Noen raske rottespørsmål

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Noen raske rottespørsmål

Post by Usagi-Zakura »

Jeg har ønsket meg rotter lenge, men pga av et par små hindringer (kalt mor og far) har jeg endt opp med hamster de siste gangene:p
Den siste hamsteren min døde i helge, da han var ganske gammel :trist: og jeg har lyst til å prøve å spørre igjen :devil:
Det vil uansett bli meg som tar meg av dyrene for det meste, jeg har masse erfaring med smådyr, da jeg har gått smådyrslinja på Skjetlein og eid to hamstere og en hel drøss kaniner fra før. Jeg er også godt voksen, det er bare det problemet at jeg ikke har fått noe eget sted enda (jeg liker meg her takk, og jeg trenger uansett en plass å ha kaninene) og det er jo pappas hus:p Jeg tar hovedansvaret for dyrene selv, kjøper mat og betaler dyrlegeregninger (som regel...det har hendt seg at han har betalt mindre regninger, kastrering av kaninene er det jeg som har betalt), men jeg trenger noen til å passe dem i helgene da jeg av og til besøker mamma (Har sjeldent sett noe bra i å ta meg meg kaninene eller noen gnager fram og tilbake på en 1-2-timers bilreise for å være der i 3 dager... pluss at hun har katt). Jeg har pleid å gi hamsteren ekstra mat på Fredagen før jeg drar, så det er sjeldent han har fått noe på Lørdagen, jeg kommer tilbake om Søndagen, men nå er jo hamsteren ganske småspist, pluss at han hamstrer mye. :roflmao: Jeg har prøvd å si til far at han kan tenke på rottene som en litt stor hamster med lang hale, som dessuten er mer sosial :cheesy:
Jeg har lest flere artikler om rottehold, men noe oppfriskning kan være greit, Jeg har en del utstyr igjen etter hamsteren min som jeg nettopp har vasket, og jeg håper jeg kan bruke igjen noe av dette:

- 1 rottebur (ja hamsteren bodde i rottebur), ifølge artikkelen er det akkurat minimumsmålene for to rotter, vurderer litt om jeg skal prøve å sette det gamle hamsterburet på toppen også. Buret har bare en ekstra etasje installert, en ikea-hylle. Jeg har pleid å lage flere for hamsteren av tre"hengekøyer".
- 2 hamsterhus. Til hamsterhus å være er de ganske store, jeg tror de kunne passe for en rotteunge iallefall(?) Det ene er i tre og det andre i plast, av typen som kan festes i taket.
- Flere trehengekøyer og fuglestiger.
- 1 vannflaske. Den er ganske liten da hamsteren drakk ikke noe særlig, et av de mindre hamsterflaskene, hvis jeg trenger en større har jeg også noen mediums kaninflasker liggende.
- 1 habitrail safari-hjul (helplast). Denne er jeg i grunn i tvil om at jeg trenger, har rotter i det hele tatt glede av snurrehjul? Jeg tror jeg har sett dyrebutikk-rotter med det men jeg har også sett dyrebutikk-rotter på flis og en skål fylt med gnagerblanding så DEN har jeg lite tro på.

Av strø har jeg Wood Bedding fra Versele laga (står ingenting om hva slags tre) og fyringspellets fra Felleskjøpet. Kan noe av dette brukes til rotter? Jeg vet om Yesterdays News men det er vanskelig å finne heromkring.
Og til for, fungerer rotteblandingen fra Versele Laga? Jeg har brukt den til hamsteren (dvs hamster-blandingen) og det fungerte ganske bra. Jeg liker ikke å kjøpe dyremat på nettet da jeg er litt redd for at jeg skal gå tom, da er det lettere å stikke ned på dyrebutikken og kjøpe nytt når jeg trenger det.

Og en ting til, vet noen av hvor det er best å få tak i to rotter (trolig hunner) i Trondheimsområdet?

MissGuardian

Re: Noen raske rottespørsmål

Post by MissGuardian »

Rottebur: Til rotter ville jeg hatt et bur som rommet MINST tre rotter, særlig hvis du skal ha hannrotter.. Har et bur som passer til 2, men synes det er mye for lite..
Strø: Jeg ville helst brukt wood bedding fra versele laga, men personlig liker jeg den ikke da den ikke har noen enorm oppsugingsevne og (i alle fall på jobb) lukter ganske fort. Fyringspellets ville jeg ikke brukt.
Mat: hvis det er blandingsfor du tenker på, så ville jeg ikke brukt det. Er det pellets så er det greit nok. Har brukt rat complete(tror jeg det het, pellets greier) til rottene mine en stund, men likte ikke proteininnholdet + at det var rødt(Dvs det lå rødt pulver over hele buret, så hvis de tisset blod etc så så jeg det ikke pga pulveret:/). Nå bruker jeg oxbow og det som blir solgt på nettbutikken her når den er oppe.
Ang hjul, så har jeg et stort savic hjul til mine, men de bruker det aldri..
I trondheimsområdet vet jeg ikke, men har du sett under kjøp og salg her inne?
Håper det var til hjelp :cheer:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Noen raske rottespørsmål

Post by tantepose »

Hei :cheerful: Jeg vil anbefale deg å søke,lese,lese og søke her på forumet,det ligger masse info her! :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Noen raske rottespørsmål

Post by Usagi-Zakura »

MissGuardian wrote:Rottebur: Til rotter ville jeg hatt et bur som rommet MINST tre rotter, særlig hvis du skal ha hannrotter.. Har et bur som passer til 2, men synes det er mye for lite..
Strø: Jeg ville helst brukt wood bedding fra versele laga, men personlig liker jeg den ikke da den ikke har noen enorm oppsugingsevne og (i alle fall på jobb) lukter ganske fort. Fyringspellets ville jeg ikke brukt.
Mat: hvis det er blandingsfor du tenker på, så ville jeg ikke brukt det. Er det pellets så er det greit nok. Har brukt rat complete(tror jeg det het, pellets greier) til rottene mine en stund, men likte ikke proteininnholdet + at det var rødt(Dvs det lå rødt pulver over hele buret, så hvis de tisset blod etc så så jeg det ikke pga pulveret:/). Nå bruker jeg oxbow og det som blir solgt på nettbutikken her når den er oppe.
Ang hjul, så har jeg et stort savic hjul til mine, men de bruker det aldri..
I trondheimsområdet vet jeg ikke, men har du sett under kjøp og salg her inne?
Håper det var til hjelp :cheer:
Takk for svar:3

Jeg hadde i grunn håpet mest på å få brukt rotteburet jeg har, det blir litt mye å bare ha det stående og slenge (som hamsterburet gjør nå), men hva om jeg satte hamsterburet oppå? Det er et mediums-stort hamsterbur, 35x60x30 cm (det er 30 cm høyt på sitt høyeste, men taket er buet) Da blir det jo mer plass til sammen:3

Som nevnt vil jeg ikke kjøpe via nettet da jeg syns det tar for langt å få foret. Derfor foretrekker jeg å kjøpe direkte.

En ting til, jeg kom på at jeg har noen hamsterrør liggende også. Kan rotter komme seg gjennom rør som er 6 cm i diameter?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Noen raske rottespørsmål

Post by Stine »

Det høres egentlig for lite ut, men det spørsd jo hvor stort det buret du har fra før er?

Barnerotter kan komme seg gjennom rør på 6 cm i diameter, men voksne kan nok ikke det, men mindre de er veldig små ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MissGuardian

Re: Noen raske rottespørsmål

Post by MissGuardian »

Du kommer jo sikkert uansett til å trenge to bur på et eller annet tidspunkt?
Jeg har et hovedbur og et intro/sykebur..(bruker det buret jeg snakket om som ekstrabur)

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Noen raske rottespørsmål

Post by Usagi-Zakura »

Stine wrote:Det høres egentlig for lite ut, men det spørsd jo hvor stort det buret du har fra før er?

Barnerotter kan komme seg gjennom rør på 6 cm i diameter, men voksne kan nok ikke det, men mindre de er veldig små ;)
Rotteburet er ca 60x60x70.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Noen raske rottespørsmål

Post by Stine »

Ja, da er det stort nok ;)
Og som MissGuardian skriver er det alltid greit å ha flere bur som reisebur, sykebur osv. Har selv 8 ekstra bur i alle størrelser og fasonger i kjelleren, man vet aldri når man får bruk for de :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Noen raske rottespørsmål

Post by Usagi-Zakura »

Vel om jeg klarer å sette dem sammen kan jeg jo bare ta dem fra hverandre igjen om jeg trenger et reisebur:3
(Må også ut i kaninstallen en tur da siden bunnen av hamsterburet har blitt degradert til dokasse for kaninene :crazy: )
Jeg har også et hamster-reisebur som jeg tror kan passe for et par baby-rotter iallefall. Ettersom de blir større kan jeg bare kjøpe et større reisebur (liker ikke å bruke sprinkelbur til reising, jeg har forsåvidt et av dem og, men da jeg hadde min første hamster var hun lei til å gnage på sprinklene i buret og jeg var redd hun kunne skade seg om bilen bråstoppet mens hun hadde tennene i sprinklene).

Post Reply