ny gutt(10) som ber om råd

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Theis
Pinky
Posts: 21
Joined: 22 Sep 2010, 18:41

ny gutt(10) som ber om råd

Post by Theis »

hei jeg fikk 2 hunrotter for 2 uker siden.de er nå 9 uker gammle.jeg har lyst på noen råd fra dere :angel: skal jeg prøve å ta dem under genseren allerede,kan de bli overveldet av for mye kontakt for raskt?

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Woodgirl »

Hei Theis, velkommen til Forumet vårt. Her er det mange gode råd å lese seg til angående alt mulig med rotter. :cheesy:
Jenter på ni uker vil nok være veldig veldig aktive. Ofte har jenterotter har mer futt i rumpa enn guttene. Jeg vil anbefale deg å ha dem med i senga di, med noen tepper på som de kan evnt. krype under. Leke med dem så mye som mulig. La de bli trygge på hendene dine. Unge...og eldre rotter synes det er artig å leke med mennesket sitt. :nottelling: Ta hånden din og rufs de litt over hodet, det vil trigge spoinkefaktoren og de vil kansje hoppe og sprette litt. Tydlig lek og moro. Snakk mye med dem og gi de godbiter.
Anbefaler deg, hvis du ikke allerede har det, å ha myke hengekøyer i buret. Ofte kan det være lettere å prøve å ta på dem, kose med dem når de ligger å slapper av i hengekøya. Da er de litt søvnige og mer kosete. Kan la hånden din hvile litt sammen med dem i hengekøya også og la de bli vant med at hånden din ikke alltid betyr at du skal bære/plukke dem opp men bare avslappethet og kos. Det høres kansje litt slitsomt ut men tro meg det er verdt det. :smooch:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Theis
Pinky
Posts: 21
Joined: 22 Sep 2010, 18:41

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Theis »

tusen takk for hygelig svar :roflmao:har du for slag til godbiter :nottelling:

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Woodgirl »

Rotter er veldig like mennesker. Alt vi synes er superdigg synes ofte de også er snadder men man skal helst ikke gi for mye fett og salt.....selvom de elsker det :nottelling:
Usalta Peanøtter....også peanøtter med skall liker de godt. Ostebit, mais elsker de, mine er også veldig glad i Cheerios og Cruesli frokostblanding. En liten kjeksbit liker de også...sånn cookies eller noe.
Ellers får mine mye sunn restemiddagsmat som kokte poteter, kokt pasta/spaghetti og ris.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Theis
Pinky
Posts: 21
Joined: 22 Sep 2010, 18:41

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Theis »

takk så de liker sund mat :nottelling: skal de ha løperhjul :roflmao:

rottevenn
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 06 May 2010, 17:56
Location: Sander

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by rottevenn »

Jeg ville ikke ha brukt løpehjul siden de kan skade seg, (hvis det er sprinkler på hjulet) kan de skade føttene sine, og hjulet vil skade ryggen dems. så ville heller ha funnet andre metoder til å aktivisere dem, uten løpehjul :)

Håper du koser deg med rottene :D Jeg vil (som sikkert mange andre her) Se bilder av de søte små :D
http://sites.google.com/site/rotthjem/
Plipp, plopp og plomma <3

Theis
Pinky
Posts: 21
Joined: 22 Sep 2010, 18:41

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Theis »

takk :cheerful: bilde kommer :peewaggle:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by tantepose »

Velkommen hit! :grin: Kos masse med de små bartesnutene dine! :kisses:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Søstrene Halvorsen »

Mine elsker og leke gjemsel og sisten i sofan når vi leker eller sitter dem på skulder og koser seg og vasker øreflipper.
gobiter hos er egentlig det meste nå er det eple som er favoritten her i gården ( er så heldig og ha dem i hagen) eller er tørka banna også smaskens.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Theis
Pinky
Posts: 21
Joined: 22 Sep 2010, 18:41

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Theis »

mine liker druer og pianøttsmør og de liker veldig godt gullerot :lovey:

Theis
Pinky
Posts: 21
Joined: 22 Sep 2010, 18:41

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Theis »

er det lurt og gå i bånd med dem ;-)

rottevenn
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 06 May 2010, 17:56
Location: Sander

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by rottevenn »

Kommer helt ann på rottene dine om de tillater deg å sette på bånd. jeg går aldri med bånd på mine, lar de bare løpe fritt. Er jo ingen grunn til å sette bånd på dem?
http://sites.google.com/site/rotthjem/
Plipp, plopp og plomma <3

Theis
Pinky
Posts: 21
Joined: 22 Sep 2010, 18:41

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Theis »

men jeg har katt rottene er på mitt rom :party: og katten er i de andre rommene :happy: skal katten være inne i mens da eller :cool:

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by Woodgirl »

Det er ikke lurt å ha katten på rommet ditt når du skal ha utetid med rottene.
Mange rotter er instinktivt veldig redd katter og kan bli veldig skremte og nervøse. Så for rottene og din del er det greit å holde de adskilt.
Selv har jeg katt også og det går greit, det vil si det går fint fordi katten er minimalt interessert i rottene. Det er en utekatt som ofte bare er inne for å slappe av og kose seg, ikke for å jakte og leke. Katten blir stimulert ute og trenger da ikke masse oppmerksomhet og aktivitet inne.
Jeg har rimelig god kustus på katten min så i begynnelsen da jeg fikk rotter i hus var jeg veldig streng fra begynnelsen av...det hjelper mye. :grin:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

rottevenn
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 06 May 2010, 17:56
Location: Sander

Re: ny gutt(10) som ber om råd

Post by rottevenn »

Nå er det jo ikke så lurt og ha rottene løse i hele huset da. For det første burde du ha de løse i et rom som ikke er for stort, og det burde vært rottesikkert. Altså ingen ledninger på gulvet eller andré ting de Kan skade seg på. Man må jo tenke på at de Kan gnage på ting.
http://sites.google.com/site/rotthjem/
Plipp, plopp og plomma <3

Post Reply