre om hva hun tror/synes, men ha'kke fått svar.
Var nydelige rotter da. Den ene var vel så å si helt hvit, med røde øyne, mens den andre var nesten helt hvit, men med lyyys brun huskytegning. :)

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Eirorinon »

Matmor eller andre erfarne, hjelp?? Må dra til byen snart for å eventuelt hente de.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Larm »

Det har vært positive prøvesvar på SDA på rotter fra Imazo, så man vet aldri hvilke sykdommer som kan medfølge dyrebutikkrotter. Jeg har selv kjøpt rotter fra dyrebutikk og fått med smitte i form av lus, men det lar seg ganske lett behandle.
Du må nesten velge selv hva du gjør.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by tantepose »

Jeg ville nok tatt dem med hjem og latt de fått møte de andre med en gang.(Karantene er ikke nødvendig.)Sett buret/esken du får de små i på sofaen,og la de store komme på besøk. :cheerful: De store vil nok være mest interessert i nykommernes bolig,de små vil bli elleville av å få komme sammen med store rotter. :cheer: De store kommer nok til å undersøke disse små,som kan pipe litt,men det er helt ok.
Det med ev. smitte er vanskelig,men om rotter har med seg smitte som er farlig for andre rotter er umulig å se.Ville bli vanskelig å skaffe seg nye rotter dersom man skulle være 100% sikker på å ikke overføre smitte.
Disse som er så små kan vel også bygge opp immunforsvar ved å komme i kontakt med div. basselusker.
Jeg hadde nok tatt den risken. :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

MissGuardian

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by MissGuardian »

Jeg har ikke hatt mine i karantene, men det er helst for at de er nødt til å stå i samme rom uansett, så har liksom ikke den helt store hensikten:/

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Eirorinon »

Har vært og henta dem nå :)
Er det normalt at det er lyder på dem i starten når de kommer til en ny plass? Hørte ingenting på dem igår på dyrebutikken, men hørte litt grynting på butikken i sta. Var stille når vi nettop kom hjem, men spesielt hu ene driver og lager lyder nå. Begge nyser litt og grynter osv. Kan det være pga nye lukter o.l.? Mener å ha lest/hørt det en plass. Kan jo være at de grynta litt på butikken pga at de hadde høy i buret, masse dyr rundt seg osv, og at de lager litt lyder nå pga masse nye lukter. Eller?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Matmor »

Litt snøft og grynt er slett ikke unormalt etter en flytting, men det burde gi seg i løpet av helgen hvis de ellers er friske.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Skaubytroll »

Tillykke med nye rottepotter :) Håper vi får se bilder av dem, jeg elsker å se bilder :lovey:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by Eirorinon »

http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... ag1119.jpg
http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... ag1179.jpg
http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... ag1121.jpg
http://s47.photobucket.com/albums/f191/ ... ag1152.jpg

Nyrollingene heter (i alle fall foreløpig) Lynet og Lomma. Navnene har de fått etter sin oppførsel. Lynet er rask og tøff, utforsker og styrer på,+ at hun har en huskystripe foran. Noe av det første Lomma gjorde var å legge seg i den knøttlille framlomma på jakken til typen - der hun også lå når vi kjørte hjem med de for første gang i dag. :cheerful: Hun er forsiktig og rolig. Lynet er hvit med en lys brun tegning fra hodet til halen, type huskytegning, mens Lomma er tilnærmet offwhite. Litt lysere på snuten. Begge har røde øyne. Lynet er hele 69 g, og Lomma 109 g. :D Litt nysing på begge, mens en del grynting i tillegg på Lomma foreløpig. Håper dette kun skyldes nye lukter og inntrykk og gir seg i løpet av kort tid. Dyrebutikken har sagt at jeg kan komme tilbake med de dersom det viser seg at de er syke. Tenker å vente et par dager for å se det an :cheerful:
Last edited by Eirorinon on 18 Sep 2010, 23:47, edited 1 time in total.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nye rotter og sykdomsoverføring

Post by tantepose »

Komme tilbake med!!!!!?????? :gasp: Nei,de små vil jo være hos deg! :aww: Gi dem god,nærende kost,babymat og babygrøt,ser ut som de trenger noen gram på bena,særlig den ene.Søte små møss! :kisses:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply